|
|
|
|---|---|
|
Startade bilen i morse och motorlampan lyser och motorn skakar och är orkeslös. Verkar som en tändspole har slutat fungera. Hur kan jag smidigast ta reda på vilken det är utan att åka till en verkstan? //Anders | |
| Läs ur felkoder, det är det enklaste sättet. | |
|
Sen flyttar du den spolen till en annan cylinder och läser ur felkoder igen och ser så att felkoden följde med dit. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Eller så gör du på gamla sättet. Låt motorn gå på tomgång och lossa sedan en spridarkontakt i taget. När du kommer till den som inte påverkar motorgången så har du hittat den felaktiga "cylindern" Sedna gör du samma sak efter att ha flyttat spolen till en annan cylinder. Flyttar inte felet med spolen så är ju nästa grej att flytta tändstiftet. Visst, skapar en del felkoder, men du har ju redan sådana... |
|
|
...eller så tar du bort skyddskåpan över spolarna/stiften och kör motorn på tomgång i mörker - slår det blå blixtar om någon/några spolar är den defekt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Androth, välkommen till forumet. Läsa felkoder får man göra på alla moderna bilar så är du bara lite slängd på datorer så köp dig ett interface med program på ex ebay som passar de flesta bilar o då ex autocom som de nya bilprovningarna har. Jag gav ca 1000kr ink frakt. Mvh Jonas B |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man lossa en anslutning på en tändspole i taget så märker man vilken av spolarna som inte påverkar tomgången. Att lossa spridarkontakterna lär inte funka då elektroniken stänger av bränsletillförseln till en cylinder som inte tänder för att inte dränka katten med oförbränt bensin ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för alla snabba svar! Fick tag i en tändspole på Mekonomen idag och provade med att byta en spole i taget tills jag hittade den felaktiga. Motorn går nu åter igen perfekt men motorvarningslampan lyser fortfarande. Skall nog försöka skaffa ett diagnosprogram och kablar. Låter som en god idé. Vad ska man köpa för något? Är Autocom bäst? Kan man släcka motorvarningslampan med det programmet? |
|
|
Bli inte förvånad om fler spolar ger sig, det är rätt vanligt på tidiga M54-motorer. Motorlampan bör släckas efter fem felfria starter, men felkoden ligger dock troligen kvar som en logg även om lampan har slocknat. Ett diagnosprogram kommer nog att spara dig många sköna slantar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
hasso: Min tanke är ju att man hör ju tydligt att en burk är borta när en tändspole är kass. Om man då rycker spridarkontakten till en annan burk så är två cylindrar borta och det hör man också. Men om man råkar rycka "rätt" spridare så är det ju fortfarande bara en burk borta och då vet man att man hittat felet. Eller är det något jag missat? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Periodare: Det blir ju i princip samma sak som att lossa anslutningen på en tändspole i taget vilket känns smidigare och mera lättåtkomligt. Johan B. Det är den nya typen av tändspolar som inte har skruvfäste som är dåliga kom på 2003 årsmodeller, ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Du kan läsa o släcka "lampor" mm med detta,men jag kör mycket med carsoft som enbart passar BMW fram till -07. tänker man stort o har olika märken passar autocom väldigt bra och är ganska enkelt. sök lite omkring och kolla vad som passar dig. Om man ska pula skälv är det självklart med ett vettigt interface idag. Mvh Jonas B. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.