|
Sida 23 av 25
|
|
|---|---|
|
Hogan. I have a 2014 530xd with the PK (which is not so politically correct-LOL) The kit DID include new larger brakes. After installation the brake discs became grooved ( like an old brake can look if it is not changed in time). They braked just fine but I was annoyed by the appearance. After argueing, I asked the shop to put the old brakes back on my car and I received the answer; that with the extra power the car MUST have the new brakes. They told me that if I wanted the old "good looking" discs to be put back on they would forced to remove the entire PK! To make a long story short. I finally (after more argueing) received new PK brakes and they are looking good, without grooves. (although shame they don't have colored calibers). An incidental to this discussion; although the exhaust remains the same the car has a better sound! |
|
| Vad kostar ett kit till en F31? | |
|
Hur långt är ett snöre? Kontakta din återförsäljare för priserna hoppar upp o ner hela tiden beroende på om det är kampanj eller ej o beroende på hur bilen är specad frånbörjan! |
|
|
Någon som gjort uppgraderingen ännu på F10/F11 för ett mer rimligt pris än de dryga 29.000.- jag blev offererad? Också i ljuset av att optimeringen kostar 11.400.- till en 535d är 29.254.- ett ohemult pris för en 530xd. |
|
Verdi |
Det finns väl ingen optimering för 35d-motorn? |
|
Kan inte läsa allt som står i rutan (från min Ipad) så jag kanske har missat något? Länk |
|
| Överskriften säger 535d men texten pratar om 535i (tyvärr).... | |
| Jag vill oxå ha till min 535d. Finns det? | |
|
Schade med 535d. Fast jag begriper fortfarande inte varför det skall behöva kosta 29kkr för min 530xd. Dessutom med 5% rabatt. Vill dom inte sälja? Känner dom inte till att det finns konkurrens? (Vtech etc). |
|
|
Är väl snarare brist på konkurrens med bibehållna garantier som är problemet. Finns ju ett par aktörer (ACS och Dinan bla) som erbjuder garanti men inte alltid problemen blir lösta ändå. Sen vet jag inte vilka motorer som dom erbjuder trim till. |
|
|
Lite ny info om PPK till 520d -16 Länk |
|
| Ingen info, mao..? ;) Väntar också på PPK till x20d / 190 hk. | |
|
Mina erfarenheter AB BMW PPK finns i denna tråd: Länk |
|
|
Hmmm... Kollade just upp det här igen med Power Kit till 530xd (F11) och det ser faktiskt ut som man sänkt priset - i alla fall på själva kittet till 13.825.- ” BMW M Performance Power Kit för BMW 530d BMW M Performance Power Kit ökar, med nya motordata, motorns effekt, vridmoment (210 kW/600 Nm) och accelerationsförmåga, utan att öka bränsleförbrukningen vid normal körning. Sportvisningen i iDrive-monitorn är anpassad. Utvecklingen har skett enligt de höga kraven hos BMW Group. Detta gäller särskilt för kvaliteten och säkerheten hos Power Kit, som har testats under lång tid. För BMW 530d och 530d xDrive med Steptronic-växellåda från 09/2011. Effektökning 190 kW till 210 kW. Ökning av vridmomentet från 560 Nm till 600 Nm. Ny styrenhet för den modifierade motorelektroniken, effektivare kylare för laddningsluften samt för bilar till 07/2013 större bromskomponenter för framaxeln.” Jämfört med den offert jag fick för snart två år sen som var på 16.157.- brutto (innan BMWCS rabatt) Allt annat lika (arbetskostnader + diverse material och minus bättre rabatt skulle totalpriset bli ca. 25.580.- eller nästan 3.700.- ”billigare” idag. Dags alltså att ta förnyad kontakt med BMW. Länk |
|
|
Väntar nu på skrftlig offert efter att ha besökt BMW idag. Räknar med att hamna under 17.000.- inklusive allt med rabatten avräknad. Avsevärt bättre än de dryga 29.000.- de ville ha i slutet av 2015... En ny Ceramic Pro-behandling, 27 hk extra och man har en ”ny” bil. :-) |
|
|
Så då kom nu offerten via mail. Inte ”riktigt” i samma härad jag fick muntligt vid personligt besök... Nu hamnade kostnaden i stället på drygt 22.000.-. Ingen rabatt medräknad i offerten och ingen specifikation annat än själva powerkittet och montering. Dock förutsätter jag att jag kan räkna med de officiella 10 procenten som gäller för BMW Club Sweden. I och för sig en avsevärd förbättring jämfört med de dryga 29.000.- de offererade för snart 2 år sen. Får fundera vidare.... Undrar om Mechanum också kan göra jobbet? |
|
|
Och har man sett.... Då har jag fått ett bättre pris från en auktoriserad BMW-verkstad (således inte Bilia) med ett pris jag har accepterat. Ca. 17.500.- inkl. BMW orignaldelar. Återkommer med uppdatering efter genomförd optimering i slutet av nästa vecka. |
|
|
Lämnade in bilen hos Mechanum igår eftermiddag, fick lånebil och hämtade en optimerad F11 idag. Vädret inbjöd inte direkt till annat än att åka rakt hem men jag fick ändå känna på det ökade vridet och hur mycket bättre motorn svarar på gaspådrag jämfört med innan. Jag kan bara varmt rekommendera förändingen och samtidigt också tacka Mechanum för arbetet och servicen. Mechanum är helt överlägsna Bilia, inte bara i pris utan också vad gäller service och bemötande. |
|
|
Det skulle vara intressant att se lite mätningar med PK mjukvara och jämföra dom med mätningar i tråden för den BSR trimmade 530d. Och, om jag förstår saken rätt så innehåller PK kit för årsmodel 2014 inte byte av bromsar till större?' |
|
| Nope. Bromsbyte på 2013 och tidigare om jag fattat rätt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.