AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.195

Ingen kupévärme och batteriet laddar ur, e39

ol
10
olajonsson
523iA Touring -98
Hej

Har inte riktigt hittat rätt ännu så jag slänger ut en specifik fråga:

Har en 523iA -98 som plötsligt laddade ur batteriet lagom till julafton. Efter lite "experttips" skaffade jag ett nytt batteri, men samma visa. Det laddar ur på några dagar om bilen står. Efter lite läsande på forumet kan jag konstatera att bilen inte går ner i sleep mode och jag kan höra ett mycket svagt vinande/surrande från instrumentpanelen. Borde kunna vara det sk fläktmotståndet va?

Testade bilen idag igen och konstaterade att jag inte får någon värme i kupén. Det fick jag första gångerna batteriet laddat ur och jag lyckats starta med startkablar eller batteriladdare. Batteriet har alltså varit urladdat ett antal gånger utan att värmesystemet har varit ur funktion. Skumt eller logiskt? Jag vet inte.

Under min provtur konstaterade jag också att det kommer en rätt påtaglig bränd doft från motorn in i kupén. Öppnar jag huven så verkar den brända doften vara från olja snarare än plast, men jag har inte någon vana vid sånt, så jag kan ha fel. Dessutom verkar det komma från vänster sida (förarsidan alltså) av motorrummet. Hänger det här ihop eller kan det vara ett annat fel som uppstått på grund av att bilen stått ute i kylan en månad? Läste något om frusen olja som läckte på grenröret.

Som om inte det var nog så får jag inte längre igen motorhuven. Stämmer det att kroken fäster i en plastkant? Den har i så fall gått sönder efter allt öppnande och stängande den senaste tiden. Är det lätt att fixa?

En olycka kommer sällan ensam kan man ju lugnt konstatera :-( Men jag älskar min gamla BMW och vill gärna få den att fungera igen.

Tack på förhand!

ol
10
olajonsson
523iA Touring -98
Ok, jag måste redan revidera det här. Bilen går ner i sleep mode. Det gjorde det inte tidigare, men nu har jag haft ute de flesta säkringar och kollat så de är fräscha. OCH jag ryckte loss kablaget till den eftermonterade GPS:en (modell äldre). Vet så klart inte vad som gjort skillnaden, men jag har mina misstankar om att GPS:en inte är inkopplad av något proffs.

Alltså: om bilen går ner i sleep mode så borde inte batteriet laddas ur, så nu låter jag den stå några dagar innan jag testar igen. För att se om det stämmer. Eller har jag fel här? Kan det laddas ur ändå?

Tjena, det surrande ljudet du har från AC styrenheten är en fläkt som sitter i själva styrenheten. antar att den sitter där för att kyla men det är helt normalt! //Linus
ol
10
olajonsson
523iA Touring -98
Ok, då vet jag. Surrandet är mycket svagt och jag har egentligen aldrig hört det tidigare på grund av att jag inte lyssnat. Det låter inte som något "sjukt" ljud så du har antagligen helt rätt i att det är i sin ordning.

Tack för det. All input är av värde :-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den fläkten du hör att för att suga in kupeluften till termostaten i klimapanelen, den stannar när bilen går ned i sleepmodeläge efter 16 minuter.

Fläktmotståndet/effektsteget till kupefläkten är en vanlig bov i dessa sammanhang, men det brukar oftast tömma batteriet över natten i de flesta fall.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ol
10
olajonsson
523iA Touring -98
Tack för det!

Jag kollar om bilen startar i morgon fm och återkommer.

Angående värmen i bilen så verkar det kunna vara väldigt många orsaker till det. Kan fläktmotståndet orsaka förlust av värme? Själva fläkten verkar fungera som vanligt. Även termostaten verkar reagera på rätt sätt. Ibland kommer det nämligen en liten pust med varmluft och då reagerar fläkten på det genom att först öka i varv, sen minska igen när det kommer kalluft igen.

Kan det vara så enkelt som att något frusit? Den står ute i kylan.
Effektsteget till kupéfläkten påverkar inte direkt värmen i bilen när du kör osv. Det som händer när man upplever urladdat batteri pga defekt effektsteg är att kupéfläkten kan starta lite när den vill även när bilen står avstängd, och då drar den ström osv.

FP
ol
10
olajonsson
523iA Touring -98
Batteriet har plötsligt slutat att ladda ur sig själv!! Fan vet varför. Nu stod bilen i 48 timmar och den sparkade igång som om inget någonsin varit fel.

Jag har även kupévärme igen om än lite svagare än tidigare. Gissningen är att jag fick en ispropp och att den nu löst upp sig. Det var en aning för lite i glykol i den. Såg fortfarande vätska i botten av kärlet, men det gick på kanske 1,5 liter (upp till sträcket). Kollade aldrig hur låg temp det tålde så jag vet inte om det var problemet. Jag spånar fritt. Är TOTAL amatör på bilar.

Det jag såg när jag fläkte upp huven efter en provkörning var att det kom en mycket lätt liten rökpuff från trakten av kylaren. Borta med vinden och sen inget mer. Typ ånga skulle jag tro. Kanske helt normalt? Eller något att hålla koll på?

Du skrev ju tidigare att du kopplat bort en GPS (navigator?) som kan ha gjort att bilen inte gick ner i sleepmode. Då har du ju logiskt sett löst problemet.
Förmodar att du inte har gjort en extra stödladdning på minst 20 tim på batteriet innan test?
48 tim stillestånd är väl OK, men med väl laddat och friskt batteri skall du kunna stå ett par veckor utan att det märks några problem.

Första gången man drabbas av dränerat batteri blir man lika förvånad, det kommer så "plötsligt".. Kör man mest korta sträckor, batteriet har några år på nacken, och det blir en eller annan köldknäpp så är man där "plötsligt" utan att det egentligen behöver innebära något fel, mer än att man måste stödladda batteriet.

FP
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
har haft problem med att styrvinkelsensorn ballar ut ibland, nu senast så märkte jag att även fläkten endast gick att använda till 40% .. ungerfär klockan 11 (stora kliman - E60), plockade ut batteriet och såg att det var original batteriet från 2003, in med ett nytt varta batteri och alla problem försvann direkt.

fläkten funkar kanon efter bytet.

########
# PAJALA #
########
Bilen funkade att starta och köra med gamla batteriet? Jag tror att du eliminerade problemet genom batterireset, dvs du kopplade bort batteriet en stund och kopplade in igen. Detta tar bort många problem och hängningar i moduler och system.
Om du fortfarande kunde starta osv med gamla batteriet så var det nog OK, förutom att det säkert hade tappat en del kapacitet.
I och med bytet gjorde du en reset, men även med det gamla batteriet inkopplat igen så hade du ganska säkert sett att ursprungsproblement var borta.

Så länge du har så pass mycket spänning 11,5-12,5V osv o batteriet så vet inte bilen och dess system något om batteriets ålder eller status. När det inte orkar med någon belastning längre, eller orkar starta bilen utan att det sjunker alldeles för lågt, ner under 9V osv, då hjälper batteribyte.

FP
Hej Hej,
Jag har en 523 ,2000 årsmodell som går hyfsat bra förutom värmen i kupén . När jag ställer värmen i kupén på 17C eller högre då kommer det ut het luft framifrån och undertill mot fötterna, däremot kall luft framifrån mot förarsätet och passageraren. Jag trodde att det var termostaten som spökade, men det hjälpte inte något när jag bytte den mot en ny. Har någon erfarenhet eller kunskap om hur man ska hitta felet.
Tack på för hand
Förklara lite mera i detalj. Hur står ratten i mittutblåsen, rött eller blått?
Troligen blått, då får du kallare luft i alla panelutblåsen.
17 grader är bara sluttemperaturen när allt är i balans, innan dess kör kliman ut full värme osv. Termostaten påverkar mest motorns arbetstemp, du får kupevärme oavsett.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.