AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
896

barnstol/airbag?

flounder
Fråga som inte handlar om hk och dylikt...
kan man montera barnstol i passagerarsätet fram utan risk? Efter man kopplat ur airbagen förstås! Har snackat med BMW-handlarn och han verkade lika osäker som jag. -sätt den bak för säkerhets skull, var hans svar.
Nu är det så att jag sett flera Tourings med stol där fram och undrar hur det funkar?! Chansar ni eller är det säkert? Tacksam för svar..'

/Tobbe
Framåtvänd eller bakåtvänd? Varför skulle det vara farligare fram????
Har alltid haft stol fram sen förste föddes.
I olika bilar.

Vill oxå ha kompressor.....
Ska ju vara bakvänd, fram eller bak (utan airbag) upp till visst kilo (minns inte), typ 2 år, sen går det väl bra framåtvänd vä bak... blir bra...har jag hört :)

MrMonzen
flounder
jag menar, kan man lita på urkopplingen av airbagen! sen bör väl stolen som sagt vara bakåt vänd. men om BMW-folket tvivlar, vad tror man då?
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Mina erfarenheter efter funderingar om bakåtvänd bilbarnstol fram: Länk

roadZter
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Man rekommenderar att barn skall sitta bakvända till de är minst 3 år/15 kg.
BMW/Solna hävdar att urkoppling av airbag i BMW är en säker åtgärd och att man utan risk kan ha barnet bakvänt fram utan att airbagen är borttagen.
Fr
1.142
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag skulle aldrig sätta mitt barn i framstolen så länge "handgranatsladdningen" ligger kvar i instrumentpanelen. Det finns för många exempel på detonationer av frånkopplade airbags för att det skulle kännas säkert. Därför har vi bilbarnstolen i baksätet ( bakåtvänd!)och det har fungerat alldeles utmärkt. Vi har en liten backspegel i bagagenätet som gör att man kan hålla koll om vad som händer i bilbarnstolen.
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Klicka på min länk ovan och läs! Enligt auktoriserad BMW-verkstad så kopplar man inte ur airbagen - DEN MÅSTE MONTERAS BORT och sparas vid eventuell försäljning för att monteras tillbaka igen. Dessutom så skall bältet på passagerarsidan bytas mm. Som sagt: klicka på länken och läs...

roadZter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.