AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.457

framtida priser för diesel och bensin?

Sida 1 av 2
Detta är mitt första inlägg här och jag hittade inte någon specifik diskussion kring ämnet när jag sökte.

Jag har läst ett antal tidningsartiklar de senaste åren som handlat om att det säljs väldigt många dieselbilar och att raffinaderier får ut mindre diesel än bensin från sin produktion. Detta har satt mig på spåret att byta ut min dieselkombi mot en mindre bensinsedan (behöver också mindre utrymme) och det ser ut att bli BMW.

Det verkar otvetydigt som om priserna kommer att öka snabbare för diesel i framtiden och kanske kompenseras av investeringar i raffinaderierna på sikt. Samtidigt minskar efterfrågan av eldningsolja vilket spär på detta ytterligare. Jag hittade en gammal blogartikel om detta Länk (finns det något bra sätt att länka på forumet?).

Samtidigt minskar bränsleförbrukningen på bilarna vilket kanske justerar balansen något.

Finns det några insatta här som kan eller vågar nyansera diskussionen?
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Det är riktigt att det kommer att bli allt högre konkurrens om dieseloljan, vilket kommer att skruva upp priset. Fler dieselbilar blir det. En del av konkurrensen beror på sjöfartens behov av renare diesel.
Bensinbil med möjlighet till etanoldrift är nog ett bra alternativ, fast då blir det inte BMW.

Länk
Kollar man globalt är fortfarande diesel främst ett bränsle för tung trafik. I Kina, Ryssland, USA mfl dvs de viktiga bilmarknaderna är det i stort sett 100% bensin som gäller. Detta skulle snarare ge ett fortsatt stor efterfrågan på bensin som jag ser det.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
De pratades väldigt mycket om att de skulle chockhöja diesel.
Men de har jag sett något på benstationerna.
Skatten skulle sänkas o dieseln dyrare.
Man kan ju undra vad de håller på med???

st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
Jag tror att inom en snart framtid kommer gamla dieselbilar vara svåre att sälja (jag äger en selv), och priset på diesel ökar mer än bensin, på grund av flera orsaker. Främsta anledningen redan nämnts, men också på grund av de kommentarer som gjorts av WHO

Länk
Det blir väl som vanligt...de relativt rena personbilarna får betala i form av högre skatter för att den tunga yrkestrafiken skall få lov att fortsätta skita ned i städerna.

När det gäller partiklar (WHO) så har ju de nyare direktinsprutade bensinmotorerna samma problem - med den skillnad att de inte har något partikelfilter. Även om det är skillnad på partiklar och partiklar så är jag inte lika optimistisk när det gäller Otto-motorn i sig. Dessutom tvivlar jag på downsizing trenden när det visar sig att dessa bilar ofta släpper ut mer än de äldre (jmf gärna 328 F30 och en 325 E90 IRL).

Däremot tror jag mycket på hybridtekniken, tror det finns betydligt mer potential här än att fortsätta utveckla Otto-motorn. Men den som lever får se.... :-)
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Om jag köper ny bil så blir det bensin eller bensin/etanol.
Moderna bensinare har blivit riktigt snåla samtidigt som de flesta dieslarna har fått kritik för att inte vara ens i närheten av den angivna förbrukningen.

Wath: det stämmer men det gäller pinsamt nog också för bensinarna :-) Som jag skrev, hur var det med utvecklingen när en 328 2013 drar mer IRL än en 325 2010 trots två färre cylindrar?
Karl-Hilding
Och de som satsar på gas som drivmedel.
Numera kostar gasen 14,79.
För två år sedan 10,39.

wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Min Caddy går på gas och kostar drygt 10:-/mil i bränslekostnad, billigare än bensin men dyrare än diesel.
Frågan är bara hur länge det är lönsamt och om fordonsgasbranschen håller på att gräva sin egen grav med allt högre priser.
Biogasen kostar 12.95 i Västerås
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Detta hade nog varit framtiden.
Länk. Här dödar man den, men den kommer igen hoppas jag.
De flesta kör ju korta sträckor, med sina bilar.
Inget oljeschludge eller hur de nu stavas, på grund av köld och eller korta körsträckor.
Inga kamkedjor, kamrem, vevaxel eller kamkedjesträckare.

Man glömmer lätt flygplan och lastbilstrafiken (stora bovar, slukar bränsle), vad gäller miljöutsläpp. (snackas det inte om). Förr gick transporter på järnväg. Då fanns det väldigt få lastbilar på våra vägar (nu är det var och varannan bil). Sällan man hörde om bilolyckor förr med lastbilar inblandade. Nu är det vardagsmat med flera döda. I USA premierar man för stora suvar. Man kan fråga sig vad i H.....e dom håller på med. De vill inte Köra Europeiskt (bränslesnålt, småbilar???).
Men ok i denna tråd gäller ottomotorn, och dess olika typer av bränsle,bränsleförbrukning.
Tycker inte längre, att det finns en vettig lösning på denna motortyp, då det gäller förbrukning. Det kvittar hur mycket lägre man får ner förbrukningen, då bensinbolagen anpassar sig, och höjer priset helt enkelt. (Har läst om detta.) Man blir förbannad. Om dollarn går ner, inte tusan följer priset på bränslen med. Svårt att bekämpa maffior. Är vi lurade??????
Med elbilar till 80-90 % eller hybrider, hade det säkert funnits bensin och diesel i överflöd, men priset hade säkert legat på hög nivå. Oljebolagen vill tjäna pengar!
Blir väl till, att bli delägare i ett rapsfält, om man vill köra diesel. ironi
Nu är Indier och Kineser på gång. Många vill ha bil. Så håll i hatten.
Det vore onekligen intressant att få insyn i vilka olika faktorer som påverkar bränslepriser utöver tillgång/efterfråga. Vem vet sådant? Ifråga om tillgång brukar produktionsländer (numera?) vara öppna med att de justerar produktion efter efterfrågan - allt annat vore välgörenhet.

Jag har också funderat över varför vi blev varnade för en dieselprishöjning; vilken uteblev utöver de vanliga höjningarna. En logisk förklaring skulle kunna vara all försäljning av bensin i Asien med diesel som restprodukt för resten av världen, förutsatt att påståendet stämmer om Asien på bensin?

En annan sak är tidsperspektivet. Jag antar att en höjning inte kommer att påverka mitt körande oavsett bränsle. Men med en förändrad marknad tror jag att värdet på diesel- respektive bensinbilar kommer att förändras.

Samtidigt verkar det som om trots att många väntar en annalkande förändring i tillgång på diesel, så fortsätter dieselbilarna att säljas som aldrig förr. Är det så att några "vet" (skattar högst sannolikt) att förändringen kommer att ske långsamt?
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Angående dieselpriser och en ny diesel från bosch.

Länk
Länk

MVH Kalopps
Ang. länken med elbilar och olika konspirationsteorier osv. Nog för att oljebolagen har en viss makt, men här behöver de inte utöva den ännu på länge.
Att elbilarna inte redan är en allmän och fullt säljande produkt beror på flera faktorer.
Korta körsträckor må vara sant men är inte avgörande. För kor aktionssträcka, för klena batterier och för högt pris i all ära men det finns flera faktorer som man bara mera sällan hör talas om.

Det går inte att omvandla elektrisk energi till kemisk, dvs tanka, så snabbt som man skulle önska. Folk kommer aldrig att acceptera från nån timme till flera timmars stopp för att sedan kunna köra 20-40 mil igen osv, dvs det tar längre tid att fylla än att tömma "tanken".
Idag fyller vi på bränsle på kanske tre minuter för motsvarande 60-80 mils körsträcka eller längre. Vi har då fyllt på med bränsle motsvarande runt 800kWh, och räknar man om tidsfaktorn så pratar vi flera MW (megawatt) som vi hanterar i slangen via pistolventilen under en kort stund, helt odramatiskt.

Nu finns det ju förvisso batterikemier som tillåter snabbladdning från kanske 30 min, ner till som bäst 10-15 min, samtidigt blir det nog aldrig aktuellt att lagra upp 800kWh, utan mindre.
Men säg att vi siktar mot hälften, eller iaf 1/3, och vi vill kunna sköta tankningen på samma tid som idag, oavsett vad man spekulerar i från vissa håll. Man kan inte käka middag eller ta en promenad varje gång man tankar, man måste helt enkelt komma fram i tid...
Då skall vi alltså trots allt hantera kanske ett antal hundra kW i "sladden", detta gör man inte helt odramatiskt. För och främst skall vi orka hantera laddgarnityret som ansluts till bilen...
Sen glöms ofta bort att det kommer att bli många som vill och behöver göra detta samtidigt, utspritt över städer och landsbygd. Inte på några ytterst få strategiska ställen med sponsrade laddstolpar...

Detta kräver en oerhört väl utbyggd infrastruktur vad gäller elnät, med helt andra krav och nivåer på energiflöden mot idag. Inte vet jag hur många som tankar fordon just nu i snitt, säkert är vissa delar på dygnet intensivare än andra. Säg att något/några tusental iaf minst skall kunna snabbladda, medan andra kanske nöjer sig med lite långsammare laddning. Det blir några GW som skall hanteras, bara för att tanka elfordon, all övrig förbrukning oräknad..
Klarar ledningsnät och infrastruktur detta? Knappast..

Sen finns det de som tror att de uppväxande vindkraftsparkerna direkt löser detta lilla "problem". Då har man inte så stor koll...

FP
Verdi
Kollar man på de vanligaste alternativen på t ex 3-serien, 320d vs 328i, så verkar 328i ligga uppåt 0,8-0,9 i verklig förbrukning och 320d borde hamna runt 0,6.

Dvs dieseln är 33-50% snålare. För att den ska få samma bränslekostnad som en bensinare så krävs alltså ett literpris på diesel på en bit över 20:-.

Nu kan man tycka att 328i är en trevligare bil osv men en dieselhöjning på 80 öre som nämns i den länkade artikeln kommer inte att påverka en kostnadskalkyl särskilt mycket.

På lång sikt, 10+ år, kan det såklart se helt annorlunda ut, men om man köper en ny bil nu så ska man nog inte räkna hem en bensinare genom de här profetiorna.

Jag tycker man ska välja det man trivs med. Vissa tycker det är värt den extra kostnaden med bensin, andra gillar bottendraget i dieselmotorerna, några hatar dieselljudet, andra störs inte alls osv osv.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Folkes inlägg var mycket intressant, och rätt sunt också. Instämmer helt! Jag är nämligen inte heller så imponerad av alla konspirationsteorier kring oljepriser och ottomotorn.

Anledningen till att förbränningsmotorn är så dominerande är att ingen än så länge har byggt en bättre motor som folk vill ha i sina bilar - så enkelt är det. Läs noga - det har säkert konstruerats snålare motorer och elmotorer utan vridmoment och det ena med det tredje - men av någon anledning så vill folk inte ha dem i sina bilar.

Den dagen någon bygger en elbil som är lika bra som en bensin/dieselbil blir det säkert andra bullar, men där är vi inte ännu.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
För övrigt är väl SPI.se en bra hemsida för den som vill dokterar i ämnet bensinpriser.
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Här är en bil som ligger långt framme. Lite mer forskning i batteriteknik, så går den ännu längre.Länk
Inte tror jag folk bor i sina bilar dygnet runt.
Jag Kör bara det jag ska sen går jag in i huset och värmen. Tar en kopp kaffe och cigaaaaar. Under tiden hade teslan fått sina batterier uppladdade med kärnkrafts el. Tur man uppfann glödlampan, annars hade vi ännu haft stearinljus.
Konspiratoriska teorier??????? Infrastruktur?? Har vi råd med vägar och järnväg, så skulle det väl gå att bygga ut elnätet. Mindre import av fosilt bränsle, ger väl överskott i finanskassan. Hoppas du fick en förklaring Wagner varför dieselpriset kunde gå upp en aning. Ha de gott. Kalopps
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Elpriset, speciellt nätavgiften tycker ju många personer redan är för hög i dag, eftersom de inte förstår riktigt vad de betalar för. El finns ju i uttaget, varför ska jag betala för det. De inser inte att den inte kommer dit av sig själv. Men att "bara" bygga ut elnätet gör man inte enkelt, billigt eller snabbt. Så kalopps, det är inte lika enkelt som du får det att låta...

Folke har poänger i att det finns begränsningar i nätet och i nuvarande elbilar/plug-in hybrider. Det är också därför det vore fördelaktigt att undvika snabbladdning och låt bilarna laddas under natten. Skulle man kunna bygga plug-in hybrider som klarar 100km på en natts laddning utan att kosta så mycket mer än motsvarande normal bil, så skulle ett stort steg i rätt riktning tas. Att en stor del av motorvägsresorna utanför stadskärnan görs på diesel/bensin får bli ett problem som får lösas i steg 2. Om alla dagliga kortresor genomfördes m.h.a. elektricitet så skulle stora vinster för klimatet/stadsmiljön och privatekonomin göras (förutsatt att bilarna blir mycket billigare). Laddningen skulle dessutom ske under låglast timmar och nuvarande nät skulle rentav klara av det utan utbyggnad.

Tesla Roadster är en intressant skapelse. Eller var, den slutade tillverkas för drygt ett år sedan. Kanske det var inte så många som var villiga att punga ut med motsvarande lite under 1 milj SEK för bilen? Fortfarande fick man vänta 3,5 tim minst för att tanka den, och då bara om man hade tillgång till rejält kraftig laddstation.
Att fylla på med runt 55kWh från nätet hemma så får man räkna med 8-10 tim om man inte samtidigt kan släcka ner större delen av övriga förbrukare i hemmet, det blir allt några cigarrer... Det är det här med infrastrukturen igen...
Men det är en häftig bil, helt klart.

En PEV som kör 100km för runt 20-25kWh lite snällt räknat, kan vara ett alternativ. Lycklig den som bor i villa med 3-fas uttag i carporten och kan avvara sådär 3-4kW under kvällen/natten. Man behöver ju inte tvätta/torka/stryka och baka alla kvällar...)
Får man en sådan för en rimlig peng så är den ett alternativ för många.
En ren EV som klarar 60-80km är helt klart ett alternativ för många i tätorter, och kan i bästa val laddas lite under dagen också i vanligt enfasuttag.
Man får bara känna till att man ofta redovisar glädjesiffror, inte realistiska förbrukningar, t.ex vintertid när man gärna vill ha värme osv också.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.