AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.458

framtida priser för diesel och bensin?

Sida 2 av 2
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
I vår familj skulle en elbil passa utmärkt. Vi har nu min 335i F30 och min frus 118d. Merparten av alla körningar vi gör är korta och det händer knappast alls att båda bilarna körs långa sträckor samma dag. Vi skulle alltså mycket väl kunna ha en "normal" bil och en elbil. Med tanke på att den ena bilen nästan aldrig körs mer än 30 km per dag skulle det räcka utmärkt att ladda den under natten.
Jag tror att det finns många hushåll där en elbil skulle kunna passa som andrabil. Faktum är att jag misstänker att nästa bil vi köper kommer att använda elektricitet för framdrivning, endera med bara elmotor eller med en kombination av el- och förbränningsmotor.
Verdi
Elbil med bränslecells-laddning är oändligt mycket mer intressant just pga "tankningstiden".

Länk

"En påfyllning vätgas ska räcka upp till knappt 60 mils körning, alltså något kortare räckvidd än vad en normal bensinbil av i dag klarar av. 0-100 km/h sägs gå på 12,5 sekunder och toppfarten är omkring 160 km/h."

Hyfsade siffror jämfört med rena elbilar som aldrig kommer att bli mainstream just för att det går så långsamt att ladda batterierna.

Dessutom pågår forskning för att med sol- och vindkraft lagra överskottsenergin som just vätgas med hjälp av nån slags konstgjord fotosyntes.

Enda problemet är väl att den här tekniken har varit lovande så länge. Googlar man får man träffar som är äver 10 år gamla... Men snart så. :-)
Jag tror på förfinad batteriteknik och bränsleceller när god framförhållning inte räcker.

Tittar man bakåt i historien är det rätt fantastiskt hur långsamt tekniken har gått framåt, så de där googleträffarna är som sagt lite oroande.

Jag har sneglat lite på Prius, men min fru har lagt in sitt veto (hon är såld på BMW) och det kanske är bäst (läs roligast) så :)
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Svenska staten är den största boven, när det gäller priserna
på bensin och diesel.
Allt går inte på en dag, men framtiden kräver säkert att vi går över till el och hybridbilar.
Som du nämner Grälle , så kan den mesta laddningen ske under natten då belastningen på nätet är mindre. Efter 24.00, så man kan tvätta och torktumla innan dess.
Alla kör väl inte bilen helt slut på el, så det tar säkert inte 3,5 timmar varje gång batterierna ska laddas. Det kanske krävs en 20 års period att bygga ut nätet, samt utbyggnad med laddningsurtag.
Alla Köper säkert inte elbil samtidigt. de är alldeles för dyra ännu, men utveckling och massproduktion bör sänka priserna rejält.
Sen har vi vätgasen, vilken tillverkas av el och vatten.
Elektrisk energi till kemisk energi.
Alla kan givetvis inte köra på el och hybridbilar, men vi hade fätt bort mycket av avgasproblemen i storstäder. Biltullarna kan tas bort!!!
Det finns dom som tar bilen till kiosken, 500 meter bort.
Här på autopower finns en del att läsa, om de som har problem, efter korta körningar med bilen.
Urladdade batterier och frusna, igensatta vevhusventilationer samt oljesludge. Kanske en elbil, hade varit ett bättre alternativ.
Värme i en elbil löses med en ebersprakare. vilken drivs med t sprit från Ica ;->
Är ingen miljötaliban, men ser det i ett längre perspektiv. (Vad är det som stoppar produktionen av elbilar. Vad tror ni?)
Den som lever får se (inte jag) Ha det gott! Kalopps
Om du menar att skatten utgör en stor del av bränslepriserna, visst, jag kan hålla med. Vi kan nog bara drömma att detta någonsin skall lättas upp, och vurmar för vissa partier med grönt som favoritfärg som skulle gärna dubbla avgifterna om de bara finge...
På tal om skatter/avgifter och el. Varför inte börja med att ta bort smyg och dubbelbeskattning, elhandels och certifikatsavgifter osv på detta. Nästa år kommer man säkert på en ny avgift att smyga in som är "nödvändig".

Inget har väl blivit lika genomreglerat och genomkrångligt som den så kallade avregleringen av elhandel... Men vi svenskar säger ju inte ifrån så högt precis, vi bugar med mössan i näven... Lite gödsel på gatorna och några traktorer i trafiken på "fel" ställen kanske, som man gör nere hos grodätarna...

Visst kan man hyvla av siffror och tro att man kan ladda på nätterna alltid. Nu räcker ju inte 3-4 tim på långt när i vissa fall, medan det kanske är OK i andra. Vad gör vi när det behövs 8-10 tim och det bara är 6 tim tills man skall åka iväg på morgonen?
Självklart kan man värma med ebersprakare men de är som standard bensin eller dieseldrivna, och de har ingen som helst avgasrening om man nu tänker på den detaljen..
Sätesvärme, fönstervärme osv är dock eldrivna, även batteriet i sig måste värmas, med sig själv som energikälla, för att prestera något på vintern...
Sommartid vill man gärna ha AC som kyler kupén i stället, jepp batterierna måste också kylas...

Det jag ville visa tidigare är några punkter som man oftast INTE redovisar, man visar t.ex en Volvo med en vanlig tunn sladd till ett standard vägguttag och folk tror att det är detta som gäller... man vill inte gärna visa på de svårigheter som finns.

Men visst kommer alternativen till vanliga bilar, som dessutom idag är helt åt h..e för stora helt i onödan i 8 fall av 10. Varför en SUV i stan, eller nån annanstans heller för den delen? De får inte köra utanför vägen ändå. Har man dessa behov så finns betydligt mera lämpade fordon för detta.
Hur många med en SUV har egentligen hästar och båtar att släpa på, eller backar med 30% lutning osv? Hur fasiken klarade vi oss förr...)

På tal om släpa och köra i terräng, lasta tungt eller köra 6 passagerare, där har man inget eldrivet alternativ att ta till. Det är lite synd om de som måste kunna göra detta... Nån som sett en elkombi än, i kombibilens förlovade land?

Visst kommer elbilarna men det finns en del hinder, hoppas man inte mörkar dessa...

FP
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det nya svaveldirektivet som diskuterats tidigare, flaskhalsen dieselproduktionskapacitet vid raffinaderier i Norden samt det faktum att alla fartyg kommer behöva gå på mer eller mindre personbilsdiesel i framtiden häruppe gör det nog ingen omöjlighet att dieselpriset blir kring 20kronor litern om ett par tre år. Ännu högre om det läggs nya miljöskatter vid ett eventuellt regeringsskifte...
Mvh
Asken
Verdi
20 kr litern om 2 år. Jo tjena... :-)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är en tolkning. Ett par tre år kan även betyda sex år på andra änden. Ser man till att tidigare har dieselförsäljningen av andel personbilar legat på en låg nivå i Sverige jämfört med Europa och numera ligger på en jämförbar nivå med Europa och investeringar i raffinaderikapacitet för diesel inte ens ökat i närheten av detta så finns ett scenario. Bygga nya bilar går på kort tid och kostar för den enskilde mycket pengar m.h.t. Värdetapp m.m. Bygga raffinaderikapacitet tar lång tid och kostar enorma pengar. Visst kan man lösa problemet med att importera mera diesel men den är inte av den lågsvavliga typen som produceras här uppe i Norden. "Peak topp av dieselbilsförsäljning tror jag vi ser början på i det här landet" men det bara baserat på vad bekanta inom sjöfarten och politiken uttryckt. Långsiktigheten har förlorats i knapptryckningarnas automatiserade vardag?:)
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Målet med svaveldirektivet är att få ned NoX-utsläppen ifrån färjorna och sjöfarten. Detta har även internationella organ i samarbete med Svenska enats om kommer gälla i framtiden, känner ej till spridningen utanför Norden. Fartygsdieslar drar ohemuligt mycket i jämförelse med de törstigaste person- eller lastbilarna. Hur många fartyg trafikerar Östersjön och Nordsjön har jag ingen aning om och sökmotorer ger bara små fragment av en helhet.
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.