AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
28.707

Eftermontera bluetooth i 120D E87 2009

Sida 2 av 3
fo
61
forsmann
320d E91 2009
Andre S, aha du menar så. Ja det är ju fullt möjligt att styra spotify via blåtand om mobilen och enheten är kompatibla. Men jag har hört några som har använt MW600 via aux och påstår att det går att byta låt på rattknapparna. Men det måste väl vara helt omöjligt via aux kabel? En aux kabel är väl bara ljud? Man måste väl ha usb om man ska kunna styra en enhet via blåtand.

Nej jag har inte testat med en annan mobil, men ska göra det.
Läste lite igår i ett forum att apple har ändrat nått med bluetoothen i senaste iOS mjukvaran. Så det är många tredjeparts enheter som inte är kompatibla med denna version av iOS.
An
74
André S
E91 325iT M-sport -10
Nej precis, det finns inte en möjlighet att det går via Aux-kableln.

Det enda jag kan tänka mig är att om bilen har original blåtands-handsfree och man samtidigt ansluter ett MW600 mot AUXen medan mobilen är kopplad mot båda. Dock har jag väldigt svårt att se att det skulle fungera.

Jag har ju dock en Z4'a men jag ska prova någon dag när jag är förbi bilen (avställd än så länge).

Planen är att byta till en E90 därav mina funderingar :)
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
En fråga till om Fiscon. Kan man välja att inte ta ett enstaka samtal via bilen utan till den bluetooth man har i örat? Man kanske har passagerare i bilen som man inte vill störa med ett 'offentligt' samtal.

Mvh
Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
forsmann: Japp jag kan byta låt med rattknapparna.
Jag har en Sony Xperia V

Mvh Johan
fo
61
forsmann
320d E91 2009
Isak5503, har inte testat det du frågar om. Men tycker nog att det borde gå, det är nog bara att ta upp telefonen och svara på den som vanligt. Så borde samtalet bara höras i telefonen och inte i hela bilen.
fo
61
forsmann
320d E91 2009
För övrigt kan jag säga att det går att byta låt på rattknapparna om man har iPhone. Fungerar finfint, men varje gång man byter låt så hör man det där jädra "blup blup" ljudet. Samma ljud uppstår om ni låser mobilen och lyssnar på spotify och sedan dubbelklickar på hemknappen och byter låt där. Det är många som är irriterade på detta ljud, och förhoppningsvis kommer Spotify-teamet att lösa detta framöver. Jag håller tummarna!
Wo
70
Wowbagger
BMW 325i Touring - 06
Honda VFR750 F -88
Forsman; Hur fick du ner mittkonsilen i taket ? Jag provat att komma åt clipsen enligt instruktionen trycka upp kreditkort (vilket Fiscon support rekommenderar), smörkniv, mejsel. Har också provat att ta loss innertaket framtill. Men clipsen verkar ju sitta hur hårt som helst.
fo
61
forsmann
320d E91 2009
Wowbagger, ja den mittkonsolen sitter väldigt hårt i dom två clipsen närmast vindrutan. Jag pressade in handen längst fram mellan vindrutan och innertaket och kunde tillslut nå clipsen. Men det är trångt som helvete, och fingrarna blir totalt kvaddade. Jag lyckades genom att trycka clipsen med den lilla kraft jag kunde och samtidigt bända med en smörkniv. Då släppte den ena clipsen, och sen gjorde jag samma med den andra. Det är bara att försöka tills det lossnar.

Wo
70
Wowbagger
BMW 325i Touring - 06
Honda VFR750 F -88
Tack för tipset !
Ska försöka igen från båda hållen. Måste vara nära ändå eftersom jag kan känna hur clipsen ger med sig. Men knogarna lär få rejält med stryk.

Förresten, var plockade du 12 V till enheten ?
fo
61
forsmann
320d E91 2009
Ja knogarna mår inte så bra efteråt, men man måste ju :)

12V tog jag från stereons röda pluskabel. Skalade kabeln lite försiktigt och sen lödde jag fast kabeln från BT enheten och satte sedan krympslang över. Blev riktigt snyggt och isolerat. Fungerar hur bra som helst!

Wo
70
Wowbagger
BMW 325i Touring - 06
Honda VFR750 F -88
Tack för tipset Forsman, det var guld värt !
Det tog mig 30 sekunder att ta ner hela konsolen efter angrepp via både taket med ena handen och med en smörkniv i springan med den andra.
Testade att koppla in allt med lösa kablar och med en temporär matnig från cig-uttaget - och wow, det bara fungerar.

En dum fråga: Var du inte tvungen att först klippa strömförsörjningen innan du kunde trä dit krympslangen och sedan löda ?

Jag antar att strömförsörjningen är de två feta kablarna; en röd/grön och en brun.
fo
61
forsmann
320d E91 2009
Okej, bra att du fick bort den till slut. Den är ju den jäkligaste delen i hela installationen tyckte jag.

Jo precis, det stämmer som du säger. Jag fick kapa stereons strömkabel helt och trycka på en krympslang och sedan löda ihop kabeln igen tillsammans med pluskabeln från BT enheten. Sen dra krympslangen över lödningen och sedan krympa den med lite värme. Blev super!

be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
Var sitter org antennen för BT i 1-serien? förutom i HU
Be
34
Becker
E36 323ti M-sport -98
E87 120d M-sport -09
Köpte en Professional stereo med inbyggd BT och USB via aliexpress för ca en tusing med frakt. Tog knappt en vecka för att få hem, köpte även mikrofon kit "wv mic" funkar lika bra till bmw samt usb kit. Micen funkade inte först, gick att ringa och ta emot samtal men ingen som hörde mig. Bytte plats på pin 1 och 6 på mikrofon sladden sen funkade det. Usb:n funkade inte med det typiska kabel kitet grön/gul kontakt och fel usb/aux hållare "för E87" som det står. Har handlat en orginal usb/aux hållare med kabel "vit fakra kontakt" så det borde funka sen. Ingenting behövde kodas till bilen men kan vara en idé att göra det ändå om man inte vill ha en tysk röst till kommandomodulen. Väldigt enkel installation iallafall i min 120d -09
Dj
13
Djh
118D 2008-
Tja vart köpte du usb kitet på aliexpress? Jag har bt endast samtal vill streama musik via bt då jag endast har aux! Nån som kommit på nån lösning eller nåt adapter man kan köpa?
Be
34
Becker
E36 323ti M-sport -98
E87 120d M-sport -09
Jag köpte en orginal usb kontakt och kabel, funkade inte med den "gröna" aliexpress kabeln. Sen är det inte samma mått på ali usb, säkert till nyare bil. Blåtand till musik löste jag med en sure-hifi kretskort som jag la bakom stereon. Finns på ebay runt 150-200:- svart kort med lite guldpläterade kondingar. Funkar mycket bättre än dom vanliga blåtand plastlådorna, kopplas på aux.
Dj
13
Djh
118D 2008-
Tack för ditt svar (Becker) kan du inte skicka länk på dom saker du har köpt? TACK👍
Be
34
Becker
E36 323ti M-sport -98
E87 120d M-sport -09
Länk
Så ser mitt kort ut, var visst inte guldpläterade kondingar. Du behöver 12v matning som du lämpligtvis plockar bakom stereon eller från säkringarna bakom handskfacket. Det blir hög utsignal på kortet så lämpligt är att dra ner aux volymen och telefon volymen.
Dj
13
Djh
118D 2008-
Tack för länken becker👍 jag kollade runt på ebay hittade den här Länk Vill helst inte beställa fr aliexpress då postnord börjat ta betalt o tullavgift o sånt skit
Be
34
Becker
E36 323ti M-sport -98
E87 120d M-sport -09
Du får avgift för allt från kina även ebay. Beställde snabbskruvar till min R1:a från kina "ebay" och fick betala avgift innan dom släppte det från tullen. Skruvarna kostade typ 140:- sen ytterligare 84:- har jag för mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.