|
|
|
|---|---|
|
Det som på Realoem kallas för lager inkopplingsgaffel, dvs den vita plastbussning som växelspaken vilar i, den lyckas jag inte demontera. Den ska vridas typ 30 grader motsols vilket jag lyckas med. På inifrån och underifrån bilen. Men sen kommer jag inte längre. Är den tvådelad så man behöver hålla emot från andra sidan? Åt vilket håll får jag ur spaken? Jag har lossat spaken från växelstaget. Tack på förhand. | |
| Vet ej exakt hur det ser ut, men jag har för mig att den är tvådelad. Finns ett specialverktyg just till detta men det ska gå bra ändå. Spaken har ju en kula som ligger i den vita plasten. Överdelen av plastbussningen vrids loss som en bajonettfattning och man kan lyfta ur spaken ur "hålet". Satt nyligen och löste om detta då jag snart ska ge mig på min spak i e46an. | |
| Fel av mig, verkar som den är i en del bara. Jag trodde det var två halvor. | |
|
Den är dödligt jobbig att få bort! Men om du kollar på utsidan av metallhöljet som sitter runt plasten, så kommer du åt med en mejsel eller vinklad tång för att trycka in där det låser fast. Det tar en stund men det fungerar efter några försök.. |
|
|
Förstår jag rätt? Jag ska trycka på lagret genom själva aluminium-armen? När lagret väl lossnar, tas det ur uppåt eller neråt? Om jag sitter i bilen, ska det vridas medurs eller moturs? Tack för svaren? |
|
| Du ska vrida moturs om du sitter i bilen. Alltihop tas ur uppåt. Jag upplevde också att det satt fast men eftersom jag skulle byta lagret så tog jag hjälp av skruvmejsel och hammare. Helt plötsligt så poppade det loss. Har ett svagt minne av att man ska vrida längre än man tror först. | |
|
Ja, du ska trycka på lagret genom metallarmen,det finns utrymme för t.ex en "vinklad tång" eller en mejsel att trycka på utsidan inåt. Om du vill kan jag ta kort och lägga upp om några timmar. |
|
|
Stort tack! Nu när jag vet hur det ska tas loss blir det lättare att våga ta i lite. Jag är Dick bortrest i helgen så jag gör ett nytt försök söndag kväll så du behöver inte besra dig med foton än. Tack än en gång. Jag återkommer med rapport om utgången. |
|
| Edit: dock, besvära. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.