AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.078

Oljeläkage vid ventilkåpa eller topp

Mi
3
Mian
X3 E83
Hej!

Köpte en begagnad X3 med E83 motor för ca 2 månader sen. Igår började det läcka mycket olja från motorn. Jag tror det är från ventilkåpspackningen men det kommer så mkt att jag är osäker.. Det borde väll inte näst intill kunna rina olja om den om det är ventilkåpspackning.

Oljan rinner ned på grenröret så det ryker jätte mkt om den när bilen blir varm.

Frågor:

Finns det något annat som kan läcka så på höger sidan av motorn.
Oljan ser ut att komma från ventilkåpspackningen men det är trångt och svårt att se. Är det vanligt? Är det svårt att byta den själv?

Ca 5cm nedanför ventilkåpan sticker det ut en plåt från motorn på ett par cm det ser nästan ut som toppen är skarvad där. Är det så?
Ka
45
Kaxholm
Bmw z4 m-sport -11
Bmw X3 m-sport -13
Audi a6 3,0 tfsi quattro -12
Förstås svårt att säga något säkert men krävs inte så mycket olja för att ryka/lukta. Går bilen bra på alla cyl, lättstartad och ej ryker vitt eller olja i kylare eller vatten i oljan så är det säkert från ventilkåpspackningen. En annan mindre trolig orsak är igensatt vevusventilation iom att det är vinter o den kan frysa. ventilkåpspackningen är i alla fall billig o tämligen lätt att byta själv. Lycka till!

Mi
3
Mian
X3 E83
Om vevhus ventilationen är igensatt, åker oljan ut igenom packningen då?
Där oljan runnit ner på avgasröret synns det att det runnit mycket. Om man kollar längre ner på motorn är den förhålanodevis ren vad jag kan se. Jag förmodar att den blev motortvättad nu innan jag köpte den...
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Mian: Vilken motor har du i din X3?

Jag tycker det låter som vevhusventilationen, visst kan en packning läcka oavsett men när VHV sätter igen blir det ett fruktansvärt tryck i motorn som pressar olja förbi de svagaste punkterna: I ditt från ventilkåpspackningen, det kan vara förklaringen till att det kommer så mycket.

//Bjersér
Mi
3
Mian
X3 E83
Jag har en 3,0 problemet är att denna bil mest går korta sträckor och när jag startade bilen igår hade den stått ute i en vecka obrukad...

Jag var ute och kollade igen vilket slutade med att jag tog bort ventilkåpan, det synns att det har läckt utmed en stor del av högersidan av ventilkåpspackningen. Packningen är som en blandning av gummi och bakelit i konsistens och jag gissar att det ska vara gummi. Jag provade också att blåsa i ventilationsslangen och i början kändes det som att det tog imot lite men inte så mkt. Jag hörde/kände att det liksom bublade i slangen så om det nu var vatten var det troligen fruset igår men hade kanske tnat nu när motorn var varm och bilen stog i garaget... Det går lite trögt fortfarande när jag blåser i slangen... Kanske skulle prova blåsa rent med kompressor...
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Ok en M54B30 (2003-2006)? Den motorn har haft problem med VHV även om det främst inträffar på vanliga 3 och 5-serie där denna är dragen på ett annat vis, men alla bilar kan förstås drabbas om förhållandena är de rätta.

Känner du till RealOEM.com?
Länk
Om inte ta en titt där, välj din modell och sedan 11 Motor->11 15 cylindertopp och sedan längre ner på sidan finns vevhusventilation/oljeavskiljare. Så har du ett schema över den åtminstone.

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.