|
|
|
|---|---|
borgmastaren |
Jag har ett rasslande ljud från motorn. Jag har hört att det kan bero på ventilupphängningarna. Vid mitt förra oljebyte så blev det betydligt bättre men kom snart tillbaka. Någon som har liknande problem? |
| Kan kanske vara kamkedjan? Hur långt har din motor gått? Kan vara värt att kolla upp det eftersom det blir dyrt om kedjan går av. | |
borgmastaren |
17900 mil. Är det dyrt att byta den? Går det att göra själv? |
|
jag skulle inte tro att kedjan e billig att byta. Kostar säkert minst 10000:- Finns på icq: 60288954 |
|
borgmastaren |
Ahhh... Gäller att hitta nån som kan det privat då. |
rsarits |
Vad har du för topp? Är det VANOS på din motor? Om det är en "gammal" hederlig M10, samma som t.ex sitter i 80-talarna, så kostar kedjan ett par tre hundra och är inte så svår att byta själv. Micke |
318 iS M3 |
Sluta skräm skiten ur honom för fan. Ge mig 2000 kr så byter jag kamkjedjan åt dig. Det kan inte kosta 10 000 kr, om det var så så skulle jag byta motor istället. "Kör BMW Så åldras du inte" |
borgmastaren |
Har en M42 motor. Vad kostar kedjan "318 iS M3"??? *Tacksam för alla svar* |
| Det är inte säkert att det är nåt fel på kamkedjan. Det kan ju bero på kedjesträckaren också. En kompis till mig hade oljud från kamkedjan på sin 318is E30. Där hjälpte det med att bara skruva bort kedjesträckaren och rengöra kolven riktigt innan återmonteringen. Det kan väl vara värt ett försök. Det är ju det billigaste alternativet iallafall. | |
|
Jag håller med, det låter som kedjesträckaren. Kostar inte många kronor och tar 5min att byta, värt ett försök iaf. |
|
|
Hadde samme problem med min M42 motor. Skiftet kjedestrammeren, og ulyden forsvant. Denne delen kostet 400kr (i Norge), og jobben tok 5 min. Den nye strammeren som du får kjøpt nå er en forbedret utgave, som sikkert holder lenger. |
|
borgmastaren |
Det där låter bra. Tackar för svaren... Det ända jag funderar över är varför ljudet försvann när jag bytte olja själv? Kan jag ha 2 "problem". Första gången jag gjorde oljebyte efter rasslet så upphörde oljudet. Sist när de bytte på verkstan så vart det lite bättre, kan jag ha problem med både ventilupphängningarna och kamkedjespännaren samtidigt kanske... Då jag inte har någon rep.handbok, vart hittar jag kamkedjan? |
|
Ulyden kan variere med forskjellige oljemerke og viskositet. På høyre side, foran på motoren ligger kjedestrammeren. Det er en plugg der med 19mm sekskanthode som du skrur ut, og da kommer kjedestrammeren ut. Bytt ut denne med en ny, start opp og gi litt gass, og jobben er gjort. BMW delenr. 11311743187 |
|
borgmastaren |
Vad enkelt det lät... =) Hör av mig om det fungerar |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.