|
|
|
|---|---|
|
Har slängt ihop ett 2.5 liters block med en fördelare från en 2,3 -84. Alltså en vanlig fördelare med induktiv givare och en vacuumklocka. Skulle ställa tändningen idag och kopplar bort vacuum och på ca 1000 rpm ställer jag den på 19 grader föd, allt enligt instruktionen. Nu händer det konstiga, när jag gasar upp den till 3000 och centrifugalvikterna ska ha justerat upp tändningen så har den istället sjunkit till nästan 0 grader föd och motorn går följdaktligen som en säck potatis. Det blir ju tvärtom på nåt vis? vikterna ska ju justera UPP förtändningen inte ner. Det jag kan tänka mig är att fördelaren kärvat ihop då den legat i bra många år men då borde den inte ändra tändningen något alls. Kan inte öppna den förrän imorgon då jag saknar låsringstång så hur det ser ut inuti vet jag inte. Gör jag en tankevurpa eller fundamentalt fel nånstans? /Per | |
|
Hejs! På min bil ska tändningen stå 19gr vid 3000! varv...med vacumslangar bortkopplade...Det står så iallafall på en lapp som sitter på stötdämpartornet... Jag tänker INTE köpa vingar för pengarna |
|
|
Antal grader är inte det jag har problem med, det jag inte begriper är varför förtändningen sjunker då varvtalet ökar, det ska ju öka med varvatalet för att nån gång runt 3000-4000 rpm ha nått sitt max. På min motor minskar det till nära noll och då orkar kanppt motorn dra runt sig själv. /Per |
|
|
Hej igen...jag skrev så för att du skrev i ditt inlägg att du ställde din tändning vid 1000varv!...men det har iof inget att göra med att förtändningen sjunker...Har du satt vacumslangarna till rätt nippel?... Jag tänker INTE köpa vingar för pengarna |
|
|
vacuum är bortkopplat. Jag misstänker nu min tändspole, tror inte det är rätt typ för TZI tändning. /Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.