|
|
|
|---|---|
|
Hej Att det effektmässigt inte är lönt att chippa en 750 har jag förstått från tidigare inlägg, men skulle det ge någon bränsle besparande effekt?...nån som vet??? Ute och blåste lite i går kväll, vart sisådär 25 mil och 500 kr i bensin.... men det var det värt! svårt att hålla igen på gasen så här i början :O) Mvh Skalman | |
|
Det ska nog bli lite bättre bensinförbrukning, då räknat om man kör lugnt. Den tar nog en del mer om man gasar när den är chippad. Det är ganska svårt att få ner bensinförbrukningen på en V12-motor, men litegrann går det ju. Det är ju 12 cyldrar som sagt. //Schnitzer |
|
|
Halloj! Jag läste för några år sedan om ett "snålchip" som många tyska 750 ägare monterade i sina bilar, det bibehöll effekten men gav ca. 2 dl mindre bensinförbrukning per mil (blandad körning). Jag tror jag nämnde detta för dig Schnitzer.. eller gjorde jag inte det?! Ett tips kan vara att ta ner bilen till TS Motor som Unichippar den på rullande motorväg. De kan optimera bilen för att bli bränslesnål istället för motorstarkare. Kanske kan vara något? Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
|
Vilka egenskaper bilen får efter att du bytt chips är ju helt beroende av hur chipen är programmerade. Finns ju en uppsjö olika chiptillverkare... Jeppe |
|
|
Nu tar jag upp denna gamla tråden igen...sitter nämligen här med en gammal Teknikens Värld, nr 5/98 och läser en köpguide på BMW 850i Jag citerar: "Ett tips till dig som har 12:an eller promt skall skaffa en dylik, är att låta chipstrimma motorn. Inte för effektens skull utan för att bränsletörsten brukar sjunka med ett par deciliter per mil." Är detta bara skitsnack eller? Det hade ju inte varit fel att få ner förbrukningen "ett par deciliter" BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
Lät som skitsnack... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag läste något liknande i AMS, den tyska. Kanske är därifrån Teknikens Värld också fått det?! Jag höjer åter rösten för UNICHIP, om det sedan är värt pengarna vette tusan, men de ser ju i alla fall till att optimera styrningen efter din motorkondition, vilket ju alltid är bra. |
|
|
Kompisen har en 750ia -89 och när han chippade den sjönk förbrukningen med ca 2deciliter milen, Om han inte lärde sig köra bränslesnålt i samband med monteringen.. / Andreas |
|
|
Vilket chip använde din kompis sig av? BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
Jag tror inte att bränsleförbrukningen kommer att sjunka något, det märks inte av på en sådan motor. Det skulle inte vara fel om den kunde gå ner lite, men det är fortfarande 12 cyl som vill ha rejält med bränsle, speciellt när man gasar. //Schnitzer |
|
|
Jo visst är det 12 cyl men en Chev v8 5,7 l tpi är ju på 700cc mer och drar mycket mindre soppa framför allt i stadskörning. Visst måste det gå att få ner en 5 liters v12 till mer moderna förbruknings siffrror. Av dom tyska bilar som jag ägt så har jag märkt att det varit en stor skillnad på bränsleförbrukningen mellan olika körsätt dvs liten förbr landsvägskörning, mycket hög vid små körning inkl kallstarter så kallad stadskörning. Min 730 vill ha upp till 1,7 liter vid stadkörning men kan köras på 0,77 vid landsväg. Min tidigare corvette ville ha max 1,3 men gick knappt att få ner till 0,9 vid landsväg. Det verkar vara samma med Bmw V12 som kan dra över 2 liter milen vid små körningar men gå "billigt" vid landsväg körning. |
|
|
Ja, visst är det så Husse, vid statskörning kan man nästan se hur bensinmätarnålen rör sig, men kör man bara landsväg åker man på lite drygt litern, och det tycker jag är bra för en 5 liters V12. Men det hade ju inte varit fel att få ner förbrukningen blandad körning med 2 deciliter. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
Paap Reeder |
Hej! Är säkert ute på 15-famnar men jag tycker det låter väldigt konstigt att man chippar om och sparar 2 dl / mil samtidigt som man behåller prestanda?? Enda förutsättningen till ett sådant klipp skulle kunna vara att de s k EU- provkörningsnormerna för certifiering av motorn har ett så knasigt körprogram att BMW (och andra billtillv) måste optimera sina motorer efter "ett tokigt program" som ingen sedan anv i daglig trafik. Chipar man i det läget om och optimerar motorn till daglig trafik kan kanske vinster uppstå. Är allmänt skeptisk till chipning av sugmotorer - mer än att flytta varvstoppet. Det är jag dock inte så hemma på. MVH /// Paap R |
| orginal klarar den 91 oktan ,vilket är nära nog tändvätska från Q8 ,vid 98 oktan kan tex tändning ökas . | |
| Helt rätt JL jag kan se det fenomenet på min lilla V8 också. Håller med Paap om den Tyska programmeringen den Amerikanska körprogrammeringen stämmer nog bättre med den verkliga Svenska vardagskörningen därför bättre bränsle ekonomi vid blandad körning på dessa bilar. Tyska bilar av större model är nog mera optimerade att gå relativt billigt och rent vid autobankörning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.