AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.175

20 liter diesel spårlöst försvunnet...eller så är tankmätaren knasig?

Bl
47
Blueberry
525d Touring -08
Mini Cooper S -05
316i-89 (Såld)
Hej
Jag är nybliven ägare till en 525d touring -08 och har hitills hunnit köra cirkus
15 mil.
Bilen var i det närmaste tom på bränsle vid köpet så jag tankade upp den fullt. (Tisdag). sedan körde jag till jobbet ons - tors och vid hemkomst torsdag enl färddatorn skulle jag ha bränsle kvar för ca 940 km.
På fredagen hade min fru, bilen en kortare tur (ca 2.5 mil).
På söndag när vi skulle iväg så står bränslenålen på närmast 3/4 tank och färddatorn meddelar glatt ca 740 km till nästa tankning!!!
Ingen diesellukt kring bilen eller i motorrummet och inga pölar på garageuppfarten som signalerar läkage. Så nu undrar man ju om det är mätaren som visar fel eller om någon lyckats få upp tanklocket och slangat bränsle (högst otroligt, bilen låst).
Ska kolla och tanka upp fullt igen för att se om soppan verkligen är borta eller om mätaren fått fnatt.

Är det någon här som råkat ut för något liknande?

Mvh
Henrik
Pe
85
Periodare
V70 D3 -12
Såld - BMW 520d -08 Touring Man N47 E61
Distans till tom tank påverkas väldigt fort av körsättet. Tex så har min fru ofta bilen och kör riktig skitlörning för en dieselbil, typ kallstart, 3 km, kallstart, 2km, varmstart, 1km etc. Om hon gör det ett par dagar så har distans till tom tank sjunkt drastiskt. Om jag sedan har bilen till jobbet och kör 7 mil så har ändå distansen ökat från att jag tog bilen till att jag ställer bilen 7 mil senare. Tex så kanske jag har 560km till tom tank när jag börjar, men kanske 640 km när jag ställer bilen 7 mil senare.

Snittförbrukning i färddatorn påverkas ju olika mycket av detta beroende på när den nollställdes senast.

Däremot påverkas inte min tankmätare av detta. Har en känsla av att den enbart går på en "flottör" i tanken.
Bl
47
Blueberry
525d Touring -08
Mini Cooper S -05
316i-89 (Såld)
Ok

Hmmm låter troligt, det blir ju lite kallstarter förnärvarande.
Får väl köra upp ett par tankar och se hur det utvecklar sig.

Tack för svaret
//Henrik
Pa
43
Papaburlo
535d Touring M -10
Kollade du tripmätaren? Kanske tyckte hon det var kul med ny bil och tog sig en rejäl nöjestripp!! ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.