|
Sida 13 av 25
|
|
|---|---|
| Hoppas 340 hk-kittet gäller för alla F30/31, dvs även MY2013. I så fall kanske det blir ett kit till våren. | |
|
Nu har jag fått min 320xd tillbaka med performance power kit samt ljuddämparen monterat. Första intrycket är att det är en helt annan bil. Mycket mer respons och ett drag som inte fanns där förut. I kitet så har man bytt ut laddluftkylare och kylarfläkt till de som sitter i 325 (och kanske även 330) sen har man även öppnat upp nya luftkanaler till bromsarna fram. Motorstyrningen är också utbytt och växellådan känns mycket bättre nu. Jag tror att man i princip har uppgraderat bilen från en 320 till en 325, fast för ca 12 500 kr istället för ca 40 000 som var mellanskillnaden i nypris mellan modellerna. Fick bara köra bilen en dag innan den skulle in på lack, men på fredag är den tillbaka igen. |
|
|
@Fredrik-320: vad schysst! vart har du fått arbetet utfört? (jag väntar på min uppgradering också) |
|
|
@Fredrik-320 Låter kanon! Har du automat? Och hur upplever du ljudet inne resp utanför bilen med den nya ljuddämparen? |
|
|
Hej! På biliagroup i nacka. Verkstads chefen heter Rickard och jag har fått väldigt bra hjälp och service. Har frågat om jag kan posta hans adress här, så ni kan ta kontakt med honom direkt. Jag har automat och den är mycket bättre nu än tidigare. Man känner vridet även på 3:an. Känns bra att man har xdrive annars skulle det nog spinna. Hade en 328i som lånebil under monteringen och när jag fick min 320xd tillbaka var det inte en enorm skillnad i acc osv. 328i är iofs en varvvillig bensinare, men vridet var liknande. Ljudet har blivit "högre" utanför bilen, men inte i kupén. Ljudet ändrades nog mest p.g.a sportavgasröret och inte så mycket av power kit. Dock verkar det som att den varvar högre nu än tidigare, vilket borde ge en högre ljudnivå. Vill man ha mer ljud i kupén får man nog ändra luftfiltret. Kanske kan man montera ett luftfilter från 330/335 om det passar, för att hålla det BMW original. Vet någon om det skulle funka? Borde väl gå att köpa begagnad 330/335 luftfilter på e-bay eller liknande. |
|
|
en sak till, man hör turbon sjunga till mycket mer nu än tidigare. Men igen så är det något man hör utanför eller med rutorna nere, inte inne i kupén. |
|
|
Effekten man får extra är alltså inte hastighetsberoende, det är varvtalsberoende. Min 520d kan slira loss lite med 285 breda däck bak vid full gas från stillastående, vilket den inte orkade utan powerkit. Vidare utnyttjar man den ökade effekten på låga varv bättre så bilen växlar upp tidigare, vlilket lett till något lägre förbrukning. |
|
|
Fredrik-320d: Hur menar du med "sen har man även öppnat upp nya luftkanaler till bromsarna fram" ? Du menar hålen bredvid dimljusen som går igenom stötfångaren och leder luften ut ur hjulhuset? För det finns väl på alla bilar... |
|
|
Jag vet inte exakt hur de ser ut men de har iaf monterat nya kylkanaler till bromsarna. Mejlade med Rickard och han sa att det är bäst om man ringer tidsbokningen för frågor osv. |
|
| Fick du trim och ljuddämparen för 12500kr monterat och klart?? | |
|
Nej, 12900 för kitet och 6900 för ljuddämparen om man gjorde båda samtidigt. Vet inte om det var en kampanj just då eller om det fortfarande gäller. |
|
|
OK, lite skillnad mot de priser jag fått då, troligen hann du med kampanjerbjudandet. Får hoppas att de kör en runda till med kampanj till våren då. Ska kolla med Bilia GBG för säkerhets skull. |
|
| Någon som fått detta monterat på en 177hk 320d? Eller är det bara 184hk som gäller? | |
|
Niksve: Finns till 177 hästarn oxå! |
|
|
Jag beställde ppk till min nya 320D Xdrive 14 Juni men BMW har fortfarande inte kunnat leverera detta. Mest missnöjd med att de inte kan få fram någon information alls, utan ursäkten att BMW bytt logistiksystem är den ständiga ursäkten. Helt otroligt att det ska ta mer än 3 månader att få detta från en av världens största biltillverkare... |
|
|
Jooh: Jag beställde efter dig o mitt kom efter 3 veckor! Verkar väldigt skumt! |
|
Verdi |
Någon som har installerat det på 330d F3x? Blir skillnaden verkligen så stor? 258hk eller 286hk låter ju inte så omvälvande. |
|
@ Verdi Jag fick min bil uppdaterad i mitten av juni då det var kampanj och betalade 16.255:- inkl.besiktning (PPK + bromsuppdatering). Det kändes för billigt för att avstå och så här i efterhand kan jag säga att det är värt varenda krona. Du förvandlar ju i princip bilen till en 335d mer eller mindre... Jag har kört ca. 700 mil sen uppdateringen, bl.a. på Autobahn genom Tyskland. Prestandan är helt galen i mitt tycke! Det fanns ALLTID kraft och bilen slutar aldrig att accelerera känns det som. Det var ju inte på något sätt en tråkig bil innan uppgraderingen, men den är tveklöst än mer sportig och brutal nu. Det känns att karaktären har ändrats vad det gäller gasrespons, växlingar och även ljud till viss del. Skillnaden är nu mycket större mellan Comfort och Sport+. Vid comfort växlar den mjukt och knappt märkbart precis som innan, medans i Sport-läge slår den i växlarna hårdare och blixtsnabbt. Jag uppldever att det inte längre finns något tydligt kick-down läge utan vid snabbt/kraftigt gaspådrag så "fattar" bilen direkt vad som är på gång och ger allt från början. Vid lugnare körning så räcker det med en smekning på gaspedalen för att t.ex. göra en omkörning. Som lök på laxen fick man ju bromsuppdateringen som är sjukt snygg och effektiv! |
|
Verdi |
Duckblade, Intressant. På bmw.se står det ingenting om att det ens finns för 330d. Lite dåligt tycker jag. Ska höra med Novation om de kan fixa PPK till ett bra pris när jag ändå ska lämna in den där i höst för att få motorvärmare installerad. Men då ska det nog vara max 20 tkr. Annars känns det som för mycket pengar för något som mest är en kul grej. Eller tror du det gör nåt för andrahandsvärdet? Samma med bromsarna, skulle inte göra ont att ha. Men originalbromsarna är rätt ok också. :) ps. Ursäkta om jag är en riktigt viktigpetter nu men kan inte låta bli. :) Lök på laxen avser något som förvärrar något dåligt. ;) |
Verdi |
Just det ja, har du adaptiva chassit också? Fick ett bra tips av killen som lämnade ut bilen till mig att ta bort "sportifieringen" av motorn i läge Sport. Dvs så här: Comfort: Mjukt chassi och avslappnad motor. Sport: Hårt chassi och avslappnad motor. Sport+: Hårt chassi och motor på tå. Jag har dessutom variabla sportstyrningen och jag ångrar verkligen inte det (heller). I comfort-läget är den lite småsladdrig men blir riktigt fin och krispig i sport, och framförallt i sport+. Var ute och körde på lite kringelkrokiga småvägar här ute på åkrarna utanför Uppsala och bilen kändes nästan trafikfarlig när jag gick ner i comfort. :) Men då har jag som har xDrive inte M-sport chassit. Det skulle ju också funka, även om comfort är rätt skönt till vardags. :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.