AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.632

SUGMOTOR m50b25 och m54b30 vev

Hej!
Jag och junior har samlat lite delar..
Tanken är att få till en lite potentare (men fortfarande besiktnigsbar) motor till -91 E36:an.
Tanken är att bygga en "snik" (väl medveten att det troligen landar 15-20tkr) sugmotor med en m50b25 motor (komplett) i vilken vi tänker försöka stoppa i en M54b30 vev (finns även stakar och "några" kolvar)
Nån som gjort detta på riktigt och kan bidra med råd och tips?
tex var hamnar kompförhållandet? vårt komp förhållande mål 10.0:1 - 10.5:1 finns invändningar mot detta?
måste blocket deckas? använder man stakar och kolvar från M54b30 stannar kolven ca 2mm ner i cylindern (med stake och kolv från m50b25 hamnar kolv naturligtvis en bra bit ovan deck)
komp förhållande mål 10.0:1 - 10.5:1 finns invändningar mot detta
-INGA KOMENTARER TYP BYGG TURBO ISTÄLLET ÄR VÄLKOMNA-
har byggt "några" turbo MC så jag vet...

Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

kör du med m54 vev, stakar o kolvar så blir kompet något under original 330 kom dvs 10. ska du ha andra stakar så måste du ha h-profilare. m50b25 har också 135mm stakar men de är för breda så de tar i när venen vänder

///Jörgen

Ok! -och tack för svar!
Vi har tidigare prov monterat vev stakar och kolvar och det går fritt med marginal :-) precis som du skrev
Hur mycket bör vi plana blocket för att komma närmare 10.5:1?
Finns tunnare topp packning?
block och topp ska planaslipas för max rakhet/planher oavsett, så "lite till" är ingen omöjlighet
jag vet inte förbränningsrummets storlek/volym på M50B25 toppen vilket lämnar mej helt på läktaren..
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag skulle sikta mer mot 12:1. Kanske ta av blocket lite extra. Bara man ser till att kamkedjesträckningen räcker till sen. Vad tänker ni köra för motorstyrning? S50 grenrör ger en del på högre varv.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
-Nån som vet volymen på ett M50B25 förbränningsrum?

12:1 och mack soppa känns lite "mission imposible"?
jagar inte de sista hästarna men väl de 220+ som konstilationen bör ge.
skräddar sytt chip i oem ecu verkar räcka för "jänkarna" de som skrivit på webben verkar inte bry sej om var kompet hamnar.
får se om 2,5 spridarna räcker (ev med högre tryck).
Finns redan ett "snyggt" eftermarknads grenrör :-)
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Min farsan kör drygt 14:1 på macksoppa i sin egentillverkade v-twin. 12:1 ska inte vara några problem om man har koll på klämspalten (squish). En mappbar motorstyrning är dock väldigt värt. Men det blir ju nånstans mellan 5 och 10k kr till.

Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

du kommer att hamna på 220hk+ med standard komp o macksoppa. vet de som har bromsat m52b28 med m50insug, extrraktor o moddad mapp till 220hk med standard siemens sprut :)

///Jörgen

Spiidfriik - squish eller quench, jo jag vet...
Men kolven kommer INTE upp i deck utan vänder ganska precis 2mm nedanför och då klämmspalten med m50b25 toppen har vääldigt liten yta kan man under givna förutsättningar inte dra nån jätte nytta av det.

Jörgen - det var uppmuntrande information :-)

Snälla, är det ingen som har volymen på förbrännings rummet på en M50B25?
hur har "alla" med turbo och kompsänkt byggt då? Gissat och hoppats eller?

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Gissat, hoppats och gjort som alla andra är nog vanligaste sättet. Blir ju mycket effekt nästan hur man än gör, vid överladd. Men nog borde uppgiften finnas tycker jag.

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Gissat, hoppats och gjort som alla andra är nog vanligaste sättet. Blir ju mycket effekt nästan hur man än gör, vid överladd. Men nog borde uppgiften finnas tycker jag.

t_
4
t_seger
320i sedan -93
318i sedan -91
Tja!
Funderar på att stroka min m50b25 vanos till 3L.
Tänkte ta m54b30,vev,stakar,kolvar större spridare, extraktorgrenrör och anpassat chip?
Funkade de bra med m54b30 vev,stakar o kolvar?
Lr någon annan bra setup för 3L sugmotor?
Tacksam för svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.