|
|
|
|---|---|
|
Har en 325i -88 Först tomgången. När man frikopplar så börjar motorn varva mellan 1500 och 2500 varv. Och när man kör utan gas så ligger den på dryga 2000 varv. Första gången det uppstod var efter jag varit i stan och kört (ganska hårt), det försvan på vägen hem från jobbet någon dag senare. I lördags uppstog problemet igen, har inte försvunnit än, vore ju trevligt om man kunnde bli av med problemet, någon som har någon ide om vad som kan vara fel? Sen klonkandet. Det kommer från höger bak, uppkommer (skulle jag villja säja) när man inte accelererar eller motorbromsar, stort sätt. Men när problemet ovan besvärar mig så försvinner ljudet (klonkandet). -Tody | |
borgmastaren |
Problem 1: Är det i samband med biltvätt eller annan fukt på bilen? Har haft liknande problem efter biltvätt. Problem 2: Tror att det är länkarmsbussningarna bak som är slut, för vid bromsning & acceleration så pressas länkarmen mot "chassit" och inget klonk kan uppstå. Ålar bilen mer än vanligt? (känns som spårning) Jag körde slut på ett par nya bakdäck över en sommar med trasiga bussningar. |
|
Problem 1: Det är ej i samband med biltvätt. Problem 2: Det låter inte omöjligt att det är länkarmsbussningarna. Går det att kolla om det är dessa som är slut själv, såfall något tips på hur man skulle kunna göra detta på ett smidigt sätt och mer exakt var sitter de? Är det något som man kan byta själv? |
|
|
Har haft samma bekymmer, provade att byta databoxen och motorn gick normalt. J.D |
|
borgmastaren |
Bussningarna sitter i slutändan av den nedre-främre länkarmen i bak. Prova att sätta in ett brytben och bryt i sidled... Borde gå att byta själv, jag provade aldrig pga tidsbrist. |
Justice |
Problem:1 Vet ej... Problem:2 Med all säkerhet bussningarna,kostar 120:-/st på Bmw.Grymt svårt att byta själv(behöver press). PÅ Bmw (solna) skulle dom ha 2300:-för byte men jag hittade en annan verkstad som gjorde det för 1000:- + småfix... And justice for all... |
|
OK Tack för all hjälp. Det blir la till att lämna in bilen. Vad säjer ni om BMW verkstad eller annan verkstad? |
|
borgmastaren |
Beror på vart du bor... Kan VARMT rekomendera Gunnar Rönn i Nyköping. Har jobbat på BMW länge men startat eget på senare år. Suverän & billig. |
| vilken verkstad gjorde det för 1000 spänn, mina bussningar är tvärslut och jag har tröttnat på att skruva.. | |
Justice |
Micke L. Var bor du? Verksta´n jag snacka om ligger i Sthlm... And justice for all... |
|
|
|
|
prinsjohn: Jag vill å hela forumets vägnar tacka för ditt uttömmande svar i dessa frågor ;) www.malte-racing.com |
|
|
Utanför JKPG bor jag... någon som har något tips? Någon som har någon mer ide / fundering kring problem 1? |
|
Boki |
1 lambda sond 2 bakvagnsbussningar |
|
Jag har löst problem 1. Det var rensventilen som inte satt på ordentligt. Hoppas det kan hjälpa någon =) |
|
|
Löste problem 2 för någon vecka sedan. Det började låta något hemskt om bilen, trode att den skulle rasa ihopp. Lokaliserade ljudet till höger bakhjul, och kom fram till att det nog var något med handbromsbakarna. När jag fick dän bromsskivan/trumman, så var fästena till bakarna bara mos. Efter att jag bytt bromsskivan/trumman, bromsbakar, monteringssatts till bakarna och bromsklosar var alla oljud borta, klonk och allt. Hoppas någon kan ha hjälp av det. |
|
|
Tody: vad är en rensventil, var sitter en sådan och vad gör en sådan?? önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.