AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.203

Torkarblad till E34 (förarsida)

mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Hej.
Jag pratade precis med en snubbe på Skruvat.se som påstod att deras torkarblad (både flatblade och vanliga passar till förarsidan på E34).

Jag trodde bara att det var Bosch egna som passar, men någon här vet säkert bättre.

Så: vilka passar (OBS förarsida E34)? Biltema? Skruvat? Mekonomen? Rusta? Jula?

//Markus
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Man kan även byta bara gummit på torkaren finns original, även gummit från biltemas blad skall passa.

628csi
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Biltema har hatt ett flatblade som passade på min gammla E34 på förarsidan men dom har tyvärr slutat med dom .
Enligt deras katalog skulle det inte passa men tog man det på bakvägen så funkade det ändå.
Så det är ju möjligt att det går att få på Skruvats blad men det borde ju inte vara några problem att få skickat tillbaka om det inte är så.
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Hmm. Ja man kanske skall prova... 99kr är bättre än hutlösa 500!
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Här finns annars gummit som du byter ut. Länk

628csi
Tj
4
Tjockberg
518i -94
Hej ursäkta att jag tar upp en gammal tråd. Men ville bara undra om det funkade med torkarbladen från skruvat? Har hållit på och letat som en galning efter någon som passar med e34 med kroken neråt.
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Oj det minns jag faktiskt inte. Jag tror jag fick hosta upp för ett par Bosch.
Jag har väldigt svårt att tro att ett par flatblade skulle passa. Fästet är ju "inverterat" mot normala.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Inget fel att ta upp en existerande tråd - problemet är fortfarande lika aktuellt och således tråden!

Köpte torkarblad till min E34 nu senast från nyatorkarblad.se (var dock tre år sedan).

Då blev det Trico ExactFit (hade dessa till salu för inte så länge sedan)
Länk
Vänster : ES601L (179 SEK)
Höger : EF600 (159 SEK)

Helt OK priser.

Jag minns inte att det var svårt att hitta. Ovan nämnda finns ju även på en del mackar, tex Statoil om jag inte minns fel. Annars bör det finnas på nyatorkarblad.se, Schmiedmann, skruvat.se, AutoExperten (Bosch och SWF), Mekonomen (Valeo och Bosch), reservdelar24.se, mister-auto.se och wipers.se

Jag skulle vilja säga att de till E34 finns överallt :-) Nog svårare att hitta en reservdelsbutik som INTE har dessa än någon som har dessa :-)

Tj
4
Tjockberg
518i -94
Ja jag har letat i flera timmar och känner mig sjukt orolig.. Inte något man brukar bli när man köper torkarblad :S Köpte ett par från skurvat.se och det blev såklart fel.. Men jag får prova min lycka med nyatorkarblad.se :)
Transocean
Jag körde bara med Biltemas flatblade, då dessa kostade en bråkdel av Bosch. Fick monteras bakvägen, funkade klockrent.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Tjockberg : Jag förstår dig, eftersom E34 har lite udda lösning på förarsidan så är det väldigt lätt att det blir fel.

Speciellt från siter som tex skruvat.se då de är ökända för att ha helt fel "rekommendationer" och reservdelar listade till ens bil. Ibland är det helt galet, inte ett enda rätt.

När jag handlar på dessa ställen är ett externt artikelnnummer ett krav, tex är märket Bosch så kollar jag hos Bosch först vad jag ska ha. Sedan letar jag upp detta hos skruvat.se och beställer.

Tex dessa bör passa, men eftersom jag inte hittar en referens till Bosch's egna artikelnummer är jag ändåså något tveksamt att det är rätt (dock står BMW's egna reservdelsnummer som referens vilket är en viss indikation på att det är rätt)
Länk

@Transocean : Jag provade Biltemas mer slimmade torkarblad för ca 3-5 år sedan men då fungerade det inte, det gick inte att monteras bakvägen.
Jag hade även frågan uppe här i forumet med bilder, men ingen kunde förklara eller se hur det skulle fungera.
Men på den tiden fanns det (vill jag minnas) två olika slimmade torkarblad. Kan vara att jag köpte fel (ska se om jag kan rota fram kvittot).
Idag finns bara Ultrablade, osäker på om dessa fungerar överhuvudtaget numera.

Märkligt, Trico eller nyatorkarblad.se listar att de har något för förarsidan.

Men jag köpte som sagt EF600 och ES601L och är hyffsat säker på att de passade.

EF600 är ju den vanliga
Länk

ES601L är ju den udda, och där står det även uttryckligen att det är för underkrok
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Tjockberg: Vad blev det för torkarblad? Passade de?
Tj
4
Tjockberg
518i -94
@bmw-slangen

Fick precis hem torkarbladet igår blev ES601L på förarsidan. Köpte den från nyatorkarblad.se. Fungerar kanon!! Tack för hjälpen
ef
4
effe
BMW 518 -95a
628 csi ! du gör som jag. Men jag tog gummibladet från Biltemas standard torkarblad. Det torkarbladet var testvinnare ock kostar en 50 kr.
Vist er det pillrigt att få i det, men duger till min bil som har gått långt nu.
320 000 mil på min 95a. kör året rundt.

Leffe
Transocean
@Leffe: 320 000 mil på en 95:a ger 16 000 mil årligen. Du har inte tänkt att skaffa en w124 200D?
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Vänta, du måste mena 32 000 mil (320 000km), annars måste det nästan vara världens längst körda e34:a. Iaf Sveriges.
Du borde kunna sälja den till BMW så de kan ha den som exempel på hur fantastiskt hållbara deras bilar är. Har du tur så kanske du kan få en ny BMW istället (det var ju någon som fick en micra för ett par år sedan)
ef
4
effe
BMW 518 -95a
Ja den börjar bli sliten på alla ställen , men byta mot en Micra? Kan ha fel på en nolla. Den får heta nollan härefter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.