|
|
|
|---|---|
|
Min 540iA -97 har sedan jag köpte den druckit en del vatten. Mer vid korta körningar, mindre vid längre. Den har tagit 1-2dl på en 70-milatur, och lika mycket på några mil fördelat på 6-7 småkörningar. Sist jag var ute och körde, och körde relativt hårt tills jag hade 1km kvar hem, och stannade bilen så rök det från motorutrymmet. Öppnade dock inte den då, utan startade bilen igen och körde ett par hundra meter, sedan var det lugnt. Värmen fungerade utmärkt denna gången. Imorse när jag startade bilen, så märkte jag att det inte kom någon kupévärme även med genomvarm motor. Stannade bilen som vanligt över dagen. Var precis ute och körde ett par mil, och gjorde några ganska långa fullgasaccelerationer på motorvägen. Märkte då att det kom lite värme under 20-30s, sedan var det iskallt igen. Kommer hem efter att ha kört lugnt ca. 10km. Då ryker det väldigt mycket från motorutrymmet, och pyser från vad jag uppfattade det som någonstans på baksidan av motorn. Det luktar glykol, så något annat kan det nog inte vara. Bilen har aldrig överhettat enligt tempmätaren, håller sig alltid kl. 12. Ska försöka uppdatera med en film på röken sen. Vad är er första tanke? Kan det vara något annat än toppackningen? | |
| Edit andra stycket: Öppnade dock inte motorhuven då* | |
|
Saxat från begagnatguiden ( Länk ): Det är inte helt ovanligt att plasten till kylaren och även expansionskärlet vittrar sönder. Problemet verkar främst drabba alla E39or tillverkade fram till september-98 samt 540 i alla årsmodeller. Det är även vanligt att det läcker kylarvätska från en givare, precis under expansionskärlet och drabbar oftast 540i. <----------- Inte det som läcker, och orsakar luft/dålig värme? Värt att kolla iaf! Om toppen tar vatten borde det lukta avgaser i expansionskärlet om jag _läst_ och uppfattat rätt... Vänligen Mattias |
|
|
Tackar, men då det ryker från under den svarta BMW-kåpan, nära torpedväggen, så tror jag inte det kan vara enda problemet. Vilken plast till kylaren avses? Kylaren är bytt 2009, men den kan ju såklart ha havererat igen. Den ser inte ny ut om man kollar på flänsarna. Uppdatering: Startade bilen idag för att kolla lite närmare i dagsljus. Hade den på tomgång ett par minuter, stängde av. Det pös lite grann 10-30cm från torpedväggen, under kåpan, men det kom ingen rök. Motortempen var nästan i slutet av det blåa fältet. När jag skulle starta bilen någon minut senare gick det inte, den tände aldrig. Jag kunde släppa nyckeln och startmotorn fortsatte gå, så det verkar som att den "trodde" att motorn var igång. Någon idé? Den röda pinnen som indikerar kylarvätskenivån ska vara ca. 20mm ovanför påfyllningskanten, va? Jag har läst detta i Haynes, men bilden på locket nämner inget om 20mm, utan som jag uppfattar den så ska pinnen vara i samma nivå som kanten. Det kan inte vara så att jag överfyllt systemet så att den trycker ut vatten? Skillnaden mellan att pinnen ligger i nivå och 20mm över är 1-2dl. |
|
| Fick nyss reda på att man måste lufta systemet när man fyller på vatten, vilket jag inte gjort. Fick i 1,5-2l precis, och mer går nog i då det fortfarande kom luft från luftskruven, men har slut på glykol för tillfället. | |
|
Du har garanterat läckage i slangen som går in till toppen i bak vid torpedväggen, slangen kommer från värmeventilerna till höger om motorn. Lossa plastkåpan över motorn så ser du bättre. Kör inte med bilen förens du har fixat läckaget och luftat systemet ordentligt. |
|
| Tackar! Verkar stämma bra då det har stänkt överallt där, men det ser ut som att det är flera slangar, så frågan är vilken det är. Är det pilligt? Mycket annat som behöver avlägsnas för att man ska komma åt? | |
|
Har verkligen behov av bilen imorgon. Avstår givetvis om det är väldigt olämpligt. Men vilka risker tar jag om jag kör med den? Jag har fyllt på 2-3 liter vatten sedan igår och luftat en hel del. Apropå luftning: Ska det inte komma någon luft alls från luftningsskruven? Som det var idag så rann en massa vatten ut med motorn igång, och en luftbubbla kom var tredje, fjärde sekund. Är det inte helt avluftat då? |
|
|
Risken är ju givetvis att du blir stående ut med vägen utan vatten i systemet helt o hållet. Dvs slangen/slangarna går av helt. Jag personligen skulle inte köra en meter till innan det är fixat. Vänligen Mattias |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.