AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.633

Tips på nya bromsar till M3 E92?

Hej, är sugen på att byta mina bromsar på bilen, dels för att det ska se snyggare ut men också att dom ska vara bättre än original. tar gärna emot tips på märken/modell?
/Basse

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Byte till mer performance-inriktade belägg och bättre kylning av bromsarna brukar ge en rejäl förbättring (fast det ger ju såklart ingen visuell uppdatering/förbättring).

Annars borde ju Brembo's keramiska bromsar passa in på båda kraven, synlig skillnad och bättre än original.
Länk
be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
Länk

stoptech är bra skit :) finns i lite olicka bling,bling färger på oken om man tycker sånt är kul..

Om optik,prestanda OCH pris har betydelse, dvs du hade inte tänkt lägga ner "en mindre förmogenhet" så skulle jag kika på K-Sport/D2/XYZ. De har numera ett "gatanpassat kit" dvs med vanliga "gummitätningar", inte utan som det är på racing-kiten. Ett 380mm kit runt om med äkta flytande skivor, 8-kolvs ok fram, 6-kolvs ok bak landar ca 40", då är det bolt-on, följer även med stålomspunna slangar. Jag har just ett K-sport kit (racing varianten!) på min E34 (355mm 8-kolvs fram, 355mm 6-kolvs bak). Kör med K-Sports "street" belägg. Optiken är kanon, valde bort loggan på mina ok då jag inte vill ha en rullande reklampelare. Hur bromsar grejerna då? Jag har inte kört bana men givetvis testat de, riktigt bra bett, kanske lite sämre än original första inbromsningen men de biter riktigt bra efter 4-5 kraftiga (från 150+ ner till 50...). De som testat min bil är rätt eniga djävulskt bett i bromsarna, snudd på farligt för bakomvarande om man nitar...Slitsningen för liiite oljud, hörs mest med öppen sidoruta. Har besiktigat bilen två gånger med kitet utan klagomål, snarare beundran...
Länk
Länk
De
8
De Jan
M3 e92
Jag har monterat AP 368 mm fram på min e92 M3.
Skillnaden mellan orginal och dessa är inte så stor vid vanlig landsvägskörning.

Men när man tar ut bilen på bana så är skillnaden dramatisk.
De inger ett helt annat självförtroende, och klarar av sådant man aldrig tidigare vågat testa. Tidigare klarade man av ca 3 varv på valfri bana innan de började tappa effekt och vibrationer uppstod.

Då jag själv inte är någon rutinerad banförare, har dessa bromsar medfört att körningen blir mycket mer inspirerad, samt att man känner sig säkrare.

Tycker att BMW borde gjort bättre ifrån sig när det gäller bromsarna på M3:an.

Onödigt att köpa ett kit med större skivor och ok, köp ordentliga skivor och klossar istället, typ Performance Friction. Storleken har inte så stor betydelse vet du ;) Oken kan du lacka i någon flashig färg...

Har inte bmw performance några större ok annars? Inte för att du behöver större ok...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.