|
|
|
|---|---|
|
Hej har en 530 e60 03 som jag ägt i ca:6 mån har ägt ganska många Bmw genom åren & är för första gången besviken. Har hört att tidiga kunde ha vissa barnsjukdomar men dom borde ju isåfall varit åtgärdade på en svensksåld 03a. Efter ca en vecka trasig imsensor, sätesmatta passagerare detta tog handlaren på sig&åtgärdade. 1,5 mån den orange delen av huvudsrålkastare släkt med omprogrammering a 1200:- hos Bmw som följd. Nu activ steering fault, en kontakt/sensor bakom ratten, felsökning, byte, omprogrammering 8000:- hos Bmw. Hade väl kunnat leva utan aktiv styrning men den drar ju även med sig antispinn/antisladd vilket är rätt gott att ha när man bor på landet. Brukar ju fixa ganska mycket själv men här är man ju bakbunden&beg elkomponenter går i princip inte annvända överhuvudtaget då de enligt Bmw inte kan (gifta sig) med olika bilar. Vart tog miljötänket vägen? Vem vill ha dom här bilarna när dom blir ändå äldre då du bara kan montera nya komponenter? Själv kommer jag nog försöka sälja&skaffa mig en äldre igen&hålla igång så länge som möjligt. | |
|
Tråkigt att höra att du haft så mycket bekymmer med din E60. När bilarna blir äldre är de "vanliga felen" och barnsjukdomarna förhoppningsvis åtgärdade av tidigare ägare. De utbytta delarna är av uppgraderade varianter som förhoppningsvis inte går sönder igen. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Hej!! Hade tidigare en 530 e60 03a med mycket liknande problem! Körde hem bilen från bilfirman, då kom ratten upp i displayen: activ steering fault!! Var något med rattstången 34000:- tur att man hade mrf garanti! Ett par månader senare sluta kurvljusen funka, då hade givetvis garantin upphört! sedan sensor mattan för airbagen kom inom någon månad efter det! Low battery discharge något jag aldrig fick förklarat vad det innebär men inte roligt!! Böt bort skiten innan jag blev ruinerad! Har efter detta försökt hålla mig borta från tidiga årsmodeller!! Annars en mycket trevlig bil att både åka och köra. Mvh Micke |
|
|
E60 -03, dvs en av de absolut första E60 som nånsin levererades? Det är ju då barnsjukdomarna frodas, eller hur tänkte du? Att barnsjukdomarna borde slagit till inom garantitiden och åtgärdats ja, men det görs ju också mycket förändringar/förbättringar på varje årsmodell som helt enkelt gör bilen bättre. |
|
|
Tjena Marin! Jo min tanke var att en 03a skulle varit åtgärdad inom garantin & har ju isåfall fått uppdaterade och förhoppningsvis förbättrade komponenter,för man monterade väl inte dåligt fungerande grejjer en gång till.Mvh Patrik |
|
| Man blir ju livrädd av att läsa här. Bilen kan verkligen ruinera människor. Får se hur länge jag behåller min dock. | |
|
Nej, men man bytte heller inte ut sånt som aldrig hann gå sönder, det är det jag menar. Dvs, bilar som fick problem åtgärdades, bilar som inte hann få problem inom garanti eller goodwill tid åtgärdades ej. Nya bättre delar monteras ju från fabriken löpande, så vill man ha en problemfri bil brukar det vara bäst att köpa en av de senast tillverkade av den modellen man vill ha. Nu kan det ju bli lite jobbigt ekonomiskt det med pga. inköpspriset. :) |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vi bör skilja mellan barnsjukdomar inom nya modellserier/produktioner och den generellt ökade komplexiteten/funktionaliteten. Jag är övertygad om att bilar kommer att mycket kortare livslängd framöver. När fabriksgaranti och helförsäkringsskyddet inte täcker ovanstående kostnader är det ofta inte ekonomiskt försvarsbart att laga fel som tex active steering för 35000 SEK. Bilen skrotas och man köper en ny/begagnad. Låt oss göra ett räkneexempel. Antag att en dyr komponent eller funktion (att byta/felsöka/köpa) har en sannolikhet på 1 av 100 (0.01) att gå sönder på en bil som går från 5 till 15 år gammal. Om du har 1 st sådan är sannolikheten för en dyr reparation 1 på 100 (0.01). Om däremot tillverkaren lägger in 10 sådana finesser kommer sannolikheten för en dyr reparation att vara 10*0.01 = 0.1 dvs 1 av 10. Om tillverkaren lägger in 100 sådana finesser kommer sannolikheten vara 1 dvs det kommer att inträffa. Enda sättet att behålla jämvikten är att man förbättrar driftsäkerheten i samma takt som antal finesser läggs till. Denna jämvikt finns inte idag. Se ovanstående exempel, för att balansera ut att man får från 1 till 100 finesser behöver man förbättra felsannolikheten från 0.01 (dvs 1 på 100) till 0.0001 (dvs 1 på 10 000) för varje komponent/funktion. Det där är varken enkelt eller billigt att åstadkomma. Jämför min "antika klenod" E34 535i. Nej, den har inte särskilt många funktioner. Saknar viktiga säkerhetsfunktioner som antisladd och airbags. Men imsensorer, partikelfilter, sensormattor, airbagsensorer, active steering, rattvärmare, adaptiva strålkastare, backsensorer, batteriövervakningssystem, etc etc etc finns inte på denna och därför kan inte gå sönder och sänker sannolikheten för dyr reparation. Just reparationer är även kostsammare. Byta motorstyrbox i min E34 är enkelt. Köp en begagnad för 800 SEK och det enda du behöver är en stjärnskruvmejsel. Jag vet inte hur mycket omprogrammring och utrustning som behövs för att byta styrbox/styrboxar i en E60, men garanterat mer än en stjärnskruvmejsel. Men ovanstående avskräcker mig inte att köpa ny bil. När min E34 ger upp så lutar det åt en 4-Serie Coupe. Enda skillnaden är att jag kommer att säkerställa att fabriksgaranti eller försäkring täcker alla dyra reparationer som uppkommer och jag gör endast enklare service som oljebyte, bromsar och dylikt. När garanti/försäkring inte längre täcker in ovanstående fel kommer jag antingen att sälja den eller köra tills ett för dyrt fel uppstår. |
|
Håller inte riktigt med.Det flesta bilmärken gör bilar som håller allt bättre.Elektronikproblem verkar mest vara ett europeiskt fenomen. De flesta japaner har inga eller väldigt få elektronikfel. Problemet med BMW är att de levererar halvfärdiga produkter som inte genomgått tillräcklig kvalitétsgranskning. Något man får räkna med när man vill ha den senaste tekniken. |
|
|
Igår va bilen hos Bmw för åtgärd active steering fault,Enligt deras egen felkods avläsning en sensor i ratten bara att bita ihop&pröjsa.Men när jag hämtar bilen är felet fortfarande kvar,men dom påstår att felkoden är borta,jag tror att den hette 6041 kul att veta när felet kvarstår.Nu föreslår dom en sensor på styrväxeln/styrbox under stolen/kablagefel.Bilen skall tillbaka på tisdag så fortsättning följer.Vill se hur dom hanterar detta innan jag namnger verkstad.Mvh Patrik |
|
|
Min bil är tillverkad juli 2003 en av de första svensksålda E60 känner till ovan nämnda problem Men det hjälper med att ha senaste program varan ,många larm blir resetade vid nästa start av motorn.Oftast är det inte fel på komponeten i sig utan kommunikation till den eller elektroniken tolkar att det är fel. Hade airbag larm som kom utan att det gick att ta bort, nu med den senaste program varan resetar den detta larm som kommer någon gång per år. Low battery discharge försvann också angående att bilen stänger av antispin/antisladd för fick jag lära bilen rattens position.Nu behövs detta inte med nya progamvaran. Problemet är att inte CAN-BUS systemet utan att det är BMW gjort det svåråtkommligt för oss dödliga-Det är inga konstigheter alls att arbeta med. jobbar själv med can bus i industrin automation Håller med att japanska bilar nästan aldrig strular med elektroniken |
|
|
bmw är skit.... har en 530 d 2005 och så fort man lagar ett fel så kommer nästa |
|
|
Köp en Volvo Amazon räcker med pu 10-13-17-19 en slägga och en skruvmejsel sen lagar man 95%av problemen Att den sen är skit tråkig är en annan sak |
|
|
Din bil är skit Sälj den fort som ögat blinkar ;) |
|
|
Första årgången av E60/61 hade extra mycket elfel. Man bör akta sig för dom helt enkelt. |
|
|
De gäller att välja rätt bil ifrån början ;) Vissa bilar blir bara mera utsatta än andra, beroende helt på hur dessa har skötts, körts, parkerats osv. De är nog bra många faktorer som spelar in. De värsta som hänt me min e att batteriet blev urladdat av okänd orsak som slutade me active steering fault. En omstart räckte för att de skulle ordna sig. Sedan har de aldrig vart nå mera bekymmer. 20k på mätaren. Ifall det skulle bli strul med någon modul som kraschar så är de ju bara byta ut och koda den sen själv, det är eg inte så struligt. Man måste hänga med i utvecklingen gubbar ;) Bara för att du har en nyare E61 behöver de ju inte betyda att den är "frisk".. Deras bagageluckor kan man ju hellre göra brödrostar av och sedan använda kopparn i trådarna till luckan som lödflätor :P |
|
|
Fick bilen tillbaka efter 1,5 dagar,felet visade sig vara ett brott i kablage som innebar mycket jobb men gick att laga,satt så illa så att dom bla fick montera ur en stol.Alltså komponent i ratten bytt i onödan.Summa Bmw drog av för tid & komponent,återstod 8,1tim arbete:11800:- efter förhandling 10147:-.Mvh Patrik |
|
|
Min lampa började också lysa för aktiv styrning Men jag bara startade om bilen 5-7 gånger så försvann den, Hoppas den aldrig mer dyker upp!! |
|
|
Jag har en e61 525 -04 jag har inte haft ett enda elproblem bilen har gått 25000 mil ungefär,och jag kan säga att jag heldre skulle behålla denna bilen än och köpa en bil som har gått mindre mil och är nyare eftersom jag då vet att denna bilen redan fått alla sjukdommar åtgärdade. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.