AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.203

Köpråd 335i vs 135i

Jo
20
JontaL
525iA -89
Hej

Jag sätter det här i alla modeller tråden eftersom det gäller ju två olika bilar.

Så jag tänkte höra med er här på autopower om lite tips angående mitt kommande bilköp i vår har fått ner det till två modeller.

Jag är äntligen i en bra position i mitt liv och arbete där jag har råd med en nyare bil med lite mera power under huven :). Jag har tittat mycket på BMW´s 335i och 135i från 2007 och uppåt, kan dock inte bestämma mig.

335i är ju kanske det säkra och bästa första valet lite mera bil för pengarna kan man säga, en sportigare cupé men också en vardagsglidare, dock tycker jag den ser lite tråkig ut och inte alls speciell även om den är snygg så ser den ut som dom gjort ända sedan början på 2000 talet.

135i Jag vet inte vad det är med denna bil men jag tycker den ser bra ut lite annorlunda med sina konstiga former med ändå på ett bra och sportigt sätt enligt min åsikt. Sen vet att det pratas en del om 1 serien och dens utseende. Men sen är det ju det att det är en ganska liten modell och känns mer som en bil som är gjord bara för glädjekörning som jag uppfattat det.

Maskinellt är det ju samma bilar så det behöver man ju inte diskutera.
Dock undrar jag om 335i har e-diff som 135i har ?

Jag har inte provkört någon av dessa bilar än, bara kollat lite youtube och läst recensioner och där värkar folk gilla 335an mera än 135an.

Så kom gärna med tips och förslag om det bästa valet och vad ni tycker :)
Jo
20
JontaL
525iA -89
sry för diverse stavfel...
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Jag har en 125i och jag är extremt förtjust i bilens format, design och allmänna känsla. Den känns unik, sportig och speciell. Lagom stor.

3 serie coupe är lite trist tycker jag.

/m

Mina bilar:
Länk
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring -11
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
Har en 135:a som jag ägt i ett år nu, och det är den absolut bästa bilen jag hittills ägt, bortsett från utrymmet i cupen (om man skall åka 4 pers) så finns det faktiskt inte mycket som jag skulle vilja förändra. Lämplig bränsleförbrukning i förhållande till effekten, ett utseende som berör alla på något sätt.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag valde själv mellan 1- och 3-serie coupe och föll för en 1-serie. Det var en helt annan bil att köra och allting kändes mer tight och mer gocart känsla. Jag tycker bagageutrymmet är helt ok, speciellt när man fäller sätena.
Om man ofta ska ha folk sittandes i baksätet kanske 3-serien är mer praktisk, annars ser jag bara nackdelarna med högre vikt och större bil.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Jag är E92-ägare och en mycket nöjd sådan. Det är bara smak som avgör skulle jag vilja säga, väldigt lika på papper men olika design.

Utbudet av 335or är väl bättre på gott och ont. Att hänga upp sig på vikten känns obefogat, det är inte mycket skillnad (40-50kg?!). "E-diff" finns i 135i/335i från runt mars-08 om jag inte minns fel, vilket kanske är trevligt vid snökörning men inte vid hårdare tag(överhettar bromsar) och går ej att stänga av, alla har DTC och DSC med stegvis avstängning. Ska du ha mer effekt är 135ans avgassystem begränsande medan 335ans har väldigt bra flöde original (samt utseende med dubbla pipor). Utseendet på ettan tycker jag är lite för "pluttig" på något sätt. 1M är bra mkt bättre. Dock mäktigt vad den "puttiga" 135i kan åka ifrån. Inte sett så många snabba 135or så vore kul med någon som moddar en 135a hårt (hårdare än Stertmans alltså).
Jo
20
JontaL
525iA -89
Okej, jo mycket att fundera på. Lutar dock mera mot 135i just nu eftersom jag alltid varit förtjust i deras design.

Kommer hem nästa vecka från arbete så då blir det möjligen en roadtrip ner till tyskland eftersom i Sverige finns det inte mkt att välja på när det handlar om second hand
Specielt när mina enda krav är att den är manuel och helst vit och såklart bra skick.
Agassystemet blir det nog att bytta ut till m1, sen har mina tankar cirkulerat runt en cobb acessport för att flasha ecun hehe :)
Visa användare
789
johmei
335i E92
Cobb lite hårdvara å E85 mapparna så är hon brutal!! N54 motorn har större möjligheter i dagsläget!
Jo
20
JontaL
525iA -89
Jo jag hört att n54 får du mera kraft ur just nu än n55 och jag tycer om TT lösningen bättre än singel, så föredrar en 2010 och neråt.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Orginal är det ingen kännbar skillnad på effektkurvan men utvecklingen har ju kommit betydligt längre på N54 plattformen. Original tror jag dock N55an är lite mer ekonomiskt alternativ både i pengar å material.
Jo
20
JontaL
525iA -89
Jo orginal är väll kanske n55 mer ekonomiskt osv, men n54 är som du säger mkt mera utvecklad gjorde dom inte n55 så att folk inte sku tuna dom så mkt ? Gjorde den mindre flash vänlig i ecu osv
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.