AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
20.355

5-Serie F10 Facelift! Bilder inside!

Sida 4 av 4
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Kanske fel tråd att ta upp denna fråga, men "expertisen" är ju samlad här;Sportautomat vs vanliga automaten?
Jag vet att det är samma mekanik och att det bara är programmering, paddlar och spakens design som skiljer. De jag pratat med på BMW kan inte förklara exakt vad programmeringen gör för skillnad. Jag har läst att automaten skall "mellangasa" vid nedväxling. Gör den det? Är det bara sportautomaten som gör det? Vad är skillnaden mellan dem?
Hur nyttiga är paddlarna? Kul första veckan, eller bra över tiden?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Skillnaden är inte så stor, däremot är paddlarna bra att ha. Jag själv brukade trycka till en eller två gånger när man var på väg ut på en motorväg - hur trevligt som helst när bensinsexan varvade upp. :)

----
BMW CS #6212
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag har sportautomaten på min. Mest för att spaken är snyggare och det är skinn nedanför. Paddlarna ser ju coola ut men är ganska löjligt på en 520d. Enda gången jag använder dem är i riktigt branta, långa backar där jag behöver växla ner manuellt för att få max motorbroms. Mellangas tror jag bara man får i Sport+ läget.

Jag har testat den vanliga automaten för lite för att kunna säga om det är någon större skillnad.
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Ta sportlådan det är inte så stor prisskillnad ( 2000kr) och den är framförallt snyggare !
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Jag såg på den PDF som Narvselius postade att aktiva nackskydd är borttagna på den Engelska utgåvan, det är ej standard utan men måste välja Komfortstolar igen, som det var på E6x tiden!
Det måste jag kolla upp

///Mårten
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ja, kolla gärna Mårten. Läste det med viss förvåning - man har väl inte valt att tagga ned på säkerhet?

----
BMW CS #6212
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Fantastiskt snygg i mineralvit metallic (ny färg), nu går även carbonsvart att få utan M-paket, jatoba (brun metallic) och kallisto grå är frågetecken tycker jag.
Synd dock att den inte kom i melbourneröd och liquidblå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.