AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.694

Serviceintervaller och kostnader för en bensindriven 3:a?

I mitt fortsatta letande efter en bensindriven 3-serie undrar jag om/när de större kostanderna kommer in i serviceplanen?

Just nu tittar jag främst på N53 motorn, men jag har inte räknat ut de billigare alternativen helt.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Alla BMW har fri service upp till 3år eller 8000mil. Det som inträffar först bryter den fria servicen.

Kan någon fylla i vad som händer efter 8000 mil?
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
var 3e oljeservce är det tändstift + luftfilter också. Annars så är det bara vanligt behovsorienterad service så som olja+filter, fordonskontroll, bromsvätska, bromsar mm... en e6x är inte så dyr att hålla igång fören den gått ca 10k mil och mer då det börjar bli dags för bromsar osv.
CR
428
CRF_Niklas
oj såg 3 serie, a lika där bromsar byter man runt/efter 10k mil och om skivor behöver bytas blir det ju lite dyrare självklart men det är nog ingen speciellt dyr bil att äga/serva/reparera
Jag brukar byta olja + filter varje 1.000 mil i pendlarbilen själv, så den biten förutsätter jag blir relativt billig.

Tändstift och luftfilter uppfattat. Menar du bromsok vid 10.000 mil? På mina tidigare Audis har jag bytt (främst bakre) ok vid fler tillfällen än jag hade förväntat mig.
CR
428
CRF_Niklas
Nej nej aldrig bromsok på en bmw, men skivor är rätt dyrt och beroende på hur bilen användts så kan de behöva bytas vid 1a klossbytet som brukar vara runt 10000mil.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Oken finns det inget bytes intervall på. Dom bytes endast ut om dom går sönder, vilket brukar vara ytterst sällan.
Niklas syftar nog på att det kan bli dyrare runt 10 tusen mil eftersom man ofta behöver byta skivor och belägg runt dom milen.
Kan man göra det jobbet själv sparar man in mycket pengar då verkstäder tar ganska mycket för det jobbet.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Nu va jag allt lite seg :)
CR
428
CRF_Niklas
läser du på lite så kommer du läsa att det finns många som haft problem med n53 motorn med sin direktinsprutning men detta tror jag ej du behöver vara rädd för då bmw har förlängd garanti på spridare och tändspolar så dessa "barnsjukdommar" bör vara åtgärdade nu. Detta är en väldigt mjuk och fin motor som går billigt och levererar ett trevligt register.
Tack för svaren!

Såvitt jag har läst mig till och provat är det n53 som gäller för min del. Jag hade gärna haft n55, men tycker inte att priskalkylen håller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.