|
Sida 14 av 25
|
|
|---|---|
|
Hahaha grädde på moset skulle det såklart vara...! :) Jag håller med dig, 20 tkr är tveklöst en gräns för vad det är värt. Även om det är en tydlig skillnad så är ju inte utgångsläget så dåligt det heller. Ja, det är lite märkligt att inte BMW marknadsför PPK för 330d. Jag fick vetskap om det genom det här nyhetsbrevet (men den har du säkert redan sett): Länk Vad det gäller andrahandsvärdet, så har även jag funderat på hur det påverkas och jag vill gärna tro att det har en positiv effekt (något partisk...). Det verkar ju inte finnas så många som har uppdateringen, så utbudet bör inte bli så stort på andrahandsmarknaden. Är man spekulant på en 330d så gillar man nog mycket effekt och är villig att betala för det. Många skulle troligen undvika en V-tech/BSR/Bluefin-trimmad bil, men nu är det ju original med bibehållna garantier. Tyvärr fick det bli utan adaptivt chassi och variabel sportstyrning, men din beskrivning låter inte alls fel. Variabel sportstyrning har ju annars fått en del kritik har jag förstått, |
|
Verdi |
Att variabla styrningen fått kritik visste jag inte. Vad är det folk brukar anmärka mot den? |
|
@sig66, har du manuell eller automat ? Jag vet att ppk för manuella 320d finns på lager, medan automat enl BMW är restnoterat... |
|
|
Jooh, jag har en 320d automat, 2010-04 (med 184hk) och har väntat sedan i början på juni att få den monterad. Nu har de äntligen fått den från tyskland så jag ska få den monterad på onsdag (Bilia Group Nacka). Väntar med spänning på att få prova om det blir den skillnad andra verkar tycka. /Arto |
|
|
Hade beställt till min 320xd -13 skulle få det monterat i slutet på juli. avbokade allt när dom inte kunde leverera. Nu rinde dom och sa att kittet kommit och att det inte gått att avbeställa. Priset var dock kring 9000 nu ist för 18000 som det skulle kosta när jag beställde. Ska boka en tid och få det installerat nu iaf |
|
| min är även en automat | |
|
Så, nu har jag äntligen fått det installerat. Tog två dagar pga strul med att ladda på ny programvara i motorstyrenheten. Kan bl.a. ha berott på att jag monterat en Kufatec Bluetooth modul själv som inte systemet kände igen. När de kopplat ur den så fick de ändå problem och fick först programmera om den gamla modulen för att sedan uppgradera den nya... Nåväl fick låna en 318D Touring under tiden så det gick bra ändå:) Har nu hunnit köra hem den och visst märks det att den har rappare respons och drar bättre så än så läng är jag nöjd. De bytte intercooler, lufttyrning till frambromsarna, fläkt samt styrenhet. Kostnad 11165:-. Känns prisvärt. Nu återstår bara att ställa in alla personliga inställningar som försvunnit när de uppgraderat programvaran, såsom radiokanaler, genvägar i navigatörn, mm. Vet inte varför de försvann när de bara skulle fixa motorstyrning men kanske pga av allt strul så har de återställt annan progamvara med. |
|
|
Återkom gärna när du kört lite så vi får höra vad du tycker. Funderar oxå på att uppgradera. :) |
|
|
Verkar konstigt att de fipplat bort inställningarna. Min bil var på verkstan två dagar för uppdatering också föv, men med inställningarna kvar. |
|
|
Har nu hunnit prova lite mer, var bla. på en 30-mila tur i helgen och det som man märker mest är det bättre vridet i högre farter. Lättare att köra om helt enkelt. Är helnöjd med vad man fick till det priset. Synd bara att BMW Nacka inte kunde göra regbesiktningen utan man får punga ut med 1200 till Opus för att få det gjort. Fick också behålla de utbytta delarna ... någon som behöver en mindre intercooler och fläkt :) |
|
| Verkar vara ganska virrigt vad gäller Power kitet till 335i (F3x). BMW har bytt artikelnummer på motorstyrenheten flera gånger på kort tid vilket spär på förvirringen. Bilar tillverkade fram till 11/2012 ska ha ett kit, bilar tillverkade mellan 11/2012 och 07/2013 ska ha ett kit och bilar tillverkade efter det ska ha ytterligare en typ av kit. Dock verkar detta inte stämma klockrent för när min bil var inne i morse för just utläsning av artikelnummer så stämmer det inte med det förväntade... Så nu utreds vad som egentligen ska monteras i bilen. Blir lite trött på det, men jag hoppas att det är värt det i slutändan. | |
|
Någon med 320d f3x med power kit O manuell låda? |
|
| Wiberg, uppdatera oss med info så fort du vet mer. Är själv sugen på ett power kit men vill gärna ha input av en modig pilot som kan tala om hur det blev! | |
|
Absolut, det lät som att jag inte ska förvänta mig info på ett par veckor åtminstone men skriver här så fort jag vet mer. Min bil borde ha en motorstyrenhet MEVD172S men i bilen sitter en MEVD172Y, som enligt realoem.com bara ska sitta i F10/F30-hybriderna med N55-motorn. Och verkstaden vill förståeligt nog inte chansa att montera kitet ändå i min bil utan låter BMW Tyskland ge grönt eller rött ljus. Med tanke på mängden amerikanska bilar som fått uppgraderingen trodde jag det skulle vara en barnlek, men uppenbarligen inte. När är din bil tillverkad, DLC? Min är tillverkad 03/2013 vilket borde placera den mitt mellan de olika versionerna av power kit. De har förresten förtydligat på bmw.se nu, när man går in på M Performance Power kit till F3X står nu att bilar tillverkade innan 07/2013 får 240kW (326hk) och bilar tillverkade efter det datumet får 250kW (340hk). Det ska gå att installera på en xDrive touring enligt BMW:s egen hemsida, men vi får väl se.. |
|
| Min är byggd i slutet av mars, så det blir det "klena" kittet för min del om jag klipper till. Skumt att din styrenhet skulle vara samma som till hybrid. Lika bra att lugna sig så du inte står där med en stekt styrenhet. | |
|
Är det någon som har aktuella priser utan kampanj? De indikationer jag fått är att det ligger någonstans mellan 20 - 24 000 lite beroende på ÅF och huruvida regbes ingår eller inte. Priserna i Tyskland verkar ligga runt 1500 euro, men frågan är huruvida eventuella garantier och liknande påverkas i Sverige då? |
|
| Inte på 30d-power kitet, men kolla på BMWs hemsida för tillbehör och navigera dig fram till ditt kit så står i alla fall kostnaden för själva kitet där. Så får man tyvärr ringa och fråga efter monteringskostnad själv. | |
|
Jag har iaf beställt ett nu. Kommer monteras innan jag plockar upp bilen. Nu är det köpstopp fram till bilen levereras åtminstone! :-D |
|
|
Vore skoj att testa mot en vanilla 530d sen för att se skillnaden. Skälen att köpa en begagnad 535D med 298hk minskar ju med detta. |
|
|
Ja, möjligheterna att få testa en 30d med PPK verkar vara väldigt begränsade minst sagt. Jag har surfat runt på både brittiska och tyska forum, och även där finns en överväldigande majoritet 520d / 320d ägare som verkar väldigt nöjda, men väldigt få som kör 530d / 330d. De flesta verkar resonera att 30d räcker och blir över. Jag räknar med prestanda någonstans i närheten av gamla 535d. BMWs siffror på PPK-uppdateringarna verkar också ligga något i underkant om man får tro den enda bänkning jag sett. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.