|
|
|
|---|---|
|
Jag har sedan ett par år tillbaka en 525 E61 uttagen -06 (manuell). I julas så misstände motorn vid en omkörning i motorvägsfart vid gaspådrag från 110 km/h. Motorfelslampan tände och bilen gick in i "failsafe mode". Efter omstart så gick bilen som vanligt igen. Misstänkte då först eventuellt att soppatillförseln inte fungerat som den skulle och tankade i bränslecleaner (det var rätt kallt den här dagen). Senare under samma långresa så hände samma sak vid samma gaspådrag. Efter detta hade jag en kompis som läste av felkoderna och han fick fram två felkoder, den första var misständning på cylinder 4 och den andra på cylinder 6. Trodde då att en tändspole började ge upp och kanske att det var 4:ans men att tändföljden gjorde att den trodde det var 6:an som misstände andra gången. Efter detta bytte jag alla 6 tändspolar (Bosch från Mekonomen) för tändstiften var inte ens 2000 mil så jag räknade med att dem var ok. Dock kvarstod problemet, och jag fick den fortfarande att misstända om den belastades (acceleration från 110km/h och uppåt). Det har inte varit några problem att accelerera hela varvtalsregistret på 1:an och 2:ans växel utan den börjar tveka och misstända efter 110km/h och gärna vid kraftig acceleration eller hög växel och full gas. Går fint att komma upp i 130 km/h om man smyger upp hastigheten. Efter detta så testade jag och serva soppasystemet för att se om något felade där. Har monterat nytt bränslefilter och bränslepump samt rengjort spridarna och monterat nya o-ringar. Dock kvarstod samma problem. Nu i dagarna så tänkte jag att det kanske är säkrast att byta tändstiften också för att se så inte någon av dem felade. Tidigare hade jag Bosch och nu monterade jag NGK. Så idag i jobbet så testade jag vid en jobbresa att gasa fullt från 110 km/h och då började den tveka och misstända så jag slog av innan motorfelslampan tändes. Detta var på förmiddagen och det var fortfarande ganska kallt. På vägen hem så testade jag igen och då gick bilen märkligt nog som den skulle. Kunde accelerera upp i 140 km/h utan att jag kände av någon tvekan eller misständning. Nu var det betydligt varmare ute också. Ville inte testa mer för att riskera andras säkerhet eller mitt körkort. Dock skulle jag gissa att problemet fortfarande kvarstår. Jag kör bilen dagligen och det märks inte vid vanlig körning, men som sagt i högre hastigheter så kan detta problem uppstå och jag börjar undra om det är temperaturkänsligt också, att det blir värre ju kallare det är. Det ska tilläggas att bilen fiskörs för det mesta, dagligen till och i jobbet, mycket i köer och lugnt tempo då märker man aldrig av detta. Vet inte nu hur jag ska gå vidare, vad kan det vara och vilka fler felkällor bör jag kolla upp? Har tänkt lämna in den för en felsökning men tänkte att det var värt och slänga in en fråga här först då det är gratis. Bilen har varit servad på Bavaria Solna i hela sitt liv och börjar närma sig 23000 mil. Vilket verkstad rekommenderas? Lämnar gärna till någon kunnig och intresserad men i "värsta" fall får Bavaria kolla på den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.