|
|
|
|---|---|
|
Hej, Bromsar generellt väldigt lite med min bil, då jag försöker köra så ekonomiskt som möjligt och använda motorbroms, släppa gasen tidigt osv. När jag väl bromsar försöker jag göra det ganska bestämt och kort. Nu i vinter har jag märkt att bromsverkan ibland har varit markant svagare första gången man trycker ner bromsen efter en längre sträcka utan att ha använt bromsarna. Andra eller tredje gången man bromsar tar de sedan normalt igen. Vad kan det här bero på? Är det någon slags salt-/isbeläggning på bromsskivorna som man måste "skrapa av" först innan bromsarna tar som de ska eller kan det sitta i den hydraliska delen av bromssystemet någonstans? Har bytt bromsvätska på service nyligen och har inte märkt av problemet sedan dess. | |
|
Upplever samma problem, har inte haft liknande bekymmer med tidigare bilar och är därför lite undrande till vad det beror på. /J.I |
|
|
Troligen vatten/salt som bildar en hinna på skivorna och därför behöver en kort stunds broms innan det försvinner helt. Upplever att detta problem försvann nästan helt i samband med att jag bytte till slitsade skivor. Slitsar/hålborrning underlättar troligen för vattenångan/vattnet att pressas ut i håligheterna när bromsklossarna börjar pressa mot skivorna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Å andra sidan brukar väl bromsar ändå gilla lite värme innan dom nyper riktigt så.. | |
| Upplever samma sak. Jag upplever att jag får trycka lite hårdare på pedalen, men sen om jag bromsar igen inom en kort stund känns det normalt. | |
|
Står tom i manualen (iaf för E46) att man kan bromsa lite lätt då och då under körning om det är fuktigt väglag - för att just bli av med fukten. |
|
|
Bromskivorna kan ju bli rostiga om man inte använder dem. Det brukar höras skrap i så fall. Krävs lite ordentligt bromsande för att slipa bort. Hände mig rätt mycket när man stod på vintrigt parkeringsfält i Göteborg. |
|
|
Hoppas kompensera för det genom att bromsa kort och ganska hårt när jag väl bromsar istället för att småbromsa länge som en del gör. Då är jag mer säker på vad det beror på, fukt på bromsskivorna låter troligt. Ofta har det varit vid någon plusgrad och väldigt fuktigt ute som det har inträffat. |
|
|
Fukt är trixigt. Minns första gången när jag (övnings-)körde (E30 m lilla sexan :) regnig landsväg i ca 45 min och skulle bromsa. Bromsarna tog inte als. Mycket läskigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.