AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.727

Demontera bakre stötfångare på E46?

pu
547
puiu
330i-03
hej.
jag skulle ville ha lite hjälp om hur man plockar bort stötfångare bak på en e46 sedan 2003 pga rost som har kommit vid hjulhuset mellan stötfångare och plåten vid tanklocket
Låter intressant även för mig då jag ska montera krok på min.

///Micke
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Sitter med 2 stora bultar underifrån och upp med torx. Spärrskaft med en lång förlägnare rekommenderas.
Sen sitter det ett metallclips i hjulhuset som sitter med en vanlig mutter + att man får plocka ut plastclipsen som sitter fast i innerskärmen.
Är lättare än vad det låter.
Är inte det fram Haas? Bak sitter den väl fast med bultar bakom listerna?
Länk

Länk

På min coupe satt det med 2 st torx bultar som ni ser, likså på främre.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Exakt. Sen skjuts hela paketet fast på den svarta plastgrejen som sitter precis under tanklocket.
Jag har i försej bara plockat bort på en coupé, så får reservera mig om det ser annorlunda ut på en sedan/touring..
Ok. Där ser man.
Har för mig att det ser annorlunda ut på en sedan/touring nu när jag tänkte lite på det...

Antingen är det likadant som coupe eller så är det utan skruvar. Men kolla under ifrån med ficklampa för säkerhets skull :)
Jag minns inte själv. Har bara satt på drag på en E36 Sedan för många år sedan, men kommer inte ihåg om det var underifrån jag lossade den. Enda jag minns jag förde in 2 stag från draget in i bagaget och fäste 4 bultar där inne till draget.
ua
48
uaj64
525 Touring - 03
325xi Touring -02
Ska nog ge mig på att montera krok på min E-46:a i dagarna, ska försöka återkomma med nån bild eller två..

Mvh Ulf
Gärna Ulf. Även om det är samma regler som gäller.
Då var det alla fall man skulle behålla pappret som följde med draget med moment osv för att visa på besiktningen. Också skulle allt vara synligt, så de kunde efter känna bultarna i bagaget.
ua
48
uaj64
525 Touring - 03
325xi Touring -02
Monterade för nåt år sedan på min E-39:a Touring, när man tittar på kroken som jag köpt till E-46:an så ser grejorna rätt lika ut.

Vad jag kommer ihåg från E-39:an: Först demonteras stötfångare och plast etc..
Sedan plockar man bort orginalfästena för stötfångaren, där monteras fästena för dragkroken. Alla butar dras med momentnyckel- modell större...
Svåraste arbetet var att såga urtaget för kroken i plasten.

Återkommer med bilder som sagt!

Mvh Ulf
ua
48
uaj64
525 Touring - 03
325xi Touring -02
OK, pysslade lite med krokmonteringen igår.

Detta gäller en 325 Touring Xi -02:
Man tar bort bakre stötfångare med plast genom att plocka bort de bakre täcklocken i hjulhusen samt genom att lossa de tre muttrarna vid det högra respektive vänstra fästpunkterna i bagaget. Man behöver plocka bort diverse plastbitar i bagaget för att komma åt, här ser ni postionen,( bilden tagen vid återmontage av draget):
Länk

Sedan kan hela paketet med fäste tas loss genom att allt dras rakt bakåt:
Länk

Sedan ska stötdämparna, dvs de två gamla fästena lossas från plasten, det är två st långa torxbultar. Man behöver plocka ut lilla lösa delen av stötfångaren för att kunna dra ur bulten.

Sedan är det dags att såga..., det följde faktiskt med en sågmall så jag märkte efter denna och gick loss med sticksågen:
Länk

Därefter kan balken monteras monteras ihop med plasten, jag har markerat den lösa delen som jag plockade bort för att komma åt med röda pilar:
Länk

Här har jag hängt tillbaks hela paketet:
Länk

Ingen ide att dra fast med moment än, jag ska få dit elhärvan ikväll... , den ligger på Posten och väntar.

Allt tog ca 1,5 timme men då startade jag med en lyft och uppallad bil.

Mvh Ulf
ua
48
uaj64
525 Touring - 03
325xi Touring -02
Första bildlänken vart knas, här kommer den rätta:

Länk

Mvh Ulf
Kalas. Tack
pu
547
puiu
330i-03
tack så mycket till alla
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.