AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
209.291

BMW Performance powerkit ?

Sida 21 av 25
Så, bilen lämnad och byter lite vätskor samtidigt.
Ny olja kändes som en bra idé samt lite urin hehe
Blir till att hämta imorgon, då min bil inte vill gifta sig med den nya programvaran/ECU´n.

Förutsätter att det löser sig

Lite putt..

;(
Så, nu har de gift sig.
Har ju bara kört ca 4 mil och visst känns det skillnad, en helt annan segdragning och kraft på lägre varv. Förbrukningen är högre men i sin tur så skall ju allt börja prata med varandra. Tyckte den lugnade ned sig efter någon mil så misstänker att deras provkörningar ställt om en del parametrar som nu sakta kommer att anpassas till min typ av körning.

Vilka bromsar! - passar så mycket bättre till bilen
Hur har ni gjort med registreringsbesiktning?

Vad finns det för anledning att göra den?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag valde att registreringsbesiktiga, det känns som ett naturligt steg när man har gjort en "originaltrimning" för att få rätt effekt inskriven på bilen. Blir enkelt att visa i nästa försäljningssteg och det blir aldrig några frågor om bilen har power kit eller inte. Mitt försäkringsbolag (BMW Originalförsäkringar) gjorde inga premieändringar heller, så då fanns det inget som egentligen talade emot att göra en besiktning. Det var gjort på 10 minuter, de tittar egentligen bara på papper och skriver in nya effekten.
Verdi
Grattis! Jag känner också att det är bättre bett i bromsarna.

När jag fick tillbaka bilen stod färddatorn på 13,4 liter/100 km. Men efter full tank var förbrukningen nere på strax över min genomsnittliga förbrukning. Så för mig verkar det inte ha påverkat så mycket.

Jag har inte gjort regbesiktning. Fick intrycket av att det inte behövdes och att effektsiffran skulle ändras ändå. Men det var tydligen fel då. Hmmm. Då får jag se hur jag gör.
får se hur jag gör med regbesiktning, gillar att BMW har koll men i övrigt på en tjänstebil nja kan komma i nacken som en extra kostnad/månad.

så kommer att fundera ett tag, har ett par kompisar som kör V70 med polestar trim som inte heller regbesiktigat. Att vara överens med försäkringsbolaget är viktigast. Då min bil lär köpas in av min BMW försäljare nästa gång så känns det som det kan kvitta att det står rätt effekt i papper.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Gör registreringsbesiktningen när ni installerat MPPK. Det är vad BMW rekommenderar. Håller helt med Wiberg.

/Janne
Hjälp. Jag har nu installerat PPK i en 530D-XD (2014). Jag har ett problem med de nya bromsarna som är en del av PPK. Ett par dagar efter installation uppstod flera spår i bromsskivan (båda sidor av bilen). Det finns inget oljud och bromsarna fungerar, men de ser ganska fula ut. Bild bif: Länk

Verkstaden påstår att det är normalt med dessa bromsar (tills dom är inkörda) och att efter 400mil bör skivorna se fina ut igen. Min fråga är; finns det andra som haft samma upplevelse med PPK bromsarna och som har sett spåren försvinna med tiden?
Bilen är helt klart ordentligt piggare (kan rekommendera PPK), men jag känner ingen skillnad i bromseffekten.
Kanske finns det en skillnad om man kör på bana, men definitivt finns det ingen stor fördel i bromseffekten på vanlig landsvägskörning (även snabb körning och bromsning)

328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej cf48.

Har haft PPK på min 530d x-drive sedan den var ny. Har nu gått ca 450 mil men mina skivor har sett perfekta ut hela tiden, inga sådana spår som jag har sett i alla fall. Innan jag satte på dubbdäcken så provade jag bromsarna några gånger och dom nyper riktigt bra. Kan dock inte jämföra med originalbromsar då jag aldrig kört en 530d F11 med det.
Hade en 530d E61 innan och dom här nyper mycket bättre.

/mården
Tack för ditt svar, hoppas även andra kommenterar. Självklart bör bromsskivan inte ha spår när dom är helt nya. Troligen hoppas verkstad att jag glömmer bort problemet efter det har gått en tid.

Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Vad är det för nya bromsar ni får till x30d? Lite nyfiken för det ser varken ut som M-Sport eller M-Performancebromsarna. Möjligtvis skivorna till M-Sportbromsarna.
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej Vitoco

Det är nya skivor och nya belägg (enbart).
Enligt ett engelskt annonsblad så skall det bytas från 17" till 17" HP (High Performance?).

Hoppas det räcker som svar.

/mården
Verdi
Det är olika till 330d och 530d tror jag.

På min bil fick jag skivor med hål och urfrästa spår och bromsoken är bra mycket fetare än original. Är samma "nitade" design på hjulinfästningen som på M-sport bromsarna.

Jag hade M-sport bromsarna på min 335d och de skivorna var helt släta så det är definitivt inte samma iaf. Möjligt att det är "samma" bromsok, dock är de här inte blåa som M-sport är.

Kort sagt, jag vet faktiskt inte. :) Verkar vara en liten djungel det här för inte ens de på BMW visste vad jag skulle få för något utan att kolla efter.
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Ok, så slutsatsen kan väl vara att på F3x får man M-Performancebromsarna, baserat på Verdis inlägg, och F10/11 får "bara" uppgraderade skivor och belägg. Kanske inte finns något M-Performancebromstillval till femman?

Verdi, japp de blå M-Sportoken är samma som M-Performance (gula, röda och orange ok) men skillnaden är alltså de slitsade skivorna som kommer till M-Perf. Vad gäller storleken på skivorna så är den för M-Performance alltid densamma oavsett motor, dvs 370x30 (fram). M-Sportskivorna är även de 370x30 till 325d och uppåt, men 340x30 till 320i/d och neråt.

Betyder det att oken blir något mindre eller har de bara olika radie på insidan för att passa till respektive bromskiva?
Powerkit 5series
Ny större bromsok! Men ingen M färg
Skivor- ingen synlig förändring- (utöver nytillkommet spår LOL)
/cf48

Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Mården säger enbart nya belägg, och cf48 hävdar större bromsok. Vem ljuger? :-p
Jag har alla gamla (nästan nya) reservdelar (om någon är intresserad)
De reservdelar omfattar elektronik, intercooler, bromsskivor och bromsok.
Det är svårt att mäta, men jag är säker på att det är större med ca 3cm.

328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej

Vitoco tror/hoppas jag har rätt. Har inte kvar originaldelarna.
Däremot så har jag reagerat över att bromsoken fram ser ordentligt stora ut. Hade ingen sådan reaktion över gamla 530 (E61) som jag hade.

/mården.
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Ok då kanske vi kan anta att man nog får större bromsok också
Någon som vet om/när det finns powerkit till 330i e90 272hk ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.