|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag ska byta bil och har klara problem att välja bilmodell. Först var jag inne på att köpa mig en Saab 9-3 Aero 5-dr årsmodell 2001 men nu har jag sett att det går att få tag på en BMW 528 E39 -97 för ungefär samma pengar. Fördelen med Saab var bra packutrymme, krocksäker, mkt utrustning och piggmotor. Hur står sig en 528:a i den jämförelsen? Om någon har något annat (tips, råd, erfarenheter m.m.) så får ni väldigt gärna skriva det! /Fredrik | |
|
Vill bara nämna en lite anekdot. En vän till mig, mekaniker för övrigt, har ett stort SAAB intresse. Jag har aldrig sett honom i någon annan bil. jag samtalade med honom häromdagen angående bilar varvid han avslutade samtalet med: -"Jag vågar inte sätta mig i en BMW för då är risken att jag inte vill ha något annat!" Visst är inte SAAB en dålig bil, tvärtom. Men jag tror du får roligare med en BMW! Always Diesel |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
SAAB är en ingen dålig bil, den "svenska" bil som ger lite körglädje dvs saknar traktorkänslan. Men den kommer aldrig i närheten av BMWS inbyggda ASWD :) Däremot är SAAB en tråkig och knölig bil att skruva med.Är lite allergisk efter alla drivaxel och damaskbyten under årens lopp. MVH Hasso |
|
En SAAB av Aero modell är ju alltid ett trevligt körobjekt och en kompetent vagn med hög utsrustnings nivå. MEN...att jämföra den med en BMW med rak sexa..det man kan säga är väl att det är väldigt stor skillnad i motorkaraktär. Till BMW:ns fördelar (om man nu inte ser på saken med en BMW-dåres ögon) är den allmäna byggkvaliteten som är högre, ljudnivå och vindbrus som är oerhört bra, långfärdskomfort som är enastående. Jag brukar alltid provköra en mängd bilar av olika märken när jag skall byta,,men till slut blir det alltid en BMW till,,helhetsintrycket är svårslaget. Och sedan är det det där med SAAB,,,att få för sig att ha nyckeln i golvet,,,SUCK |
|
|
SAAB är en skitbil utan dess like tycker jag!! SAAB slutade med bra bilar -80 när V4an försvann... Betänk att SAAB 900/93/Opel Vectra kom hösten -93 och redan då kritiserades som gammalmodig.. SAAB 95 är en bra bil som ger mig bara intrycket av tråkig bil av modernt snitt som japs bilarna, från A till B, driftsäkert men TRÅKIGT och utan personlighet ( nej ingen SAAB hatare, jag tycker lika illa om Volvo!!) Sen som alltid: tycke och smak bör man inte diskutera, endast utrycka sin resp. åsikter |
|
magmo |
Tjenare! Körde Bmw 528 tidigare och bytte av div anledningar till volvo 245 och sedan en 95:a 2.3 LTT Nordic steg 2 = 245Hp. Bilen sålde jag pga att den var slingrig som en orm (ej sänkt sportfjädrar) + att jag helt klart föredrar en rak 6:a med mjukare karaktär. Gillar inte alls den där turboknuffen. Kör nu 528iT -97. Kan tillägga att jag hade Saaben i 6 månader och tjänade 3000:-. Exporterad till Danmark av alla ställen. Mange BMW 4-ever Magmo maniac |
|
Jag var faktiskt och tittade på SAAbs nya 9-5:a. Ville kontrollera hur stor kombin var. Den var ca 2 cm högre än min 528:a och något djupare har jag för mig. Jag blev klart imponerad av inredning och utrustningsmöjligheter, särskilt till 9-5 Aero. Men prislappen!? Nästan lika dyr som en min BMW... Tog en tur med bilen. Bra drag, men det kommer inte jämnt. Väghållning OK. När jag satte mig i min bil och körde hem var dock saken klar. BMW är skönare, bättre väghållning, jämnare drag och snyggare. Har bilat i Europa med 528:an och den är superb. 130 mil på en dag och man är inte slutkörd! Har du pengarna är BMW bilen. Barnvagn och tillbehör går alldeles utmärkt in i touringmodellerna också vet jag nu av egen erfarenhet(emmaljunga) så det är inget att oroa sig för. En annan sak att tänka på - pallar dina grannar att du har en BMW? Köpa maxutrustad Volvo eller SAAB går ju alltid bra men en standardutrustad 5-serie kan vara svår att smälta ;)? Lycka Till!! |
|
|
Jag hade nog satsat kulorna på 528:an. Mina anledningar? *-Bakhjulsdrift *-"Sex är bättre än fyra" ;) *-93-ans chassie har fått MYCKET kritik, speciellt i aeron. Det klarar tydligen inte hård belastning. *-93 är en ganska föråldrad konstruktion *-tycker inte 93 är speciellt snygg, även om aerofälgarna är jävligt läckra! Provkör de båda bilarna och se vilken som faller dig bäst i smaken, i slutändan så är det givetvis en fråga om vad DU letar efter i en bil! mvh Kalle |
|
Skiöld |
Har ägt flera Saab 2,3T, En trevlig bil med mycket utrustning. Till rimliga pengar. Åkte BMW innan Saabarna, men jag är tillbaka hos BMW nu, BMW`n är trevligare att åka i. +Långt segdrag på växlarna. +Komfort i inredning. +Stolarna. Kan hitta på mycket positivt om en BMW, även hos en Saab. Men BMW vinner nog hos många förare. Lycka till i ditt val av bil.. Alpina |
|
Det är väl bra att inte behöva lyfta nycklarna så långt när du tappat dem på golvet för att du blev så snopen när du inte hittade tändningslåset. Stolarna är bra och motorerna är väl starka och så, men resten!!!! Det har väl inte hänt just någon ting sedan den superinnovativa 9-5 som kom på 60 talet. Jag tänker då på lyfthyveln på taket, Den fantastiska bakfjädringen modell dörrstängare och annat sånt skoj. Var är uppfinnarglädjen SAAB? I Drive det är tenik det !! Livet fortsätter förbi 200 |
|
|
Saab är absolut ingen dålig bil, men i det här fallet tycker jag att valet är solklart. Mycket bra har redan skrivits, men som fd 9-3-spekulant (det var ett bra tag sedan) tycker jag att detta är det viktigaste som talar emot Saab och för BMW: * Ett närmast katastrofalt chassi som inte kan hantera effekten från den fina motorn. Inte värdigt Saab, även om 9-5 är bättre. * Trång kupé med lätt klaustrofobisk känsla * Kvalitet och kvalitetskänsla ligger under vad man ska behöva acceptera BMWn som du nosar på är en nyare och i alla avseenden bättre konstruktion. Köp ett väldokumenterat exemplar som vårdats med kärlek så blir du rikligt belönad! Själv är jag inte främmande för en Saab som hobbybil, varför inte en 95 V4 från 67 eller en 99 EMS från 72 i kopparmetallic med fotbollsfälgar. Det var bättre förr! My Bimmer is my mistress |
|
|
DJ: du glömmer xtra bak sätet, som gör 95:an godkänd för 7 glada öl drickare!! Alla andra SAABar är rent SAABotage mot körglädjen... |
|
|
BMW är BMW o SAAB är SAAB.. Är man bilintresserad så vinner BMW, rak sexa eller v-8 bakhjulsdrift är ROLIGARE:-) Vill oxå ha kompressor..... |
|
|
Det finns bara två saker som talar till SAAB'ens fördel Priset(?) och att de är lättrimmade = billigt. Servicekostnader vet jag inget om på Saab men BMW är väl inte det billigaste märket på marknaden. Bug -Schnitzerbumse med lite extra flås- Länk |
|
|
Ruggigt fin bil Bug!!! Funderar på att importera en bil med hjälp av Autoo (www.autoo.se). Är de bra att ha och göra med? Vet någon annan av några bra importörer? /Fredde |
|
|
Det är en farlig nackdel med det bakre sätet. efter tillräckligt många öl är det lätt att klämma eller vricka lilltån därbak. Till ämnet det verkar som vår SAAB vän tror att BMW har dyr service, men så är icke fallet gång på gång blir jag impad över BMW´s låge reservdelspriser. I stort sett varje del jag köpt har varit billigare än motsvarande på både Caddy , Volvo och Opel. Ofta är det till och med så att orginal är billigare än pirat!!!!!! Sen har vi kapitlet försäkring. Där är SAAB turbo med motsvarande hästkraftfsantal ungerfär samma årspremie på helförs. Där försvann det sista argumentet för mig att köpa SAAB Livet fortsätter förbi 200 |
|
Skiöld |
-----Kilen----- Då har du ju chansen att få tag på en fin okrockad bil. Vi maila till varandra här om dan.. Ska flytta,och renovera en lgh istället för en ny bil. ""Micke"" ""ALPINA"" |
|
SKIÖLD: Min Vardagsbil skall vara: v-8, e39, touring max 14000 mil o full med leksaker som tv/nav, fjärrstyrdmotorvärmare,O.S.V....:-) Sen skulle jag vilja he en M eller alpina eller liknande OCH på vintern X5 Visioner o drömmar skapar kreativitet.... Vill oxå ha kompressor..... |
|
|
>Dyngrak: Ställen e39 touring bredvid saab kombi och fråga: Vilken är snyggast....:-) Vill oxå ha kompressor..... |
|
Skiöld |
Kilen: Det är bara o jobba vidare... ""ALPINA"" |
|
Tack för tipsen! Håller med om att 528:an är tokfin. /Fredde |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.