AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.808

uppgradering av dieselvärmare

Ma
147
Marbj
Bmv M3 cab -97
Bmw 320d touring -11
Jag har en e91 320d -11 som jag
köpte ny med dieselvärmare. Funkar kanon. Nu till problemet: Jag har upptäckt att den bara värmer kupen och inte motorn! Det fanns en tråd om detta förut på forumet men den är borta. kan någon hjälpa mej att hitta tråden eller hjälpa mej med att ta reda på om det finns ett uppgraderingskit så att även motorn värms.
Martin
zo
118
zoopåse
320dA -09
Länk

Här är tråden.
Ma
147
Marbj
Bmv M3 cab -97
Bmw 320d touring -11
Tack Zoopåse det var den tråden jag menade. Har någon mer gjort detta med önskat resultat. Min BMW handlarae har inte kunnat få fram att man kan bygga om värmaren på detta sätt. Men det är väl olika på kunskapsnivå och servicenivå på BMW verkstäder.
Ve
107
VecTor
320 dT -10
Hej

Prata med Lindholmsbil i Umeå, de vet hur man bygger om värmaren.

Annars om du är lite händig så tror jag att du kan göra det själv.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Vector: Vet du om något måste programeras, eller om de "endast" tar bort ventilen som styr kretsloppet?
Ve
107
VecTor
320 dT -10
tror inget programmeras. Man kopplar förbi ventilen men cirkulationspumpen som sitter ihop med ventilen används fortfarande.

"Hittade" en film:

Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Verkar som att fläkten blåser alldeles för mycket och för tidigt!
Annars hade motorn säkert varit 75C efter 30min.
Ve
107
VecTor
320 dT -10
Första startförsöket misslyckas, det är inte förren vid 1,45 som värmaren startar.

Håller med om fläkten, men det går inte enligt BMW att få den att starta senare. Skulle vilja att den startade när kylvätskan var ca 40 grader men som det är nu så startar den direkt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Då skulle jag lätt föredra att värmaren bara värmer motorn och cirkulerar kylvätskan i hela systemet (inkl värmepaketet) så att hela systemet är 75grader när man startar och man får varmluft direkt. :) Så blir det ju om man eftermonterar utan att koda in. Synd att det inte går att ställa in.
zo
118
zoopåse
320dA -09
Har själv en eftermonterad webasto med fjärr. Den värmer motorn och värmepaketet, men fläkten startar bara när vattnet blivit varmare och temperaturen i kupén är under 0.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.