|
|
|
|---|---|
|
Hallå grabbarna. Det fräna mullret under huven hittat. Bägge katalysatorerna är spruckna mitt på bredvid en svets. Är det lönt att svetsa? TIG eller MIG? Vilken tråd är lämplig? Mvh, Mattias | |
| TIG eller gassvets. Vid behov en mjuk tillsatstråd. Lite nickellegerad ev. | |
|
Ok! Är det rostfritt i själva katten? Varför funkar inte MIG? |
|
|
Jag migade mina kattar när jag rensade dom på 540n. Så det borde inte vara ngt problem! |
|
|
Där ser man. Vad använde Du för tråd? |
|
| Visst går det att använda MIG, men det ger oftast lite hårda övergångszoner mellan plåten och tillsatsmaterialet. Då avgassystem är vibrationsutsatta är det lätt att fogar spricker just i övergångszonerna, vilket jag gissar har hänt med originalfogarna. Just katalysatorer har ju den förmildrande egenskapen att de blir förbannat heta, vilket ger en viss anlöpningseffekt vilket är bra för fogen. Gassvetsning ger ett väl förvärmt material och TIG ger fina övergångszoner vilket är det bästa. Men de flesta avgassystem är nog svetsade original med MIG/MAG och homogentråd. Men det händer ofta att anslutningsstosar till kattar spricker o.s.v. | |
|
Ok. Om jag då säger till svetsaren att jag vill ha TIG-svetsat ev med mjuk, nickellegerad tråd så är jag homefree, eller..? |
|
| Då borde du få ett bättre resultat än originalfogen om plåten bara inte har rostat eller tärts för mycket av tidens tand. | |
| Tackar! Då chansar vi på det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.