AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.996

hur få bort airbag e61

an
21
anderzohn
320D M-Sport
har sökt men hittar inget..hade tänkt att byta ratt i min e61a så min fårga är hur man lossnar airbagen..tacksam för svar
Ring en verkstad, ska nog inte leka speciellt mycket med airbags!
an
21
anderzohn
320D M-Sport
har bytt ett ex antal rattar förut så d ser ja inte som nåt problem..utan problemet jag har nu är att ja inte vet hur airbagen sitter fast
sitter 2 små hål på baksidan där du trycker in en skruvmejsel, sitter en fjäder du trycker på - du känner där den flexar.
hålen sitter cirka kl 9 och tre, snett uppåt får du trycka.

ta av batterikabeln innan så slipper du felkoder.
an
21
anderzohn
320D M-Sport
säker på detta för vad jag kan se på min ratt och på bilder på nätet så finns d inga hål överhuvudtaget bak på ratten
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17

Här är en variant iallafall. Beror säkert på vilken ratt man har.
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Nähä varför blev det ingen länk? Jaja klipp o klistra!
an
21
anderzohn
320D M-Sport
kanon tack för den länken
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Det är inga synliga hål men känn noga med fingert så hittar du "hålen" (ca 6-7mm)och sticker sedan igenom en skruvmejsel enl. ovan.
Ri
22
Richy Rich
545 Touring -05
Lyfter denna igen med en fråga om någon har koll på hur man gör på passagerarsidan??
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
På min e61 -06 så sitter avstängningen i handskfacket (vrider med nyckeln) men du kanske vill veta hur man bokstavligen tar bort den, inte bara inaktiverar?
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Ta ner handskfacket och lossa mugghållarna så ska den gå att ta ut.

/Jonas
Ri
22
Richy Rich
545 Touring -05
Chip_saffire : Precis. Vill koppla ur den helt. Inte nog med att BMW vill ha 7000:- för att göra det, men dessutom så kan man tydligen (enl auk. verkstad) inte koppla ur den på min årsmodell utan man programmerar bara bort den, vilket inte känns helt säkert.

ja73 : Ska plocka bort handfacket i helgen och kolla.
Vad körde du för motstånd?
Jag har dock inga mugghållare (en detalj som grämer mig VARJE dag)
En biljävel som kostar en halv miljon kronor så sitter det inte en enda mugghållarjävel. (så fick jag det ur mig också, skönt)
ja
294
ja73
1,66 ohm hade jag på min -04, det är en 2-stegs airbag så du behöver 2 st. Troligen behöver du byta bälte också, ska vara utan force-limiter.

/Jonas
Ri
22
Richy Rich
545 Touring -05
ja73: Ok, så det sitter alltså två stycken 2-poliga kontakter in i airbagen?
Bara att trycka in två motstånd i kontakten och lite krympslang eller?

1,66 Ohm låter ganska lågt i mina öron. Vad körde du för effekt på de motstånden då?

...vill bara veta som mycket som möjligt INNAN jag börjar att riva panelen i bilen.
Jag hatar när man börjar riva något för att sedan upptäcka att man inte har allt hemma. (när man bara har en bil så innebär det ju då att man får plocka ihop allt igen för att fortsätta en annan gång)

/Rich
ja
294
ja73
Det var nog en 4-polig kontakt med stift i bilens del. Tror jag använde en hylslist med 2.54 mm delning till mina motstånd, de satt mellan 1-2 och 3-4.. Sök reda på detta i WDS och kolla för säkerhetsskull.

Jo det är låg resistans, jag började med 3.3 men då fick jag felkod för hög resistans så jag parallellkopplade 2 st. Jag anväde vanliga 0.25W, styrenheten mäter ju bara resistansen när man startar så det går ju ingen ström där förutom om den försöker tända airbagen.

/Jonas
Ri
22
Richy Rich
545 Touring -05
Tack, då ska jag nog få ordning på det hela.

När du fick felkod... ...nollade systemet sig själv eller var du tvungen att göra det manuellt?

/ Rich
ja
294
ja73
Nej felkoden försvinner inte själv, utan lampan börjar lysa konstant. Nollade felkod med INPA. Vill du inte ha felkod så måste du koppla ur batteriet. Tändning av hjälper inte på E6x.

/Jonas
Ri
22
Richy Rich
545 Touring -05
Tjena ja73!

Tack för hjälpen. Har nu lyckats koppla bort min airbag.
Hade två stycken 1,8ohms motstånd liggandes som jag använde och inga felkoder hittillcs. Jag rykte bara bort trä/alu-panelen och kom åt kopplingen den vägen. Effektiv arbetstid : 15-20 min. (inkl lödning 30min) En del skärsår på nävarna dock, trångt som fan och en massa vassa kanter.

Igen, tack för infon!

mvh Rich
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.