|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Det har börjat låta lite om min ac nu, och det är väl förmodligen lagerna som är dåliga. ac:n har även slutat fungera nyligen. Säkringen till den går direkt även om jag sätter i en ny. Nu undrar jag, var sitter remmen till ac-kompressorn? Kan man ta bort den så länge tills ac:n är reparerad? Enligt detta forum vet jag att det är mycket kladd med ac, det kanske inte ens är lönt att reparera den? Är det någon somkan svara på mina frågor så är jag tacksam. Mvh Spider Bmw är rätt okey!! | |
Deliq |
Det går bra att demontera remmen. Min är demonterad sedan kompressorn skar ihop. :-( På 540 sitter remmen nere på höger sida, framför motorn. M V H // Deliq *** Var glad så länge du lever - sen är det försent *** |
|
Tack för svaret Deliq. Till höger framför motorn då bör kompressorn sitta där i närheten också. Har du någon erfarenhet av att byta lagerna i kompressorn? Det borde inte vara så svårt. Kruxet är förstås om man behöver specialverktyg. Mvh Spider Bmw är rätt okey!! |
|
Deliq |
Kompressorn sitter där remmen "vänder" ;-) Nix, har inte bytt. Har svettigt i bilen så här års... M V H // Deliq *** Var glad så länge du lever - sen är det försent *** |
|
Deliq!! Jag har äntligen haft tid att titta efter ac-remmen. Jag misstänker att när du säger att kompressorn sitter på höger sida framför motorn så menar du om man sitter i bilen eller hur? Jag hittade i alla fall något nere på höger sida som verkar ha kassa lager. Det går en liten rem från vevaxeln till denna. Det sitter även ett brythjul mellan kompressorn och motorn. Jag funderar på att kapa remmen till denna nu, men innan jag gör det vill jag bara att du bekräftar att jag är på rätt spår. Eller om någon annan har kunskap om detta. Jag vill alltså ta bort remmen som driver ac-kompressorn eftersom lagerna i kompressorn verkar vara slut. Mvh Raymond Bmw är rätt okey!! |
|
|
Kan vara lagret i magnetkopplingen som låter illa. Bör gå att byta med avdragare utan att ta bort kompressorn. Kostar nytt c:a 1800 + m /Tomas |
|
|
Tack Tomas! Men nu har jag kapat drivremmen till kompressorn och nu rasslar det inte längre. Och nu är det tyst i kupén igen. Sitter lagren till magnet kopplingen i anslutning till kompressorn? Annars måste det vara lagren till kompressorn. Nu återstår bara att antingen bara byta lager eller byta hela kompressorn. Om lagerna är slut i den så kanske övriga detaljer i den också är på bommen. Mvh Raymond Bmw är rätt okey!! |
|
Deliq |
>spider Magnetkopplingen sitter på den delen där remskivan sitter på kompressorn. Remskivan snurrar hela tiden motorn är i gång, magnetkopplingen kopplar in ett drev till kompressorn när automatiken så begär. Hoppas du lyckas avgöra vilket av lagren som är dåligt. (Hö resp. vä är alltid i bilens färdriktning) M V H // Deliq *** Var glad så länge du lever - sen är det försent *** |
|
Tack Deliq! Kan vara lagerna i magnetkopplingen för de få gånger då den inte var till så tystnade det. Men så fort den slog till så skramlade lagerna och det väsnades i kupén. mvh Raymond Bmw är rätt okey!! |
|
Deliq |
Iså fall är det nog tyvärr kompressorlagren, eftersom lagren i m-kopplingen snurrar hela tiden. Om det tystnar emellanåt så är det när kompressorn inte drivs. M V H // Deliq *** Var glad så länge du lever - sen är det försent *** |
|
Deliq Det låter sannolikt det du säger så det blir väl att byta lager eller kompressor då. Har du fler bra att veta fakta om ac-problem får du gärna skriva om dom. Vill bara tacka de som svarat på mina frågor om ac-n. Det är kanon bra att ventilera problem med folk här på forumet som har erfarenhet av BMW. Jag är visserligen inne på min tredje bmw, men jag har inte haft någon bil förut som är så teknikspäckad som 540:n. Men det är annars en underbar bil :-) mvh Raymond Bmw är rätt okey!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.