|
|
|
|---|---|
|
Hej Har följande in mon 530i-09: S609A NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL S644A PREP. FOR. MOB. PH. BLUET. INTERF. S6FLA USB-/AUDIO INTERFACE men saknar speciellt röststyrning och musikstreaming via bluetooth. Telefonfunktioner funkar via bluetooth, men inte röststyrning. Har googlat efter vad som behövs för detta men hittar ingen bra info. Vad jag förstår behöver man tillägget S620A VOICE INPUT SYSTEM för att få till röststyrning. Går det att fixa i efterhand? Och vad gäller musikstreamingen så känns det som det bara borde vara en mjukvarugrej eftersom telefonen (iPhone) ju faktiskt kan snacka bluetooth med bilen. Skulle vilja kunna köra Spotify. Någon som kan något om detta? | |
|
Hej, För att få till röststyrning krävs att du köper en kod från BMW. Notera att röststyrningen endast finns på engelska och att du då måste ha valt menyerna på engelska. Bluetoothstreaming har aldrig funnits i E60, och bmw kan inte installera det. Det finns en lösning där man ersätter din befintliga bluetooth/usb modul mot den som sitter i de nyare bilarna (combox). Det svåra är inte att byta ut boxen men kodningen är lite klurigare eftersom denna box inte är avsedd för E60. När det är gjort så fungerar det kanon och man får bla album art i CID samt att man ansluter iPhone digitalt med den vita orginalsladden vilket ger ett mycket bättre ljud än med Y kabeln. |
|
|
OK, tack för snabbt svar. Fattar jag dig rätt att det bara behövs en kod för röststyrningen, och alltså inte någon ny hårdvara? Och att det då går att styra alla funktioner såsom telefon, navi, radio etc. Min navi-meny är redan på engelska. Vet någon vad koden kostar? Hittade lite mer info om comboxen. Kanske lite overkill om jag bara vill ha bluetoothstreaming (jag hatar kablar). Vad mer kan man använda comboxen till, som gör att jag motivera ksotnaden/arbetet? BMW apps kan man tydligen få, är det någon som använder det till något vettigt? |
|
| Nyttan/glädjen av BMW apps är sådär om du frågar mig... Kanske webradion kan glädja någon men många kanaler har läskigt dålig bitrate så det låter inte direkt guld... Samma gäller nog internet, nu i var mans telefon.. Däremot så tycker jag att det är riktigt nice med musikstreamingen, den funkar ju för spotify med och när man sätter sig i bilen så startar musiken där den var när man stängde av utan knapptryckningar. Även att kunna använda den vanliga iPhone kabeln och den bättre ljudkvaliten tycker jag är ett klart plus. Röststyrning? jag har det men har aldrig använt det, jag tycker nog att Combox är en bättre investering för en mindre slant än koden för röststyrningen som om jag mins rätt kostar mer än 5000kr... | |
|
Ja, combox låter ju intressant.. Hur köper man en sådan? Är det en sådan här? Länk Har på andra siter sett att produktnumret för combox media skall vara 84109257160 (notera 6:an näst sist). Går det kanske bra med vilken som? |
|
| Nej, om du har en E61 så behöver du en box från annan bil i E serierna. De boxar du länkar till är från F serierna så de fungerar tyvärr inte. Lättast är att köpa ny box från BMW. | |
| OK, gjorde du det? Jag letade på deras websajt, men hittade inget. Textsökning på combox gav heller inget. Får väl ringa dem. Har du någon aning om pris? | |
|
Nu har jag varit på BMW (Bilia Group i Mölndal) och frågat lite. Combox visste de inte vad det var. När jag sade att jag ville ha bluetoothstreaming fick jag en lapp om systemet HFBM01, vilket är ett system för bluetooth handsfree, inklusive bluetoothmottagare och mikrofon. Verkar lite onödigt då jag redan har detta i bilen. Men det skall i alla fall ge musikstreaming. 7500 inkl montage ville de ha för det. Info om detta hittade jag på Länk , där det kostar 5250. Jag frågade också vad röststyrning kostar, och han svarade 2500 inklusive programmering och kod. Skall in igen på onsdag för att fixa bakre vindrutetorkaren som inte fungerar, och hoppas då få prata med någon som kan mer om combox, eller i alla fall vet vad det är och vad det kan kosta. |
|
|
Hej, Combox och kontaktstycke kostar ca 2700kr Som jag skrev tidigare, BMW kommer aldrig att retrofit combox men det går att göra själv om man är händig. Combox media sitter standard i BMW från slutet 2011 och ersätter tidigare MULF 2 enheterna. |
|
|
Om man inte har Bluetooth monterat i en E61 från 2007 (nyare motorn men iDrive med enbart ratt och meny-knapp, inte den med en knappar för audio, telefon osv) Går det då att montera in en sån combox från de nyare? Skulle nämligen vilja ha Bluetooth handsfree först och främst, gärna USB för mp3-musik och sist på önskelistan streamad musik från telefon. Annars, vilka delar behöver man för att få Bluetooth och usb? Misstänker att det sitter mikrofon i taket redan (springorna finns där i alla fall). |
|
| Ryckte loss panelen i taket nyss och där fanns ingen mikrofon monterad under. Så då är frågan vad man gör, antar att det är en gnutta mer avancerat att eftermontera då? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.