AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.621

Super dålig värme i kupen.. E34 540

tw
16
two40
Opel Vectra Turbo
Opel Omega
Volvo v70 2.4T
Hej på er. Har letat litet här inne och har inte sett någon som har samma problem som min pappas 540i -94. Han får ingen värme i kupen alls längre. förut fick han lite men nu är det dött. Konstiga symptomer finns det också, drar man ner till kallt på allt så blåser det som fan.. så fort man vrider upp värmen så försvinner allt flås från fläkten. Bilens värmesystem vet jag inte riktigt vad jag ska säga vad det är, tre vridreglage, den i mitten är för fläkten och sen hö/vä värme. Sen en annan konstig sak är att knapparna för föraren var man vill ha blåset. uppe eller nere, det blinkade idag. Yttertemperaturmätaren visar minus 37 fast givaren är bytt. nytt kupefilter och ny termostat idag.

Som sagt, har letat lite här inne innan detta :)

Någon som har ett förslag?
rsarits
Vad gäller tempgivaren, så tar det ett tag innan bilen "fattar" att det bivit varmare än -37
Jag skulle gissa på cirkulationspumpen som sitter under värmeventilerna eller värmeventilerna
Både värmeventiler och pump sitter på vänster sida närmast torpedväggen på vänster sida i färdriktningen

Är det ordentligt luftat efter termostatbytet?

Micke
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Skulle med tippa på värmeventilerna som ger upp efter ett tag.
Skaffade en 735-E32 -88 då dessa var kass och att värmebatteriet
var fullt med skit så ingen luft gick genom detta. Blåste med tryckluft
bakvägen så löste det sig. Det kom MYCKET skit.

Mvh Jonas B
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Yttertempmätaren tar lite tid att återställa sig, men vi pratar om 5-10 minuter.

Värmeventilerna och pumpen är klassiska fel, de går lätt att testa. Koppla spänning på respektive del så ska det klicka om ventilerna och pumpen ska snurra. Impellern kan lossna i pumpen också, den går att ta i sär och se. Ventilerna kan även trilla i bitar, men då har man motsatt symtom, att bilen bara får varmluft.
tw
16
two40
Opel Vectra Turbo
Opel Omega
Volvo v70 2.4T
yttertemperaturgivaren bytte jag i somras så den har fått tid på sig ;) så frågan är varför den säger minus fortfarande ?

Systemet är väldigt bra luftat då jag jobbar som mekaniker och den fick luft sig igår cirka 4 timmar.

Läste på det gör själv sidan om värmeventilerna och jag tror på dom också. Jag ska kolla lite där och se vad jag kommer fram till :)
rsarits
Säger yttertemp fortfarande -37, så är det förmodligen kabelbrott

Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.