|
|
|
|---|---|
|
åtminstone om man skall tro på Forbes undersökning:"Det är det amerikanska affärsmagasinet Forbes som listat lyxmärken inom allt från smink till motorcyklar. Rankningen sker efter parametrarna kontroll över distributionen, marknadsföringens effektivitet, synlighet i medierna samt varumärkets betydelse i vid köpbeslutet". Här kommer altså BMW 5:a, mercedes 9:a (Absolut 1:a, H-D 2:a) Som BMW-ägare är man altså ett offer för varumärkesimage, effektiv marknadsföring, distribution i störe omfattning än något annat bilmärke. Inte f-n är det väl så? Jag har i allafall utsatt mig för att prova de flesta andra bilmärken och inbillar mig att det är andra faktorer än ovanstående som väglett mig i mitt bilköp. | |
|
Hmmm...det som har fått mig att fastna för detta märke är: 1:Körglädjen,det ska vara kul att köra bil... 2:Den mekaniska härliga känsla som är inbyggd i stort som smått. 3:Kvaliten,iaf på E28:an ;) 4:Känslan att ha en bil som gör det ROLIGT att lägga ut pengar(nåja)på.. 5:Bilintresset gjorde oxå sitt till :) Mvh Janne. |
|
|
Är det inte så som rubriken säger, lite alla fall? Hur många här inne skulle köpa en Seat, Kia eller Trabant som av någon märklig anledning skulle ge samma körkänsla eller vilka kriterier man nu har valt bilen efter? Är det inte så att lite av "känslan" redan ligger i att det är en BMW? Klart man är ett offer för marknadsföring på ett eller annat sätt, jag har inte ens provat någon av ovanstående bilar inför mitt bilval, varför...? jo "känslan" säger att det inte kan vara lika bra, bilarnas image säger att de inte är lika bra. Redan tidigare undersökningar som diskuterats på forumet tyder ju på att det finns ett visst "förlåtande" över vissa egenheter eller brister bara för att det är en BMW. En annan undran, om BMW nu skulle få för sig att sälja bilarna till samma prisklass som ex Kia, hur skulle bilen uppfattas då? Fortfarande anses som "högkvalitativ"? Marknadsföringen lyckas ju som bäst om köparna inte förstår att det är marknadsföringen som lett till köpet! Always Diesel |
|
Kowalski |
Freude Jag tror mycket väl att det kan i många fall vara som undersökningen säger. Man betalar väl inte merpriset för exempelvis en BMW 323 och räknar med att kassera ut en motsvarighet till Mazda 323 vid leveransen? Vill en kund ha en BMW vill dom säkerligen ha det för det är en häftig, snygg och väcker uppseende och är dessutom beredd att betala för det. Bra image samt ett stabilt varumärke är ovärdeligt för samtliga företag och kan vara skillnad på liv och död. Huvudsaken är väl att du är nöjd med ditt bilköp och att din bil uppfyller de krav som du ställt innan köpet, eller hur? Sen är det väl skit samma vad olika statistiska undersökningar kommit fram till. M a o, med statistik kan allt bevisas. Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 |
|
Måste hålla med Janne T där.... Det jag fastnade för var först och främst kör KÖRGLÄDJEN (versaler för att riktigt betona detta), har bl.a Mercedes S-klasse, men BMW är betydligt roligare att köra på kurviga vägar. Det är faktiskt så att jag ibland väljer BMW:n istället för motorcykeln när jag skall ta mig lite egen tid och bara köra för körandets skull. Och det har nästan aldrig hänt förut, och jag har kört MC i 22 år. Sedan kvalitetskänslan, känns välbyggd och genomtänkt. Att sedan priserna på begagnade BMW är hyfsat låga är ju bara ett plus. Nåja, hoppas det inte blev för mycket svammel här... Mvh Birger |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
BMW köper man för det inbyggda ASWD:) MVH Hasso |
|
Har alltid trott att Mecedesägare åker med stjärna på huven,medans BMWägare kör med det som finns under. Visst har man betalt mer än vad man skulle fått göra pga.varumärkesimagen än ex.en kia med samma prestanda och kvalite skulle kunna ta ut(om dom skulle kunna bygga en sån bil)men man är mer än nöjd ändå,det är skicklig marknadsföring. Man går på detta och förnekar att reklamen skulle ha någon betydelse till sitt val,istället motiverar man det med att "jag köpte den för att jag älskar attköra" Vilken är den vanligaste reklamsloganen? Min egen orsak till insteget i BMW världen var prestanda/körkänsla/varumärke/pris(3.0-74 för en massa år sen)föll för den första provturen,sen var man BMWägare(varumärkesslav?). Trivs med livet i mina beemers och har inga planer på att konverera till svensson el. annat märke(ska däremot jaga M3 hösten 2003) Det är kul att gå på reklamen när man är nöjd efteråt! Ha det bra Henrik |
|
| Hade Opel byggt bilar som ser ut som BMW, är lika trevliga att köra som BMW, känns lika tajta i kaross och inredning som BMW så hade jag köpt en Opel. (Nästan iaf) | |
|
danilb, PRECIS så! "så hade jag köpt en Opel.(nästan iaf)". Ibland är det inte mer än så som gör att man ändå väljer det ena före det andra. Nu vill jag inte påstå att BMW är precis som andra bilar, utan jag ville bara poängtera imagens betydelse. BMW gör ju bäst bilar i slutändan ändå, eller hur ;) Always Diesel |
|
| Exakt He rik. Visst är man varumärkesslav, men jag inbillade mig att kör man MB så är man än mer såld av prestigen för att inte tala om Aston Martin, Ferrari, Porsche osv ( dra inte in volymmärken som opel, mazda, seat osv!). Tänk bara nu när Cayennen kommer. Jag är övertygad av att många ser mer prestige i att köra en Porsche SUV än en BMW-SUV (SAV)för samma penning och därför byter bort x:5an. | |
|
Se det så här i stället: Vad har BMW gjort för att uppnå denna "status"?? Jo man har sakta men säkert byggt bättre och bättre bilar ( kom inte och påstå att 60 talets trehjuliga BMW isetta var så där jätte bra...) så BMWs goda rykte kommer av att man under 25-30 år till verkat bra körglada pålitliga bilar Nu försöker andra med det samma: Audi började sin "klassresa" i och med 100an ( samma här DKW har väl inte det bästa ryktet..) MB går åt andra hållet ,dom sänker kvaliten för att tjäna mera pengar, en MB 115 ( "finnmerca") är av betydligt högre kvalitet än t.ex. C klass Volvo tja deras 1407240/740/940 eller dom holländska "tulpanlådorna" drar väl ner imagen Volvo vill bygga upp men om Volvo fortsätter så i säg 10år till kanske dom är likvärdiga BMW i "status" |
|
|
Första gången jag körde en BMW satt jag och flinade av glädje, har hittills aldirg upplevt sådan körglädje i en annan bil... Första BMWn jag körde var en 520i -87 som gick taskigt över 5000rpm men den var ändå skitkul att köra... //Cosmos "Borrows My Wallet" E28 Registret #160 |
|
|
danielb// om Opel bygger bilen du beskriver så kostar den nog som en BMW oxå... /Kristian |
|
|
hasso: Vad betyder ASWD:)? Har sett att du skriver det ibland.. apocalypsorödmetallic... |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
När jag 1969 fick åka BMW V8 i min kusins nyinköpta 502-59 barockängel, förstod jag att det var nått extra. Andra gången i en 2002Tiiii :) i början på 70-talet. Men det tog ändå 31 år efter första upplevelsen pga olika andra intressen i bilväg innan jag köpte min första.Och hur gör man nu om man vill byta till nått annat märke igen, det vete fan. MVH Hasso |
Länk står här på plussidan :)) MVH Hasso |
|
hehe, bra förkortning! apocalypsorödmetallic... |
|
|
Hasso: tiiii?? Nu halkade du väl ändå på tangentbordet... ;) *Best Man Wins* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.