AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
208.344

BMW Performance powerkit ?

Sida 20 av 25
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Verdi: Är du säker på att du får M-bromsarna runt om? Vad jag läst byter de till större bromsar fram men det är speciella för PPK och är inte lackade. Har man däremot redan M-bromsarna sedan tidigare är själva paketet billigare och har ett annat artikelnummer.
Verdi
Vet ej. Antog att det var samma. Tråkigt om det är som du säger.

Jag frågade dock så här:

"Ingår byte till M-bromsar då också eller behövs inte det på en 330d?"

och fick svar:

"Det ska ingå i 14900 kr. Men kampanjen varar september ut. Ordinarie pris är 22.750:-"

Fast de kan ju mena de bromsar du pratar om lika gärna...
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Verdi:

har du sålt 335;an ?

/Janne
Verdi
Försöker sälja den. Står hos 7h.
Verdi
Försöker sälja 330:n också för den delen. :) Tänkte behålla den som blir kvar sist.
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej.

Hämtade ut min nya 530d x-drive igår med PPK installerat.
Hur ser man skillnad på bromsar? Kan kontrollera ifall jag har fått nya när jag hämtar ut bilen från lackbehandling imorgon.

/mården
Verdi
På 3-serien har de "riktiga" M-sportbromsarna blå bromsok.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
mården,

kom förbi på Brostugan nu på måndag den 18:e och visa upp din nya F11:a.

Visst går bilen fint med MPPK ?

/Janne
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej igen.

Har inte hämtat ut bilen än (i eftermiddag) men mailade service och fick reda på att det är nya bromsskivor och bromsbelägg.
Enligt ett engelskt annonsblad så skall det bytas från 17" till 17" HP (High Performance?).
Så något har hänt med bromsarna. Kommer också ihåg att det var ingen speciell färg på bromsoken när jag hämtade bilen från BMW.

Har ännu inte kunnat använda bilen "riktigt". Enligt manual bör det gå ca 200 mil innan man börjar belasta motorn. Hade en 530xd -07 innan och F11 känns dock betydligt piggare. Om det beror på modernare bil eller PPK vet jag inte. Får väl försöka ta 2 svängar till fjällen snart så att de första 200 milen avverkas så fort som möjligt :)

/mården
sa
101
salo
520d F11 -11
Två små frågor.

1. Vad gäller egentligen, finns vanliga motorkitet till 520D f11 Automat eller inte?

2. Är det värt det på den bilen, dvs blir det märkbar skillnad?
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej.

En arbetskamrat satte på PPK på sin 320d manuell. Han är mycket nöjd och tycker absolut att det var värt det, dvs en märkbar skillnad.

Om man läser på BMW:s hemsida
Länk
så står det inget särskilt om manuell eller automat så jag antar att det skall passa till automat också men det är ju bara att ringa till din närmaste BMW verkstad och fråga.

Har själv satt på PPK på min 530 till ett kampanjpris som enligt min återförsäljare skall gälla till sista september. Det var samma sak för min arbetskamrat så skall du göra det så är det troligen billigare för ögonblicket.

/mården
sa
101
salo
520d F11 -11
Tack för svar, jo det verkar funka bra för min bil.

Fick nyss svar från ÅF dessutom och de erbjuder det för 9900:- ink montering. Blir nog svårt att låta bli :D
nog snart dax att beställa, bilen rullat ca 800mil nu och tänkte ge den ett oljebyte och PPK samtidigt samt lite översyn inför framtida fjällutflykt i vinter.

f11 530d xdrive-14
Verdi
Efter lite turer fram och tillbaka ska jag till sist få PPK installerat den 30 september. :)
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Grattis. Jag har testat att accelerera bredvid en annan 520D utan M-kitet och det märks verkligen ingen större skillnad i verkligheten. Det verkar vara mer skillnad på 30d motorn.
Beställt och installeras 7 oktober

Nu kunde jag inte vänta längre....
Verdi
Då har jag kört ~10 mil med mitt PPK. Kan väl inte säga att det är så stor skillnad även om viss skillnad kändes. Bilen gick bra redan förut. :) Jag tog det dock väldigt lugnt eftersom det var flera minusgrader.

Tycker ändå det var värt det. Fick nya snyggare frambromsar, större kylare och tidigarelagd service. Hade 500 mil kvar till första servicen egentligen men nu gjorde de den vid 2200 mil. Är ju bra för då har jag chansen att få in en extra service gratis. :)
Min installeras ju på tisdag och förväntar mig väl inte heller några underverk men skall bli kul med lite längre effektspann. Idag så känns det att den tappar ganska tidigt i varvtalsregistret.

Får ju inte lika fina hålborrade bromsar till F11 men lite bättre nyp lär det bli.

Har du gjort några rena förbrukningstester på en viss sträcka Verdi?
De mesta jag har hittat har varit ganska trevliga minskningar i förbrukning, men visst det förutsätter ju samma körsätt som tidigare.

Såg någon test på youtube som jämförde 30d motor otrimmad vs trimmad, dock ej BMW PPK - de hade 1,1l mindre förbrukning på 100km (Så 0,57 istället för 0,68 på en sträcka över 400mil.)
Verdi
Blir verkligen registret längre? De effektmätningar jag sett visar samma kurva som original i stort sett, dock med lite högre vrid/effekt.

Nej, inga tester angående förbrukningen. Jag loggar dock mina tankningar kontinuerligt så det lär väl visa sig hur förbrukningen påverkas.
Toppeffekten lämnas fortfarande vid ca 4000rpm men idag tappar den lite väl snabbt i dessa traker känner jag iaf. Min förra bensinare lämnade maxvrid vid 5200rpm så har fortfarande inte vant mig vid att ha ett väldigt kort register.

Jag mäter endast min förbrukning efter färddator, stämmer säkert inte men duger gott då jag gjort likadant tidigare bilar.

Senaste långkörningen 5,7l/100km och föregående gav 5,4-5,6l/100km
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.