|
|
|
|---|---|
|
Är inte så insatt i begreppet vanos! Är det så att bilen ( e46 328i-00 ) upplevs trög dvs att den axar trögt på låga varv och sen har en tendens att " dra i väg" vid ett högra varvantal oavsett växelläge? Bilen känns nästan som när man slirar på kopplingen:/ Är det dubbla vanos på min? Önskar gärna svar och invändningar!!!!!! | |
|
Ja det är dubbla vanos på din bil. Om jag inte minns fel avaktieras vanos 2000-25000rpm? |
|
| Vilket innebär? | |
|
Hade liknande fenomen på min. Slö på låga varv, men kvicknade till över 3000. Den är visserligen lite äldre, så det är enkel vanos. På min hade en kamaxelgivare sagt upp sig. Det gamla vanliga; Leta upp någon som kan läsa av ev. felkoder. |
|
| Tack för svaret, men är det " farligt " om man INTE åtgärdar det med givaren? | |
|
Njaee, jag körde närmre 10000 mil med Vanos som funkade till och från på 325:an. Verkar inte ha tagit skada av det på nåt sätt jag kan märka. Sen är det inte säkert att det är givaren... Jag bytte insugsgivaren som den gav felkod på två gånger (en OEM BMW-givare och en pirat) utan resultat. Nu i vår ska jag byta tätningarna i Vanos-kolvarna och se om det ger nåt. |
|
|
Det är rätt många hästkrafter som kan gå bet med en strulande kamaxel givare. Bränsle ekonomin är också en sak som påverkas. Men få någon kunnig att diagnostisera bilen. Kamaxelgivare kan vara luriga. Det är inte alltid man får en felkod på dem utan man ser först på realtids data från motorn att den inte fungera. Min gammla 523i 170hk gick som ändast 120hk var vid liv när min kamaxelgivare hade en dålig dag. |
|
|
för att inte nämna att när den hade en bra dag så gick den jämnt med min kompis 330i coupe där han senare åkte på en kamaxelgivare byte haha Men samtidigt stirra dig inte blind på detta. kan vara mycket annat så se vad databoxen vill berätta först |
|
| Får snacka med databoxen och börja där:) tack för era svar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.