AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.699

Köpråd: E60 M5

Da
95
Davajn
Bmw X3M Competition
Äger idag en -08 Bmw 535d touring som jag är nöjd med på alla sätt och vis.
Dock går man ju i tankar på en roligare bil till sommaren. Det var nämligen längesen man fick gasa någonting roligt, och m3an jag bygger på är en bit bort.

Så jag har tittat lite på E90 M3 och DKG lådan som krav. Dock har jag insett att den billigaste svensksålda ligger på 450, och sedan stiger det bara. Det är jag inte villig att betala när en import går ner mot 300 eller under!

Då slog tanken mig. Varför inte en M5 touring? Samma bil som jag har idag, bara bättre motor och diffbroms som skiljer. Och det gör ju hela skillnaden :)

Så är det någon som har koll på denna: Länk

Någon som har erfarenhet av Ucars?

Någonting i övrigt som man måste vara rädd när man kollar på en M5?

Jag tror det är den fd "BigBag" bilen som var orange, omlackad till originalkulören för nåt år sedan. Tror den har varit stulen nån gång oxå? Mer än så tror jag mig inte veta om den...
Da
95
Davajn
Bmw X3M Competition
Oj.....
Tack för varningen. Är det på regnr du känner igen bilen lr?
Varning skulle jag inte kalla det, men kan vara bra att känna till.Ja det är regnr som ser bekant ut, men jag är INTE 100% att det är just den bilen...
Mittt minne svek mig inte denna gång heller:) : Länk
Da
95
Davajn
Bmw X3M Competition
Tack återigen. Nu kanske man måste byta spår då de där var den enda "vettiga" m5 som föll mig i smaken.
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Den har inte så mycket utrustning som man skulle vilja ha tyvärr, plus att ompackad 2 ggr och körts i Polen av tjuvar i 6 månader är ju inte så trevligt...

Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Omlackad skulle det vara :)

Om jag varit du så gå på skicket och inte på miltalen då en m5 som gått 2000 mil med stadskörning kan vara i sämre skick än 12000 mil motorväg...
Har sett många exempel....

Men bra att prova:
Se till att diffspärr funkar
Kolla så den ej slirar vid belastning på låga varv och växling.
Känn så den inte har rear-end känslan när den växlar ner själv från 3-2 och från 2-1= typ dunkar dig framåt
Ta av dörrlister vid stolpar och bagagelucksn så du ser om den varit krockad osv
Osv...

Karl-Hilding
Varför sänker man en E60 M5 40 mm?
För att köra på bana? Inte är det väl för gatbruk?
Länk
Da
95
Davajn
Bmw X3M Competition
Karl-Hilding ja du, det kan man fråga sig! Dom ser så bra ut org så totalt onödigt så sänka dom så där mycket.

Länk

Denna kom upp igår. En -07, men måste varit en sent uttagen då det är en facelift. Dock är det ju en import. Vågar man sig på det eller ska man blint stirra sig bort?

Dom flesta försäkringsbolag har ju motor/drivline garanti upp till 10 000mil eller 8 år gammal bil. Så det känns ju helt klart mer värt att köpa en lågmilare om den är i bra skick.

Såg riktigt fin ut och skall nog ringa på den imorgon om inte någon har nått att säga om den?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

M5 Touring finns enbart som facelift då båda introducerades halvvägs in på modellår 2007, dvs från 03/2007.

___
//Ulf
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Den sista kom inte ut igår, den har varit ute hela vintern. Jag har haft stenkoll på alla M5 touring denna vintern eftersom jag själv köpt min precis. Jag köpte min i Milano och betalde långt ifrån vad som begärs här hemma. Den har gått 15500 mil men jag har provkört MNA852 och min går inte att jämföra med den. MNA har dåliga bromsskivor fram, klunkar ordentligt vid växling och känns hårt körd. Mitt tips är att importera helst från Italien och välja en som precis kommit ut på annons. De billiga i Italien som ligger ute nu är troligtvis repade och i sämre skick. Det är en underbar bil så lägg den tiden som behövs och försök hitta en i fint skick.Själv väntar jag bara på att saltet ska försvinna:)

Mvh. Richard
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Min bil har gått 15500 mil....

Mvh. Richard
Da
95
Davajn
Bmw X3M Competition
Programmer se där ja. De visste jag inte.

richo jag har faktiskt slagit tanken på importera. Men då på E92/E90 m3 istället då det är lite större utbud på den. Samt är det väl lite det hjärtat mer suktar efter. Dels tror jag mer på DKG lådan kontra SMG III och sedan kan man få en 09 med den nya i-drive/navin. Och det är ändå i ungf samma prisklass som en M5
Skulle man åka ner till italien och titta på en bil vill man ha möjligheten å titta på flera samtidigt och då är ju m3 att föredra också.

Här kom en ut igår också

Länk
Jo
43
Joakimx5
Bmw X5 4,6 iS -03
Hej du behöver inte vara rädd......prova bilen ordentligt....gör ett m-test.....kolla historik......är du sen nöjd så slanta upp pengar och njut av bilen!
Da
95
Davajn
Bmw X3M Competition
Nu har man slagit över tankarna helt på en M3 E92 istället. Är lite för rädd för SMG lådan på M5an samt verkar de generellt vara mer "fel" på m5 än m3an. Sedan är inte behovet av en stor bil inte så högt.

Men tack för hjälpen iaf.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.