AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.941

88st BMW X5 och X6 stals i Sverige förra året av dem är 71% fortfarande borta!

Länk jag tycker spårsändare borde vara ett krav från alla försäkringsbolag för att acceptera att försäkra en X5 E70 eller X6 E71.

Konkurrenterna har klarat sig mycket bättre! Av Porsche Cayenne Typ 92A (den senaste) saknas det en, medan det inte saknas någon MB ML W166/GL X166. Det är rätt skrämmande att detta kan fortgå år efter år utan tillräcklig åtgärd.

Mvh Stephan
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Stephan: spårsändare, larm och annat avskräcker inte proffs. Att störa ut en sändare kostar 20 pund och en sökning på ebay...

Kraven får väl snarare riktas mot tillverkarna. En bil ska inte kunna stjälas på ett par minuter. Skärpning.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
acey; Ja det är väl bättre att ägarna av dessa bilar blir pistolhotade och utslängda ur bilarna istället då? Om BMW höjer säkerhetsnivån till den nivå att bilen i princip inte går att stjäla på natten när den står parkerad.

"Kraven" bör väl snarare riktas mot myndigheterna! Brott kommer alltid att finnas, särskild dessa brott. Så oavsett larm, GPS etc så kommer bilar att stjälas. Men vem kommer in i bilden då? Jo, Polisen, Tull etc och det är väl de man bör rikta sin ilska och kritik emot...'

Just my 5 cents...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
e34brilliant: Vi har ingen större historik kring bilkapningar i Sverige, och på de platser där de existerar så kapas bilar oavsett hur enkla/svåra de är att stjäla. Risken är också betydligt högre om man kapar en bil, än att stjäla den. Den organiserade brottsligheten jobbar helst i skuggan, inte i ljuset. De fall av bilkapningar som skett har ofta varit "vanligt bus" som varit ute efter en joyride.

Och om man ska dra din tes vidare så är det inte heller Polisen eller tullens problem. Utan ett större samhällsproblem som har sin botten i segregation och sociala skyddsnät som spruckit.

Att jaga vapen, knark eller stulna bilar genom skärpt gränsbevakning utan konkreta tips är som att försöka hitta en nål i en höstack...
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Just att X5/X6 verkar vara överrepresenterade av stölder minskar ivarje fall mitt intresse att köpa en X5. Jag har seriöst övervägt att köpa nu när SportEdition erbjudandet på X5:an verkar vara bra! Det som avskräcker ar just stölderna av dessa bilar! Det får bli en F11 istället. Eller är jag för mesig?
Buspelle
Tveklöst är detta ett samhällsproblem. Huruvida det har sin grund i segregation och spruckna sociala skyddsnät kan man fundera över. Skulle lika gärna kunna vara sådana enkla drivkrafter som avundsjuka och girighet också eller i just det här fallet antagligen internationell kriminalitet som vi ännu inte lärt oss att hantera i Sverige. Uppfattningen att det är helt meningslöst att ens försöka skydda sig är otroligt skrämmande tycker jag.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Lite funderar man över att åka till vissa områden med kärran, men det är nog att vara nojig i onödan. Ville kapa en X5 så gör de nog det oavsett i vilket område man är.

Det är mest frun som kör vår och jag har sagt åt henne att lämna den direkt om situationen skulle uppstå. Bilar tillverkas varje dag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.