AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.425

kupefläkten trilskas ... effektmotstånd ... eller ?

leksa
Nu kan jag också efter +5 år av E39 ägande ansluta mig till ständigt växande skaran av kupefläktproblemo (och det är inte det ända felet/egenskap men det senaste !).

Idag när jag skulle åka hem, så fungerar inte ventilationen, dvs klima är i AUTO läge och displayen indikerar som sig bör vid en varm dag högsta fart, men ingen luft ur vent.utsläppen. Manuell styrning till till olika utsläpp eller defroster likadant dött.

När detta har tidigare hänt (3, 4 ggr nu) så har allting fungerat igen efter omstart av bilen, men inte nu trots 4 stopp/start.
Att jag gjorde omstart beror på att jag trodde det rörde sig ett datastrul eller sånt som brukar lösa sig när man gör omstart (jmf.PC)

Nu vet jag efter att ha sökt i forumet att det ~ 100% är effektmotstånd som strular.

Har nån fått detta åtgärdat på garantin, det verkar ju vara så vanligt att det borde jämställas med rostskyddsgarantin och åtgärdas no matter what ålder på bilen.
eller är det bara löjligt att ens försöka detta hos BMW ?

Om köper en ny motstånd måste man ha BMW:s art.nr. eller räcker det med att beställa effektmotstånd a´la E39 ?

som tur är så verkar vädret hålla sig under veckan, jag kommer inte att frysa iallafall !

Leksa

Leksa
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Goodwill kan sträcka sig tom 3år 10000mil om det är MYCKET speciellt. Skulle inte tro att dom tar ett goodwill men du kan ju fråga. Mitt fläktmåtstånd funkar:)
Ta med dig regno och beställ så får de fram korrekt del hos BMWÅfen.
Mvh
Asken
leksa
Efter att ha sovit dåligt inatt grupplandes över vad göra med gamla (97:a) Bettan, köra till skroten (njaa...) eller bara njuta av charmen (det snart enda som är kvar...)då enhet efter enhet lägger av, så överraskas jag av att bli bemött med kall och skön luft när jag vrider på startnyckel....

Vad, har effektmotståndet till liv igen ...!

Sjutton också, det börjar bli intressant, här skall det letas efter fel, för fel (kallödning, avbrott i nåt, ...) måste vara, när luftfuktighet och värme också, antar jag, påverkar fläkten att stundom inte fungera.
Så hur var det nu vad behöver man för felsökning och var skall man börja ?

Leksa
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har haft problem med andra bilar när kolen till fläktmotorn blir slitna, så när det blir rejält varmt i omgivningstemperaturen i en stillastående bil,så vidgar sig materialet och kolen ligger inte emot kollektorn.Och när det svalnar av så funkar det igen.
Värme och kyla är ju det som ställer till mest strul när det gäller kallödningar på kretskort också.Vi brukar änvända en kylspray när vi misstänker sådan fel på elektroniken på våra fordon på jobbet.
Fick tex nytt minneskort till min digikamera utbytt på garantin, det tålde inte kyla(lägre än +10) utan bilderna raderades och hur kul är det.Men med kortet i kylskåpet ngr timmar så lade det av ,efter 30 min i rumstemp funkade det igen. Jag var mest glad att det inte var kameran, trots många fina förlorade bilder.

MVH
Hasso
Mullerhawk
Har precis fixat till detta problem på min 96:a. Jag demonterade fläktmotståndet. Mätte upp det så gott det gick (6 punkter). Men den verkade vara i skysst skick. Satte tillbaka den, och då startade fläkten. Vippade lite på kabeln, och fläkten dog. Tog bort kabeln till motståndet och kollade på den närmre. Det visade sig att plastkontakten hade delvis smält utav värmen, vilket resulterade i att flera stift i kontakten hade kontakt med varandra.
Jag rensade ut, filade med nålfilar. Och fyllde upp kontakten med 2 komponent epoxy. Monterade tillbaka. Och det har inte strulat sen dess..

Hade precis samma symptom, stendöd fläkt. Men AC pump, spjäll etc fungerade utmärkt!

Jag har bilder ifrån digitalkamera om det är av intresse, dom är 20MB totalt. Tänkte vid tid och tillfälle lägga upp ett MEKTIPS...

Maila gärna om du har några frågor...

Michael
leksa
Tack för era svar !
Mullerhawk: Om du bara kan lägg upp bilderna i Mektips, så vet jag var skall jag börja riva !

Tack !

Leksa
Mullerhawk
Det skall jag göra A.S.A.P...

Men om du vill börja riva så:

1. Plocka ned handsfacket. Sitter med 2st bultar undertill (plocka bort plastkåpan, den är bara påskjuten)

2. Ta bort sidoväggen mot mitt-konsollen (passagerar sidan)

3. Lägg dig på rygg, och titta in i mittkonsollen (så långt in du bara kan komma). Så ser du en silverfärgad låda med en kabel till (ca 5*5cm sett bakifrån).

4. Den är EJ fastskruvad, utan sitter intryckt på 2st konade plaststift. Jag fick ut den genom att dra hårt i kabelstammen in till fläktmotståndet.

5. Kolla om kontakten är delvis eller helt smält. Skulle motståndet vara trasigt så hade dom 4st låg på BMW i sätra för runt 700:-. Men troligtvis så har du samma fel som jag, när jag pratade med BMW så hade dom ALLDRIG hört talas om att fläkten dör totalt. Utan att den hänger sig t.ex. på full hastighet. Så troligtvis är det kabelsmälta!

Michael
Steglösa fläktar (som i E39) använder inte effektmotstånd för hastighetsregleringen. De fläktar som arbetar i 2-4 steg däremot har ett motstånd med flera uttag, eller flera motstånd som kopplas in i motorkretsen vid reglering. Vid full fart är motståndet helt förbikopplat och gör således ingen tjänst i detta läge.

Varför detta orerande om olika reglering av fläktmotorn? Kan ju vara till hjälp vid felsökning om inte annat.
En fläkt som bara går på full fart: Förmodligen avbrott i effektmotståndet, som kopplas förbi i sista läget. I E39 (och andra steglösa varianter) sitter en styrenhet med en effekttransistor, oftast monterad direkt på motorhuset. Precis som nämnts ovan är det tänkbart att det blir lödfel här eftersom omväxlande kyla/värme gör att lödningarna ger sig efter en tid. För övrigt rätt vanligt i alla elektroniksammanhang där lite högre effekt skall styras.
Om lödningarna är OK i effektenheten så kan felet ligga i styrpanelen (klimapanelen), här behöver man gärna en manual för att veta vilka signaler som kommer var osv.
Som lite hjälp till er som kryper i bilarna: "Fläktmotstånd" i form av kraftiga (ofta i vit keramik) effektmotstånd är inget man hittar i E39.
Följ de grova kablarna till motorn så bör du komma till den enhet som styr fläktvarvtalet.

FP
Mullerhawk
Okej...

Enligt BMW sätra så sitter det ett fläktmotstånd inskjutet inuti fläkt röret (bakom mittkonsollen). Ser ut som en fet processorkylfläns med 6st anslutningar baktil (ca 5*5cm). På framkanten så sitter det ca 20st 7-8cm långa kylflänsar som kyls av kupé fläkten. Tittar man in i hålet efter man har tagit bort motståndet så ser man själva fläkttrumman.
Sen om det är ett fläktmotstånd eller inte, det måhända. Men någon typ av rejält motstånd är det iallafall. Varje stift hade olika motstånd vid uppmätning (Ohm) med multimeter.
Jag skall lägga upp bilderna på den. Har rejäla (2240x1680) bilder i digitalkameran. Skall försöka få tid att skapa ett mecktipps i veckan...

Michael
Jo jag har hört talas om denna.
Men faktum kvarstår, motorn är ju steglöst ställbar med +/- knapparna eller hur? (Hoppas det inte finns någon annan variant på kliman). Med 6st anslutningar skulle det maximalt gå att få ut 5 fasta hastigheter (eller möjligen flera med knepiga serie/parallellkopplingar av motstånden). Isf skulle med den storlek som motorn har resistansen ligga på kanske 0,5-5 ohm, kan det stämma?
Så gott som alla nyare bilar har en effektkrets som styr motorn (steglöst), givetvis behöver även denna kylning, det är väl denna kylare som sitter i luftdraget då.
Lite överkurs: Med PWM-styrning av effektkretsen till motorn blir dock förlusterna små, ingen extra kylning mer än montering på motorns hölje behövs.
Jag har som sagt inte kollat på just E39, men på andra bilar (Volvo och Mercedes), där funkar det enligt ovan.
Troligen lever "fläktmotstånd" kvar i mekarnas huvud ännu en tid, kan ju kvitta kanske, men för felsökning (inte bara utbyte) är det rätt bra att veta vad som gäller.

FP
Folke du är grym!!
Rätt kunskaper till detta märke då det verkligen kryllar av elektronik.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
leksa
mullerhawk !
Jag tog loss handsfacket och sidopanelen och kröp ner på rygg tittandes in i mittkonsolen...men jag kunde inte se nåt sådant du beskrev (kanske när dina bilder kommer upp blir det klarare)

Enda jag såg var en liten komponent (metall runtom med ingjuten plast mitt i ?) med 5-polig kontakt, ifs också med 6 kablar till.
Den såg också ut att sitta fast med 2 plaststift.
kabeln såg ut att vara OK.

Efter att jag skrev mitt inlägg 13/08 så har kliman funkat bra tills idag, då det var dött igen.
Finns det nåt annat än slutsteget och kolen på fläktmotorn som kan spöka ?

Leksa
Ca
8
Carlos
540 -93
test
Bo
80
Booba
525i -01 E39 M-sport
523i -97 E39
Lösning på problem med fläkt som varierar i varvtal var i mitt fall byte av fläkt motstånd, Tack till mullerhawk för bra bilder och instruktioner.
Motståndet satt dock fast nå´t såpass. Efter mycket slit lyckades jag genom genom att för in skruvmejsel från sidan (vänster sida) och bända loss motståndet.
Nu går fläkten som om den vore ny...

// Booba
Bo
80
Booba
525i -01 E39 M-sport
523i -97 E39
leksa!
Du tittar på lite fel ställe tror jag.
Om du tittar rakt in i mittkonsolen som om du skulle titta igenom mittkonsolen till förarsidan bör du se det, jag plåtade mitt innan jag satte i det.
Mailar över bild till dig...
Mullerhawk
Pssst...

Nu har jag mailat upp mecktippset till maila@bmwpower.nu, hoppas deras mailserver klarar 20Mb+ i bilder. Det visar hur man byter, alt. fixar till kabelsmälta.

Hälsningar
Michael
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Inga problem med 20mb,brukar bli det varje gång :))
när man totar ihop nått.
Ett efterlängtat mektips, kan ta nån vecka eller så innan det kommer upp kan jag tänka mig.
Bra jobbat Michael.

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.