|
|
|
|---|---|
| Det sägs att den gör 0-100 på 3,7 sekunder tror ni det går eller att dom överdrivet lite med siffrorna ? | |
|
Varför skulle de överdriva tror du? Normalt så brukar de stora tyska tillverkarna vara väldigt realistiska när det gäller prestandamätningar (dock inte när det gäller förbrukning). Tänk på att faceliftade E63 AMG nu går att få med 4Matic (fyrhjulsdrift) vilket hjälper till att få ner kraften i backen. |
|
| Jaha då förstår jag , men då är det rimligt ju, ser att du har en e63 AMG nöjd med den? Och hur många hästar har du?:) | |
| Även om den skulle vara dubbelt så långsam till 100 så skulle den fortfarande vara snabbare än din oljebrännare :D | |
|
Finns ju AMG S nu /Anders |
|
|
Baader: ja det är sant men jag min drar nästan hälften av vad en e63 gör !:D Med känsla : det har ja hört mb aldrig förstått vad det innebär? Har den extra hk eller något sånt? |
|
|
E63 AMG har 557hk 0-100 4,2s, E63 AMG 4Matic har 557 hk 0-100 3,7s och E63 AMG S 4 Matic har 585 hk 0-100 3,6s, men smakar det så kostar det. Sistnämnda kostar 1.137.900,- mot förstnämnda "endast" 992.000,-... /Anders |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Sjukt är ju att Nissan GTR är EN sekund snabbare till 100 än nya e63an. Fattar inte hur de lyckas. 2,72 till hundra körde de ju men nya.. Iosf 0-60 mph, men ändå.. Även om jag valt e63an alla dagar i veckan :) |
|
Baader kanske inte skulle kasta kniv i gummibåt ;-) Ha deT |
|
|
När det gäller fordon med mycket effekt i förhållande till vikten handlar 0-100 km/h väldigt mycket om att få ner effekten i backen. Accelerationstiderna 100-200 km/h säger då mer om motorprestanda. Jämför med en verkligt snabb BMW, motorcykeln S1000RR, som enligt mätningar gör 0-100 km/h på 3,1 s och 100-200 på 3,8 s. Den första tiden begränsas främst av drivhjulsgrepp och möjligheterna att undvika att motorcykeln slår runt. Den andra tiden påverkas mindre av detta. Det gör att bilarna i alla fall kan klara tider som inte ligger alltför långt från motorcykeln 0-100 km/h, men motorcykelns 100-200 km/h tid är extrem och skulle kräva massiva effektökningar på bilarna för att de skulle komma nära. 0-100 km/h tider kan därför bero lika mycket på däck, asfaltens egenskaper och annat, som motorkraft. |
|
|
Riktigt bra 0-100 tider bygger också på att bilen kan nå 100 km/h innan varvstoppet på tvåans växel (även om det spelar mindre roll idag med hypersnabba växellådor). |
|
|
ja det är sant :) Men tror ni det kommer säljas många just E 63 4 matic S eller tror ni köparna skulle ta den vanliga bakhjulsdrivna E63? Samt tror ni det kommer hammna många bilar på begangadsmarken? |
|
| Jag hade valt 4-Matic S, om jag haft stålarna. Varför undrar du över begagnatmarknaden..? :) | |
|
Sani: Nej det är bara intressant att veta .. :) Det går ju inte så bra för MB dom har många beganade bilar som har varit i hallen rätt så länge. Eller det går inte så bra för några biltillverkare igentligen.. |
|
|
Sani: Nej det är bara intressant att veta .. :) Det går ju inte så bra för MB dom har många beganade bilar som har varit i hallen rätt så länge. Eller det går inte så bra för några biltillverkare igentligen.. |
|
|
Nja, att säga att det inte går bra för M-B är nog fel: 2012 Länk 2011 Länk Men hur det går för ÅF och div bilnasare är kanske en annan femma ;) |
|
|
De lär nog inte bli speciellt vanliga på vägarna. Det räcker med att titta vilket utbud av W212 / S212 som finns ute nu. Jag tror att den tvåhjulsdrivna versionen kommer förbli vanligast, och det finns fler bilar utan performanc-paket än med, så man kan räkna med att S-modellen kommer att vara ovanligare även i fortsättningen. Det sistnämnda kanske spelar mindre roll, för är det effekten man vill åt så är det relativt enkelt att plocka ut upp över 700 hästar ur 5.5-liters turboåttan. Plockar man bort demobilar så kan nästan räkna antalet W212/S212 E63 AMG på sina fingrar. |
|
|
Det går bra för MB, däremot har flera svenska återförsäljare haft lite svårt att få bilarna ur hallarna. Hjälpte en kompis köpa en nästan ny C 250 förra våren, den bilen hade stått ett antal månader i hallen. Om jag hade ekonomin att köpa en ny E 63 AMG skulle jag inte tveka en sekund att betala extra för E-modellen. Och många av köparna i det segmentet är inte ute efter "prisvärt", de vill ha det värsta som går att för pengar. Det är riktigt att det säljs ytterligt få nya AMG-bilar i Sverige. Själv får jag dras med mina gamla pråm som tar hela 4,4 sekunder på sig att nå 100. Entschleunigingserlebnis, som tysken säger. AMG är tyska och betyder "roligare än så här har man inte med kläderna på" |
|
|
S-modellen menar jag förstås! Se ovan. AMG är tyska och betyder "roligare än så här har man inte med kläderna på" |
|
|
Lite märkligt är det ju att man redan börjar "rea ut" Shooting Break som precis lanserats... Länk som sagt jag skulle aldrig köpa en ny Mercedes utan att ex vis nappa på ett erbjudande som ovan. /Anders |
|
|
Anders detsamma kan man nästan säga om alla M, AMG och RS-bilar. Det verkar som de absolut första bilarna som levereras är relativt lättsålda, det finns alltid någon som vill vara först och värst, men efter det mattas intresset av. Och vem vill köpa en lagerbil? Köper man en bil för över 1 msek vill man oftast speca den själv. Kan inte tänka mig en enda lager / demobil som inte sålts till kraftigt rabatterat pris. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.