|
|
|
|---|---|
|
Tja, är sedan halvåret nöjd ägare till en välutrustad E91 320D 2009, tyvärr även utrustad med sportchassiet...Kör bilen i jobbet(mycket...), och det är inte komfortabelt alls, ens med standard 17"-hjul. Är det nån som har koll på om det skiljer mer än fjädrar & dämpare? Funderar nämligen på att byta till standarduppsättning, kanske även gå ner till 16"-hjul. Det kanske t.o.m finns några här som har bytt till typ coilovers och har ett standard-setup liggandes, till salu? BMW - is there anything else? | |
|
Byt till F30/31 med adaptivt chassi :-) Mer allvarligt, jag tror att krängningshämmarna också skiljer. Fast prova först med 16" hjul och skippa RFT om du inte redan gjort det. |
|
|
Hej ! Jag har en uppsättning BMW original 16" multispoke 282 till salu med nya Pirelli däck. Fick dessa till min E91:a. Hör av dig om du är intresserad. Med vänlig hälsning, Joakim 0703-886848 |
|
|
Min tanke först var att börja med att byta till 16"-hjul, men efter en tid inser jag nog att det inte kommer att räcka, bilen fjädrar nästan ingenting, och är vägen inte slätt salsagolv(inte många vägsträckor...) så sitter man och skumpar i bilen mest hela tiden. Jag tycker BMW är helt ute och cyklar att man ens kan välja ett så hårt chassi på en familjebil med en standardmotor. BMW - is there anything else? |
|
|
Jag hade det chassit på min 330i E90 och tyckte inte det var så farligt hårt. Det var medt på lappade stadsgator det kändes hårt. På landsväg fungerade det bra. Jag tyckte bilen var bekväm på långfärd. Smaken är olika, men det låter ju onekligen som att standardchassit är rätt val för dig. |
|
| +1 för att byta till icke-runflat-däck. Det gjorde underverk både komfortmässigt och för ljudnivån och nervositeten på spårig väg. Har en E91 LCI med dynamic-chassi. | |
| ...med 17" sommarhjul. | |
| BTW, vilket lufttryck kör du med? | |
|
Rft har jag inte på bilen, och jag kör faktiskt med mindre lufttryck än rekommenderat, 2,2 fram & 2,6 bak(rek. 2.4/2;9)...Men å andra sidan är vinterdäcken av märket Yokohama iceguard stud, vet ej hur de är komfortmässigt jämfört med de stora märkena. Sen är det tråkigt att "tvingas" köra med små fälgar för att få anständig komfort, för hur det än är så är det alltid snyggare med större fälgar - bilen köptes med feta 19-tummare, hur snyggt som helst, men de kan jag bara inte leva med komfortmässigt:( BMW - is there anything else? |
|
| Kör med std chassi och tycker det är lite mjukt så vi kanske skulle byta... Har E90 320d -09 så det borde bara vara att byta :) | |
|
Jag har m-sportchassi på min bil. Kör nu på vintern med 225/45-17 och på sommaren 235/35-19 och visst är det lite "sportigt" men det funkar ju perfekt. Bilen ligger som ett strykjärn efter vägen utan att störa komforten. |
|
| Ingen skillnad i komfort med eller utan RFT, har kört med båda i 17´dubbade kvalitetsdäck, även testat med lägre lufttryck, på vintern är det för hårt med sport, låter ju som att alla länkarmar o styrleder rasslat loss (det har de ej). På sommaren är det dock ok, 18´RFT. Att det skulle vara skit att BMW ger en köpare en valmöjlighet att själv välja är väl lite fel, det är upp till var o en. Audi har ju av motorpressen fått kritik för sitt allt för hårda sportchassi men kan inte minnas att BMW fått det...undrar hur stumt deras är då?? Mvh | |
|
Tobbe76; vi kan gärna byta, var bor du? Jag har billyft... BMW - is there anything else? |
|
| Jag har en standard E91 , 2009 320i bensin och kör med RFT 16" på sommar och icke RFT 16" odubbat på vinter och tycker inte att bilen är stöttigt eller hård dampat varken på sommar eller vinter. Jag vet inte om det beror på 16" däck storleken eller vad. Det finns ett litet skillnad med RFT och det är att vid dåligt väglag känner man att bilen kan bli lite hård dampat och stöttig men det är ingenting man känner vid vanlig väglag. RFT däck har sina fördelar och det visar sig n'är man ska ta kurvor i hög hastighet eller man gör en undantags manouvre. | |
|
Joakim76; du har powerpost! BMW - is there anything else? |
|
| magcar, Jag bor i skåne var bor du? Har också 16" hjul så vi kan kanske byta det med om du vill... | |
|
Tobbe76; jag bor i Trollhättan. Går det att lösa så är jag på! BMW - is there anything else? |
|
|
Jag kan ju komma upp till dig, känns som jag byter upp mig så det är väll rätt att jag kör till dig. Vi får väll ställa en bil på pallbockar och en på lyften och sedan skifta. Har du plats för två bilar inne? Lite kallt ute nu annars... När tänkte du dig att vi skulle kunna byta, lär ju ta en hel dag oavsett. Lör 16mars är första lediga helg jag har. |
|
|
Tobbe76, du har powerpost! BMW - is there anything else? |
|
| magcar du har Power post | |
|
Har m-sportchassi och har funderat lite på det där med standarddämning. Om ngn har standard och är sugen på m så får den gärna skicka ett mess. Bor i skåne (lund). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.