AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.516

Går det att regga denna E30 325 med m50b25?

Hej hej!

Nu är det så att jag ska förhoppningsvis köpa tillbaka min gamla E30 325 touring 1989, och nu är det så att den nya ägaren har slängt i en m50b25 och jag är sugen på att Bara göra en REGBES för motorn och EJ amtörbyggt/ombyggt fordon. MEN jag har läst lite här på Autopower och blir bara mer förvirrad för varje rad jag läser så frågar alla er E30 experter till hjälps.

Det ligger en M50B25 motor med tillhörande el och lambda m.m med en ZF låda(1:1) och originaldiff(3:93?) på den, sitter original avgasrör från grenrören med original kattar/katt.

Går detta att regga?!?

För att som jag läst måste motorn tas som ett motor paket med motor, växellåda, kardan, bakaxel, avgasrör, lambda styrning?

Vad jag har förstått så går det EJ att regga en E30 med katt original(1987 ->) med en m50b25 med katt? Utan att kraven för att regga en bil utan katt måste den nya motorn ha katt?
MEN bilen håller sej inom 10% 20% kraven med minsta marginal ju?

Reglerna ang. regbes för motor ändrades väl så att en bil som är tagen i bruk 1992(?) inte går att typa med denna motorn och då gäller väl inte reglerna ang min blivande bil som är tagen i bruk 1989, Just med tanke på att det är en 325 original så tycker jag att det borde gå??

HJÄLP!!! :)

/Victor
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Precis som du säger så finns det en hel del skrivet om detta redan i detta forum. Ett tips är att söka efter ordet "SFRO" så får du upp de mest relevanta trådarna.

E30 325ik M20B25 = 125kW/222Nm
E36 325i M50B25 = 141kW/245Nm

Första kravet är max 10% vridmomentökning och max 20% effektökning.
Max 125*1,2 kW = 150kW > 141kW = OK!
Max 222*1,1 Nm = 244Nm < 245Nm = På gränsen

Vridmomenten ligger på gränsen, men jag tror inte detta ska vara några problem. Kolla dock innan med SFRO och presentera dina planer och dina beräkningar.

Så på den punkten bör allt vara OK.

Byter du motor MÅSTE du byta motorn som helt paket. Du MÅSTE ta med original motorstyrning, katalysator och allt annat som hör till denna motorn främst när det gäller utsläpp och avgasrening.

Notera att från 1989 års modell anses även växellådan ingå i avgascertifieringen dvs du måste ta med den växellåda som normalt sett sitter på denna motor. Men det är oftast ändåså det som man brukar göra då det oftast är mest praktiskt (om jag minns rätt så passar inte Getrag 260-lådorna på M50-motorerna ändåså).

Kardanaxeln kan du välja fritt. Däremot bör du kolla med SFRO vad det gäller differentialen och om det finns några begränsningar kring vilken utväxling du får välja mellan. Jag tror inte det finns några begränsningar, men kolla upp det ändåså för säkerhets skull.

Jodå, går alldeles utmärkt att registrera en E30 som original hade en motor+katalysator med en annan motor+katalysator. Inga problem. Var har du sett uppgifter om att detta inte är möjligt?

Samla gärna ihop dina planer och beräkningar och ta kontakt med SFRO om du har några frågetecken.

Och uppdatera den här tråden med hur det går och eventuella svar du på saker som du och vi här på forumet är osäkra på!
Tack för det fina svaret!

Ska springa ned till besiktningen imorgon och snacka med dom som har hand om regbes, ska även ringa Peder Landberg på SFRO och prata lite med honom och se vad han har för synpunkter om jag behöver göra några ändringar och om den behöver SFRO-bes, vilket jag innerligen hoppas att det inte behövs.

Men hör av mej här i tråden med uppdateringar om min framgång.

/Victor
Detta är "infon" jag hittade på PFF:s hemsida ang E30 m50 diskussion.

Men om man ska se till reglerna stenhårt så MÅSTE (!!!) man utgå ifrån en tidig 325i UTAN katalysator, räcker alltså inte att det är en -87 (alla svensksålda fick katt oavsätt årsmodell) eller -88, utan den måste vara importerad och tillverkad original utan katalysator (dom har fortfarande motronic men saknar lambdastyrning).

----------------------------------------------------------------------------------

Nej, det är faktiskt ändrat sedan ett år eller lite mer. Numera kan man byta motor utan krav på avgasintyg så länge bilen är reggad första gången före 1/1 1993. Om den hade kat eller inte från början har ingen betydelse längre.

Förutsättningen är att nya motorn som man sätter i är i originalskick och hade katalysator från början.

Man måste förstås fortfarande hålla sig inom 20% effektökning och 10% vridmomentsökning om man inte ska ta bilen som ombyggt fordon.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Läser du på SFRO står det följande (se slutet av inlägget).

Jag tycker det är tydligt att det endast är ett problem om man ska hinka i en motor som inte har katalysator.

Byter du till en motor med katalysator är det inga problem, sålänge du tar det som ett helt paket som påpekats tidigare.

För att med säkerhet avgöra en gång för alla vad som gäller här så ta upp detta med SFRO-kontakpersonen när du träffar honom eller diskuterar med honom. Och uppdatera tråden med vad SFRO hade att säga i frågan!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
AVGASREGLER
BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
Hej hej!

Inte hört av SFRO på varken telefon eller mail men var nere och snackade med dom lokala besiktnings gubbarna och fick lite grädde på moset.

Det som KRÄVS för att regga en E30 325i Touring 1989 (Just i detta fallet) är att Motorn som är tagen, är tagen som ett paket,
Dvs Motor, v-låda, motor-styrning & lambda.

Med tanke på att det är en 89 (Kattar) så har jag redan alla 4 kontrollpunkterna på mina avgasvärden och därför krävdes inte i detta fallet att jag tog avgasröret från M50B25 motorn, utan att sålänge bilen klarade avgastesterna så var det cool lungt även om det var original.

Regbes-gubbarna hade inget att säga om att där satt en original diff på den, så den ingår inte i detta fallet i "motor paketet". TROTS att det är en skum utväxling så bryr dom sej ej.

Detta är ett MÅSTE att en BMW-verkstad intygar att det är rätt komponenter, ringde till min lokala bmw verkstad och dom sa att det gick på ungefär 1000kr om det inte behövs montera ned delar.

Givetvis måste bilen klara effektkraven, och det är inte 10% vrid och 20% hk som regel, utan det gäller en egen procent-sats för olika biltillvärkare. Men på just min bmw var det 10%/20%.

Bilen klarar ju INTE effektkraven med en pytte marginal på 1NM, men ett sånt litet översteg kunde dom ha överseende med.

Detta var nog allt dom sa, kommer inte ihåg om det var något mer..
Hoppas detta kan hjälpa andra som konverterar sina E30 till M50b25,

Men kom ihåg att just dessa siffrorna enbart gäller 325i!
OCH att det är mina lokala reg-bes gubbar, alla kan ha olika åsikter.

MVH/ Victor
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Mycket bra och konkret feedback!

Att det var olika procentsatser för olika bilmärken/modeller visste jag dock ingenting om. SFRO har en lista med max värden för olika bilmärken/modeller som de fått från tillverkaren. Finns INTE sin egen bilmodell med på denna listan så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas.

Värt att notera, vilket många gör fel, är att du måste beräkna dessa procent på just DIN bil! Dvs det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!

Men annars verkar vi vara ganska spot-on. Den eventuella extrakostnaden om ett intyg från en BMW-verkstad är dock något som ofta glöms bort i diskussionerna kring motorbyte.
Kul att det var bra fred-back!

Kan nu säga att jag är stolt ägare till min gamla BMW igen!

Anledningen till de varierande procent satserna är att dom reglerna gäller reg-bes motorbyte, och att den fast satta 10/20% gäller ombyggt/amatörbyggt enligt SBP
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående effekt/vrid-gränser, då har SBP och SFRO olika uppfattningar om vilka regler som gäller - vilket inte är bra och borde redas ut mellan SBP och SFRO.

SFRO hävdar att för ICKE OMBYGGDA så är det uppgifter från tillverkaren eller 10%-20%-regeln som gäller.
För OMBYGGDA fordon däremot gäller samma regler, fast man har ett alternativ till nämligen 15kw/100kg (men då måste konstruktionen anses kunna hantera detta).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.