AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
12.894

Fick varning från transportstyrelsen, godkänna eller inte ?

Sida 1 av 2
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Som rubriken lyder så fick jag än varning från transportstyrelsen där
jag antingen ska godkänna den eller skriva mina invändningar. Jag har
Fått varningen för jag fått 3 små fortkörningsböter inget jätte farligt.
58 på 50 väg, 82 på 70 väg och 47 på 40 väg.

Nu undrar jag om man ska chansa och skriva någon invändning eller bara
stå sitt kast och godkänna denna varning ? Godkänner jag får jag inte få något litet böter
Alls på 2 år eller något sådant. Tycker det är ganska hårt för har inte fått böter på 7 år o sen nu bara pang bom o detta.

Har egentligen redan stått mitt kast o betalat dessa saftiga summor för
Dem felen jag begått.

Vad tycker ni BMW vänner ?
Någon som haft liknades incident skrev ni något och isf vad ?

BMW = BRING ME WOMEN
Det är väl bara att acceptera läget. Eventuell invändning från din sida lär nog inte ändra Transportstyrelsens beslut.
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Känns så men vill bara kolla här innan jag gör något förhastat liksom :)

BMW = BRING ME WOMEN
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Håller med!
Bara stå sitt kast.
Hjälper inte mycket va man skriver.
Har dom beslutat något,så är de bara infinna sig i det.
Skriv någonting om varför du kört som du gjort och att du i och med fartöverträdelserna skärpt till dig och tänker på hur du kör på ett annat sätt än tidigare. De undrar ju om det finns några förmildrande omständigheter, gör det det?

En rörsvetsare på ett tidigare arbete skrev när länsstyrelsens skulle dra hans körkort för typ 40km/h över gränsen att moderna bilar är så tysta så man inte märker hur fort det går och då sänkte Länsstyrelsens indragningen från tänkta 3-4månader till 1mån.

Mvh Stephan
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Jag har ju inte riskerat körkortet på något sätt egentligen.
Men blir konstigt o skriva att man lär sig något när jag fått 3 böter på
Cirka 8 månader :) alltså summan har jag inga problem med o betala
Då jag tar mitt straff för det jag gjort, men tycker det räcker där. Varför
skicka varning efter det ? Har ju varit så små övertramp också inget värsta farligt liksom.

BMW = BRING ME WOMEN
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Poängen är ju den att kortet kan återkallas för upprepade förseelser och det är väl det som denna varning gäller. Får du en till bot tar dem ditt kort. Håll dig i skinnet ett tag så löser det ju sig.

Har hört detta citat av en Polis som berättade läget för en bekant som var i liknande situation.

"Ditt körkort har fått vingar, men det flyger inte iväg av sig själv för det."

Mvh Stephan
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Jag förstår ju att jag gjort fel. Men att köra så lite över känner knappt att min bil rullar när jag kör i 70 km/h ... Är ju helt tyst liksom !!

Så man ska godkänna eller ska jag skriva något ?
Att skriva att jag lärt mig något känns bara löjligt från min sida för 3 böter på så kort tid förstår dem nog också att jag inte lärt mig något !!!

BMW = BRING ME WOMEN
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
2 år och krypkörning ger mig nattliga mardrömmar :)

BMW = BRING ME WOMEN
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Kanske bättre krypa i 2 år än gå i 3 månader
Konstigt att de inte har tagit ditt kort det är ju ändock 3 fortkörningar

Ha deT
Silversten: "Att skriva att jag lärt mig något känns bara löjligt från min sida för 3 böter på så kort tid förstår dem nog också att jag inte lärt mig något !!!"

Det som Transportstyrelsen försöker säga är att om du inte fattar poängen nu, dvs. lär dig följa hastighetsbegränsningarna, så drar de in ditt körkort. Jag förstår inte vad du vill uppnå med denna tråd. Hur du än vrider och vänder på det eller huruvida du skickar in invändningar mot deras beslut, så spelar det ingen roll om du ständigt fortsätter att köra för fort. För verkligheten är den att de drar in körkort även vid upprepade mindre hastighetsförseelser.
Åker du fast en gång till för fortkörningen, oavsett om det enbart är 6 km/h för fort, så drar de in ditt körkort. Åker du fast för fortkörning strax efter att du fått tillbaka körkortet då kommer de dra in det igen och denna gång under en längre tid än föregående gång. Skulle du mot förmodan åka fast ytterligare gånger lär de besluta om huruvida du är lämplig till att inneha ett körkort.

Så det är väl på tiden att du lär dig hålla hastighetsbegränsningarna för du har inte längre något val (om du tänker fortsätta köra bil).
Detta låter lite som det amerikanska systemet "three strikes and your out"
man kan tycka att det finns annat som de kan ägna sig åt om de vill sätta fast fortkörare.

Men nu är systemet som det är.
Det står väl vart dessa överträdelser har inträffat, är du medveten om dessa att du kört för fort?
ok såg nu att du redan betalt dem.
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Min tanke var och se vad folk här inne tyckte.
Det är ju inte så att någon av oss här inne inte kör för fort eller alltid håller hastighetsbegränsningarna.

Alla kör för fort några kilometer hit och dit, sen att vissa har mer tur än andra är en annan sak. Som sagt när jag åker dig så tar jag mitt straff och betalar mina böter.
Sen att säga att man ska hålla hastigheten och "leka" duktig och laglydig som du vill få det till.

Alla kör över begränsningarna någon gång även du Chris.
Jag har alltid kört lite över men haft tur i 7 år att inte köra på just dem platserna där polisen står. Jag håller oftast hastigheten på allt under 50 km/h. Speciellt vid skolor och i städer där det rör sig mycket människor. Så jag anser mig själv som än väldigt normal "Svensson" ute i trafiken.

BMW = BRING ME WOMEN
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
"Hej Transportstyrelsen!

Tack för brev. Jag har med stort intresse tagit del av mina hastighetsöverträdelser Ni skickat mig. Ohyggliga siffror som stämmer till eftertanke, hela 27km/h över gräns fördelat på tre tillfällen!

Jag har på motsvarande sätt tagit mig friheten att sammanställa vad ert bristande vägunderhåll kostat mig under de 16 år jag kört bil i Sverige. I kombination med skatt på bensin och arbete har jag betalat in ett netto om 3.695.437:-. Det innebär att jag varje år gett Er verksamhet ett nettoöverskott om drygt 300TKr.

I normala företag belönas goda kunder med rabatt. Nu är ju Ni inte vad man kan kalla för ett "normalt företag" bl.a. eftersom Ni 1) inte skulle överleva en dag i en konkurrensutsatt verksamhet, samt 2) leds av en generaldirektör som är med tvekan intelligentare än min boxer Ruffa. Jag vill ändå föreslå att jag mot bakgrund av ovanstående i fortsättningen får lov att A) köra precis hur fort jag vill på 70-väg och uppåt, samt B) slipper vägavgifter och skatt fram till 2034 som motprestation.

Tacksam för svar hur ni ställer er till ovanstående innan utgången av februari 2013.

Med hemlig väsning

Silversten
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Profossen: Klockrent!!

Förstår inte varför man uppmanar TS att "stå sitt kast"?

Det är ju inte så att han regelbundet kört ruskigt fort på 30-sträckor? Han har snarare kört som de flesta här i landet kör!

"58 på 50 väg, 82 på 70 väg och 47 på 40 väg."

Om detta stämmer är det ju extremt larvigt med det här brevet. Men förmodligen är det nåt automatiskt datagenererat skräp.

Och självklart ska du invända!! Vad har du att förlora på det? Var kreativ, hitta på nåt. Det värsta som kan hända är detsamma som händer om du INTE invänder!

Så antingen skriver du ihop nåt om allt du har lärt dig och att deras brev blev din väckarklocka eller så kör du ett brev á la Profossen :D
Svara och skriv att att du bekräftar att böterna är betalada.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Gör som barnen skyll på någon annan
Eller ta det som en man du har ju redan erkänt
Så mer jobb behövs inte läggas på det

Ha deT
Karl-Hilding
Jag blev av med lappen i 2 mån utan någon varning att jag kört för fort 3 ggr de senaste 12 mån. Men det var ju bara att räkna bakåt men jag var inte informerad om detta. Mao så var det 18 mån sedan den 3.e gången när jag körde lite för fort på en 30 väg.

Fich hyra in en kille som agerade chaufför. Men det positiva var att man gick 4 km varje dag till tåg/busshållplats och kunde ta sig en jamare en tisdkväll om man ville.

Men 2 mån var en jäkla lång tid!
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Kan tycka att det är lite märkligt att transportstyrelsen hör av sig för att du fick böter för, som jag fattat det, senast 7 år sedan. Var det alltså för 7 år sedan du fick böter för tre st mindre förseelser inom en åtta månaders period? Jag har fått för mig att transportstyrelsen tar hänsyn till upp till fyra års gamla förseelser när de fattar beslut. Kan ha fel förvisso. Men kolla www.trafikjuristen.se. Sen kan du kanske titta över vilken lydelse lagen hade när förseelserna skedde och vilka förändringar och övergångsbestämmelser som finns för att utröna om myndighetens laghänvisningar är korrekta
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.