|
|
|
|---|---|
|
Nu har man fått bilen vandaliserad, gör ont så det skär i hjärtat att se sin pärla råka ut för såna människor utan skam i kroppen :( Var ute och handlade med pappa, när vi kom tillbaka och gjorde rutinturen runt bilen vid garaget så ser jag att någon har bänt loss/sönder ena skyddet till högtrycksspolarna.. Vad kan det kosta att laga en sådan detalj samt få den lackad i rätt färg? | |
|
Själva locket kostar "bara" 158:- på bmw. Dock olackad. Vill man få en sån liten detalj lackade blir det väldigt dyrt. På en av mina gamla e46:or gick denna sönder när jag kom lite för nära med högtrycken. Köpte den olackad och lackade den själv sen, blev riktigt bra. |
|
|
Med BMW så syftas på BMWs egna serviceverkstäder förmodar jag? Finns det någon länk till dessa? |
|
|
Locket har garanterat flugits sin väg vid användning. Det är ett mycket vanligt fel på flera märken med högtrycksspolning. Mvh Stephan |
|
|
Men hur kan de bara ramla av? När jag lyste med ficklampa så såg det ut som att plastbitarna som höll fast "locket" hade gått sönder med våld som om någon slitit loss den dock kollade jag inte runt omkring för att se efter yttre åverkan. |
|
|
Jag vet inte hur, men trycket gör väl att locket skjuts iväg. Kika på andra BMW och på andra märken så kommer du se rätt många utan lock. Om det nu inte finns en galen locksamlare som åker runt i Sverige så skjuts dem iväg. Länk |
|
|
mitt har bara trillat av vet ej var men borta är det (e46 touring) there can be only one |
|
|
Min teori: Fastfruset lock och frosten håller fast locket som till slut släpper med en smäll och flyger iväg. Anmäl Kung Bore för skadegörelse och förbered dig på medlagd utredning pga bristande bevisning :-) /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Ja jag börjar själv tro att den lossnat av sig självt, dock finns det ett par saker som talar emot. 1. Vi har bilen i ett varmgarage med bur. 2. Jag använde endast spolarna direkt efter att vi kört ut från garaget och inget mer efter det. Garaget håller en temperatur på ca. 11 grader på vintern :) Efter lite snack med BMW så kostar det ca. 650 kr att få en ny kåpa monterad samt färg att måla med själv. Om det även ska skickas på lackering så kostar det totalt 1200 kr, vilket är jäkligt dyrt för en sån liten detalj. Vet någon vad det är för typ av färg man får, är det sprayburk eller pensel man ska måla med? Och är det svårt att få till det? |
|
|
På min förra e46 hände samma sak, locket försvann under färd. Jag tror att delen helt enkelt blir utsliten och tillslut spricker plasten och locket ramlar bort. Att nån skulle stjäla en dylik del verkar högst osannolikt! Hursomhelst så köpte jag ett lock på BMW för ca 150:- och en burk orginal sprayfärg + klarlack för ca 200:- (har jag för mig) Lackade och monterade själv. Min bil var solidsvart så det var relativt enkelt att få till en snygg finish. Skulle aldrig betala 1200:- för att få en liten plastbit åtgärdad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.