AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.247

Startproblem e46, bränd startmotor?

BMW 320 e46 från -00. Ca 20 000 mil. Servad enligt bok.

Körde en kort sträcka för två veckor sedan (typ 20 meter). Dagen efter startade inte bilen. Läste på forumet att ett vanligt fel var lyftarkärv och påföljande nedsurning. Lät bilen stå ett par dagar, försökte sedan starta och det lät såhär:

Alltså ingen start men lite tendenser ändå till att tända till. Körde slut på batteriet så jag försökte igen efter ett par dagar med kablar från en annan bil. Drog ur säkringen till bränslepumpen och gav full gas och nötte med startmotorn ca 20 sec för att blåsa ur cylindrarna lite. Satte tillbaka säkringen, (kan tydligt höra att bränslepumpen klickar igång när jag vrider på tändningen). Fortfarande samma skit. Jag försökte igen men då gick något galet. Nu går inte startmotorn alls, det låter såhär istället:

Detta känns inte så bra. Är det bara att bogsera eländet till en verkstad? Några ideer om vad felet kan vara? Pajjade jag startmotorn när jag nötte på så länge?

Tack på förhand
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Testa med ett annat batteri. Tycker det lät lite slött redan i 1a klippet.
Det var slött redan i första försöket. Men eftersom den inte startade när jag hade hjälp av kablar från en annan bil med motorn igång, kan det verkligan vara det som är felet?
Håller med Snajdarn. Andra klippet låter det precis som när batteriet precis nöter på instrumenteringen.

Sen är det ju inte bra att nöta så länge som du gjorde i ett streck. Skulle haft liten paus mellan alla fall.

En annan kille på forumet hade samma problem med lyftarna. HAn skrev att han nötte som fan och till slut kom hans.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Om inte det är batteriets fel har du lite tips här

Länk

Länk

Du kanske brände någon kabel om du körde den väldigt mycket
Tack för svaren.

Kan klickandet i andra videon uppstå pga spänningsfall till belysning och intrument när startmotorn försöker snurra? Kan tillägga att klickandet startade först efter att jag hade kopplat ur hjälpkablarna. Kan batteriet ha blivit extra urladdat när jag försökte starta med kablar? Vad har ett modernt bilbatteri för ungeförlig livslängd (det har aldrig underhållits på annat sätt än att det suttit i bilen)?

Ok jag ska åka och köpa en batteriladdare då och ladda upp batteriet ordetnligt och testa igen. Köper nog nya tändstift också.

Eftersom det inte verkar vara bra att nöta för mycket med startmotorn, kan det vara ide att istället försöka bogsera igång den? Tips för hur man gör det på bästa sätt mottages gärna i så fall.

Batteri kan du räkna 4-5 år ska de hålla alla fall om allt är okej.
Finns ju måndags exemplar av dessa också, men 4-5 år. Är ditt äldre än det, så kan det vara värt att byta det. Biltema har för 999:- och 4 års garanti.

Bogsera: Lägg den i 2:an och släpp upp kopplingen vid 15-20 km/h
Laddade batteriet och testade igen utan framgång.

Skruvade ut tändstiften och lämnade öppet till cylindrarna över natten. Skruvade tillbaka tändstiften och vips så gick den igång!

Tack för tipsen.

Stiften såg hyffsat fräscha ut. Hur ofta ska NGKBE6EQUP bytas?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De stiften byts normalt sett efter ca 10.000mil.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
hej! Jag har precis fått problem med min 330i e46 03. den låter konstigt när man ska starta den. lite skorramde ljud och beter sig som att batteriet nästan är slut. det är på håret att den går igång. testade med nytt batteri men det är samma problem fortfarande. ngn bra idé här?
Ca
92
Cape
E92 335i 2008
Min e46 330 lät och gjorde precis likadant, din vevhusventilation kan ha korkat igen, (oftast ett vinterproblem)
det som hände på min va att den har korkat igen (dock på vintern) så när jag försökte starta den gjorde den precis likadant som din. ta bort tändstiften och knuffa bilen framåt med växel i så att motorn går runt, jag hade nästan 2 liter olja i min. jag hade turen att min motor klarade sig då jag körde när hela skiten låste sig.

lycka till

Ok! Men vad menar du med oljan och att motorn klarade sig? Finns det risk för att hela motorn går sönder här om det är det felet?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
20 sek på startmotorn utan avbrott är inga problem (bättre än att fisgläppa 3sek åt gången) men då måste man låta den svalna en stund innan nästa försök.

I med ett friskt batteri, ta loss stiften o blås ur ev. olja.
Ca
92
Cape
E92 335i 2008
du kan ha fått in olja i cylindrarna, om så är fallet så tar du bort tändstiften, lägger i växel och snuffa bilen för att se om de kommer ur någon olja, gör de det så köp en oljepump med slang, (99 kr på biltema) och så suger du ut all olja. OM det nu är så att just detta har hänt dig så tänk på att när du startar bilen så kommer ryka så in i helvete.

Det jag menar med att min motor klarade sig va att när jag körde så frös min vevhusvent och den började suga in olja i cylindrarna vilket gjorde att motor tvärdog då den inte kan gå runt. har man då en jävla otur så kan man kröka vevstakarna. men börja med att testa att ta ut stiften och dra runt motorn.

Okej! Tack för tipsen, men nu startade bilen som vanligt Igår och idag så jag lämnar nog in den för en genomgång så för vi se om dom hittat något.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.