AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
524

STARTPROBLEM

LA
6
LASSE750ial
750ial-96
Har problem med att startmotorn inte fungerar ibland.
(Nyss uppkommet fel)
Efter ett antal försök kan den hoppa igång. Senaste gången ville den inte alls men när jag la i N på växelföraren så ville startmotorn vara med. Slump eller inte......? Nån som känner till typen av fel??
Jag har inget problem med kräm osv.

bmw750power
er
8
erikhilton
325iX Touring -89
Jag hade samma på min E30 med automatlåda. Det var bara en justering av spaken (wire) som behövdes. Eftersom man inte ska kunna starta bilen med R eller någon anna växel i så är det viktigt att spaken är i exakt rätt läge, så att inte start är spärrat. Kolla om det hjälper att trycka spaken uppåt i P läget. Vet ej hur startspärren fungerar i en 750. Bara ett litet tips!

/Erik
LA
6
LASSE750ial
750ial-96
Kan ha med det att göra faktiskt för när bilen (motorn) är varm så kärvar spaken ordentligt. Är den riktigt varm får man nästan vålda i växlarna.
Vet du vad detta beror på?
Är det något som ska smörjas?

bmw750power
er
8
erikhilton
325iX Touring -89
Tyvärr har jag ingen aning om hur själva växlingsmekanismen ser ut på din bil. På min går det en wire (ståltråd) ned till en växelförare som sitter på lådan. Min wire kärvade rejält, så jag bytte den. Ganska enkelt, dock behövde en del inredning rivas ur. Mina problem var dock ej värmeberoende...

/Erik
Har hänt ungefär samma sak för mig 1 gång,då lät jag bilen stå en stund och sedan vid nästa försök startade den galant. Jag har nån typ av imobilizer på nyckeln och undrar om det kunde varit den som spökade ? Jag har nämligen noterat (på E32 modellen) att när jag vrider startnyckeln, så eml lampa,panelen,små indikatorer för sport ekonomi samt växelläget tänds upp
1.Vid normal start blinkar EML+S till och blir sedan E 2.Utan imobilizer förblir S samt EML kvar och bilen går ej att starta.
Förövrigt går den helt perfekt

LA
6
LASSE750ial
750ial-96
erikhilton verkar ha helt rätt för när den inte vill starta så går det att trycka spaken ytterligare nån millimeter upp så hoppar bilen igång....

bmw750power
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Lasse: vart i landet håller du hus?
LA
6
LASSE750ial
750ial-96
STOCKHOLM

bmw750power
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.