AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.621

Någon som kan översätta VAGs felkoder?

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hej

Fick ingen respons på nordicaudi, så jag testar här.
Vi har en Audi A2 1,4i -01 sedan den var ny och den har hunnit rulla en bit över 27000 mil utan större problem, men den har sedan en tid tillbaka ett par felkoder/felsymptom som jag skulle behöva er hjälp att reda ut.
Denna bil har VAG-koncernens välkända (ökända?) 1,4 liters AUA-bensinare som även sitter i bla Polo, Golf och en vissa Seat/Skoda.
Underdimensionerade oljekanaler (eller var det pumpen?) gör att den numera låter som en tvättäkta liten skakLisa (diesel), men den går ivf som den ska (nästan).

Felsituation:
Motorlampan lyser konstant.
Motorn går precis som den ska 99,9% av tiden, dock har det inträffat 2ggr på en 3månadsperiod att den slutar att svara på gasen för en kortare stund. Det är inte så att den dör utan går då bara ned på tomgång, precis som att förbindelsen mellan gaspedal och motorstyrning upphör för en kortare stund.
Båda gångerna det inträffade så försvann felet efter några minuter och 2-3 avstängning/uppstart av motorn.
Detta gör att jag i första hand utesluter lambdasonden, som väl är en vanlig felkälla på dessa motorer? rätt eller fel resonerat?

jag har ingen aning om vilka felkoder som är en följd av varandra, kanske någon kan bringa någon klarhet eller peka åt något håll?

17582 Fuel trim bank 1
P1174 -35-00 Injection timimg deviation

17953 Throttle valve controller
P1545-35-10 Malfunction intermittent

17972 Throttle actuator (J338)
P1564-35-10 Under-voltage during basic setting

17961 Barometric / Manifold pressure signals
P1553-35-10 Implausable Correlation Intermittent

17598 Linear O2 sensor Reference voltage
P1190-35-10 Implausable Intermittent
Ve
107
VecTor
320 dT -10
Vi har en polo 1,4 -04 och efter en motortvätt förra vintern började motorlampan och ABS- lampan att lysa. En kompis hjälpe mig att felsöka och vi kom fram till slut att det var en säkring i batteriluckan som hade gått sönder. Efter att den byttes så fungerar allt, fortfarande...

Ingen felkod tydde på säkringen men tillslut hittade vi felet.

/ Henrik
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Tack för svaret, värt att kolla upp!
När du skriver batteriluckan, vad menar du då?
Tänkte om jag kunde lista ut vad det skulle motsvara på en A2.
Du vet möjligtvis inte vilka felkoder ni hade?

mvh Henrik
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
En gissning är att throttle-felkoderna hänger ihop och att även manifold pressure-felkoden hänger ihop med dom. Googlade lite och något som verkar vara "vanligt" att behöva göra är en "Throttle Body Alignment" eller att göra rent sin "throttle body". Känns rimligt att det hänger ihop med felsymptomet att den inte svarar på gas också. Kanske går att googla sig fram via det och se om det är något lätt man kan göra själv?

Att motorlampan tänds har troligtvis att göra med att det är utsläppsrelaterade felkoder (throttle).
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Här finns en guide med bilder om hur man rengör "throttle body" (för tidigt för mig att hitta en bra översättning :) ).

Länk

Verkar som ett bra tips om det inte är gjort innan.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Stort tack Wiberg!
Det blir steg1
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.