AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
457

Alpina-effekt...I motor eller på bakhjulen?

Visa användare
131
MACKILLER666
AlpinaB10 3,5-90
Nr:319
När jag sitter och läser i papperna från Alpina(kan tyvärr inte tyska)så undrar jag om effekten...Har dom "bänkat" motorn eller "rullande-landsväg"???
Jag har en B10 3.5 på 254hk men håller kompisens M5 3.8-93, då undrar jag om min bil går bra eller hans går dåligt???ganska glad...8)
Uppskattar svar
Hans går nog ganska dåligt. Det ska ju va 340 Hk i en 3.8. 90 Hk märks.
Visa användare
131
MACKILLER666
AlpinaB10 3,5-90
Joooo,90hk märks men tänkte om mina "254hk" va på drivhjulen så är skillnaden mindre!
Det faller ju bort lite hk från motor och ner i backen
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Det är motoreffekten. Är nog något fel på hans M5:a.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Alpina är kända för att uppge prestanda i underkant... men så jäkla blygsamma är de nog INTE. Kan ju handla en del om att du utnyttjar kraften på bättre sätt också, håller han på och tafflar och står i så kan 90 hk "försvinna" ganska snabbt och då blir det ju helt plötsligt ganska jämt...

Det behöver ju inte vara något fel på hans bil... men nog ska den vara snabbare än B10:an.... dock, B10:an är exklusivare och klart kultigare än M5:an, tycker iaf. jag! :) :)

Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D

Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! ->
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Jag har en gång i tiden hört att Alpinas effektsiffror skall vara effekten på drivhjulen, men å andra sidan har jag många gånger hört att effekten skall vara i motorn... Det enda jag säkert vet om Alpinas effektangivelser är att det är bromsade hästkrafter. Som sagt så brukar de vara ganska blygsamma av sig, om inte med effektsiffror så i alla fall med prestandasiffror.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Testa att byta bil med varandra och sedan dra ett race. Drar han dig i M5:an med din alpina så är det bilarna som skiljer. Drar du i M5:an han i din alpina så är det nog förarrelaterade kompetenser som skiljer.

mvh
Berg

"Ett är att förstå ett sjökort, ett annat att föra skepp" /Holberg
Visa användare
131
MACKILLER666
AlpinaB10 3,5-90
Jag håller med dig "quixotic2",-B10 är ganska speciell och exklusiv jämfört med M5:an...Jag jävlas med min polare som kör M5(och han me mig),brukar säga att M5 är "mass-producerad svensson-bil" Ta inte illa upp nu ni som kör dom...8)
Hur som haver så kan man snacka om effekt-bromsat och uppskattat men man kommer aldrig ifrån att Bmw går jävligt bra+ger underbar körglädje...
Tnx för svar/
PS är det nån som vet hur mycke effekt som försvinner på väg till marken??? DS
Macke
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En del menar att ett "normalt tapp" ligger kring 10% både på vridet och hk...
Bl.a. Teknikens Värld,som mäter detta i samarbete med Rototest....

Mvh Janne.
Skiöld
Mackiller: du kan gå in på denna sida och läsa mer om Alpina bilarna.
Länk

""Micke""
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.